andreassofus skrev:mina är likadana som dina är,, ganska tråkiga i färgen än så länge,,, ja längtar tills mina blir knallröda på magen,, i alla fall hanarna .
så ja tror inte du behöver oroa dig.
ansjo skrev:Att de pussas kan vara 2 hanar som gör upp rangordningen. Är de så pass stora att du kan se på ryggfenan som är längre utdragen på hannar?
Även honorna kan vara lite röda på buken men inte alls som hanarna.
Erik Åhlander skrev:Troligen har någon tuggat av det. Men det är lätt att missa ett saknat spröt. Det behöver inte ha hänt nu. Det är en fenstråle så det växer ut igen, men oftast blir det inte lika långt och det kan bli lite krokigt.
batski skrev:Ok, här är ett par (dåliga) bilder tagna i all hast. Som du ser har honan (första bilden) mycket mindre och rundare ryggfena. Även hennes bröstfena är rundare än hanens.
Hanens fenor har dessutom "taggar" som sticker ut.
Edit: Det svarta som syns framför hans bröstfena är en bajskorv [:o]
Hella2 skrev:Tack så mycket batsk! fina bilder:) Dina är inte så så gamla heller va? jag tycker mig se att fyra av dom har såna taggar den femte är svår,jag döör om det skulle vara fyra hannar.Vad gör man då? kan som leva så? eller finns det nån som vill ha dom?:p
Hella2 skrev:Är det en hona eller hane på denna bild?http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243
Erik Åhlander skrev:Den ser ut att vara så ung att det inte går att säkert avgöra kön ännu (blek, stort öga). Men troligen blir det en hona som Batski säger.
ansjo skrev:Mina är ganska stora 10 cm+ och de håller sig för det mesta i de övre regionerna, men doch överallt i karet.
Känner de sig trygga så vågar de simma omkring mera, och det gäller nog de flesta fiskarna.
Jag kan hålla med om att de är svåra att ta kort på, ett jätteobjektiv skulle kanske inte vara fel;) .
batski skrev:Har du mycket växter i akvariet? Guramis trivs med det.
JBL har en matsort som är naturligt "color enhancing".
Hella2 skrev:Dom tycker om flytormbunke.Det är andmat du har,kanske lite små för guramisar,jag vet inte:)
jag hittade denna text när jag sökte #du kan köpa mininäckrosor i trädgårdsbutiker# jag vet dock inte vad dom har för ljusbehov och dyligt men det går väll att fråga iså fall.andreassofus skrev:jo lite kanske... men det är ganska svårt o bara ha "lite" :) vill få tag i lite större tfytväxter.. typ som mini näckrosor, finns det?