mosaikguramihane "suger" på hona

#1 - 22 oktober 2004 11:37
Hej!
Min mosaikguramihane "suger" på sin hona. Han suger på sidorna och jagar runt henne i akvariumet. Hon gömmer sig mest för honom nu. Kan det vara så att de inte trivs, att akvariet är för litet? Jag ska skaffa ett större efter jul, tror ni att han kommer att sluta eller är beteendet helt normalt? När jag släcker gömmer de båda sig bland växterna tillsammans och då är han inte på henne. Hon verkar inte trivas med denna behandling, vore tacksamm för svar jag är lite orolig för henne.
Tack på förhand.
#2 - 22 oktober 2004 12:36
jag skulle verkligen rekomendera dig att skaffa en till hona. jag hade en hona och en hane i början. Han jagade ihjäl henne på fyra dagar. Nu har jag två honor till en hane. Det funkar utmärkt... sugandet kan jag tyvärr inte förklara.
#3 - 22 oktober 2004 13:12
Tror dessutom att mitt akvarium skulle vara för litet för alla dina fiskar och krabbor, och jag har 150L. Men då vet jag inte riktigt vad kravet är för Guppy, hur mycket plats dina krabbor tar, hur stor en Kilitetra blir, inte om din algätare är en siamesisk algätare eller ens vilken pansarmal du har. Men 10 Drottningrasboror+2 Mosaikguramisar blir tillsammans 64 cm fisk. Ska man följa rådet 1 cm/liter, så lär det snart bli trångt. Men det lär snart något av proffsen komma hit och skriva också. Är bara glad att hinna först:)
#4 - 22 oktober 2004 13:39
Hej. Du har nog rätt i att akvariet är för litet, men jag ska skaffa ett större, kan bara inte fören efter jul. Alla fiskarna är små än så länge. Pansarmalen är en c. paliatus och algätaren sa de bara att det var en vanlig algätare. Krabborna är bara ca 1,5 skalkant till skalkant. Tack för era svar.
#5 - 22 oktober 2004 13:43
Skrev fel i profilen, det var inte killitetra uten kerritetra. Förlåt.
#6 - 22 oktober 2004 13:55
Ja, då är du redan där 15 cm över gränsen 1 cm/liter. Men det ska erkännas att några tetror och några räkor är å andra sidan lite glest.
#7 - 22 oktober 2004 16:15
Guramina gör så vid lek. Hanen är helt klart på gång :-)

Annons