Mosaikgurami

#1 - 6 september 2006 15:33
Jag har nu studerat mina 5 nyinköpta mosaikguramis:) otroligt vackra fiskar! dom skiftar i blått i bland. Nu såg jag på en fisk att den hade som skimrande ja, som glitter på bakfenan,jag blev först rädd och trodde det var vita prick,men det ser inte ut som det heller,ser dom ut så? eller kan det vara nån sjukdom,dessa är väldigt unga och dom äter och simmar omkring bra.
#2 - 6 september 2006 15:36
mina är likadana som dina är,, ganska tråkiga i färgen än så länge,,, ja längtar tills mina blir knallröda på magen,, i alla fall hanarna .

så ja tror inte du behöver oroa dig.
#3 - 6 september 2006 15:58
mina är likadana som dina är,, ganska tråkiga i färgen än så länge,,, ja längtar tills mina blir knallröda på magen,, i alla fall hanarna .

så ja tror inte du behöver oroa dig.

nä, så länge dom beter sig normalt så ska jag sluta oroa mig:) jag längtar åxå tills färgen kommer,härliga fiskar!
#4 - 10 september 2006 17:03
jag har studerat deras beteende,ibland ser dom ut och pussas:confused: Dom står mittimot varrandra med munnarna precis som om dom pussades:p dom är sååå söta,varför gör dom så här? ibland tror jag att den ene matar den andre.
#5 - 11 september 2006 17:55
alltså hoppas verkligen att jag har fel! jag misstänker att jag har fått fem hannar och ingen hona! Jag har kollat in dom för att se om dom är annorlunda men alla har utdragna fenor på samma sätt som på beskrivningen här på zoopet och dom är svagt gula undertill! Dom är ju iofs ungfiskar än men finns det nån som har en hona som skiftar lite i gult nedtill? tror ni att jag kan byta in nån till en hona iså fall? jag hoppas att jag har fel.
#6 - 14 september 2006 15:12
tror att jag fått 4 hanar allafall:( kan dom leva ihop? honan lär väll bli uppraggad:)
#7 - 14 september 2006 16:06
Att de pussas kan vara 2 hanar som gör upp rangordningen. Är de så pass stora att du kan se på ryggfenan som är längre utdragen på hannar?
Även honorna kan vara lite röda på buken men inte alls som hanarna.
#8 - 14 september 2006 16:11
ansjo skrev:
Att de pussas kan vara 2 hanar som gör upp rangordningen. Är de så pass stora att du kan se på ryggfenan som är längre utdragen på hannar?

Även honorna kan vara lite röda på buken men inte alls som hanarna.

aha:) Tack hoppas verkligen att du har rätt! 4t är lite som gulorange under, fenorna har jag studerat i vild förtvivlan men inte sett skillnad.
#9 - 14 september 2006 16:19
Hur stora är de?
#10 - 14 september 2006 18:03
Dom flesta har nog snart blivit vuxna,dom behöver bara färga på sig lite,nån är väll lite mindre,inte är det skillnad i storlek på hona och hane?
#11 - 14 september 2006 20:12
Honan kan vara lite mindre, men den största skillnaden är som sagt ryggfenan och då även färgen. Ryggfenan på honor är rundad medans den är mer utsträckt på hanar. Är de 10 cm så är de verkligen stora nog för att kunna se skillnad på. Du har inte möjlighet att fota dem?
#12 - 14 september 2006 20:22
när du säger rundad och utsträckt så kanske jag endå kan se skillnad:) jag ska kolla i morgon igen. Jag kan fota men jag vet inte hur man lägger in bilderna,tänkte bli goldmember så kanske det blir lättare,är ju inte så haj på detta med att lägga in kort på datorer och sen visa dom:p men jag lovar att försöka:)
#13 - 15 september 2006 06:55
snälla hjälp mig! såg i morse att en av mosaikguramisarna hade bara ett spröt,hur kan han/hon ha tappat det? Jag har nitrit, kan det vara nån orsak?Eller siameserna/Guldbarberna? Växer ett sånt spröt ut igen? Den är som vanligt i allafall.
#14 - 15 september 2006 19:45
Troligen har någon tuggat av det. Men det är lätt att missa ett saknat spröt. Det behöver inte ha hänt nu. Det är en fenstråle så det växer ut igen, men oftast blir det inte lika långt och det kan bli lite krokigt.
#15 - 15 september 2006 19:58
Troligen har någon tuggat av det. Men det är lätt att missa ett saknat spröt. Det behöver inte ha hänt nu. Det är en fenstråle så det växer ut igen, men oftast blir det inte lika långt och det kan bli lite krokigt.

aha:) ok,nej tyvärr har det hänt nu,så som jag studerat dom så borde jag märkt nått.tur att det växer ut.
#16 - 15 september 2006 20:41
Hur stort var akvariet nu igen? Jag kan verkligen inte tänka mig att vare sig guldbarberna eller siamensis kan ha gjort det. Troligen har du för många hanar i ett för litet utrymme så att det har blivit slagsmål.

När de är ca 6-7cm är det lätt att se vad de är för kön. Jag ska försöka fixa några bilder på mina men de är lite rädda för kamerans stora öga [:o]
#17 - 15 september 2006 21:04
Bilder

Ok, här är ett par (dåliga) bilder tagna i all hast. Som du ser har honan (första bilden) mycket mindre och rundare ryggfena. Även hennes bröstfena är rundare än hanens.

Hanens fenor har dessutom "taggar" som sticker ut.

Edit: Det svarta som syns framför hans bröstfena är en bajskorv [:o]
#18 - 16 september 2006 13:03
batski skrev:
Ok, här är ett par (dåliga) bilder tagna i all hast. Som du ser har honan (första bilden) mycket mindre och rundare ryggfena. Även hennes bröstfena är rundare än hanens.

Hanens fenor har dessutom "taggar" som sticker ut.

Edit: Det svarta som syns framför hans bröstfena är en bajskorv [:o]

Tack så mycket batsk! fina bilder:) Dina är inte så så gamla heller va? jag tycker mig se att fyra av dom har såna taggar den femte är svår,jag döör om det skulle vara fyra hannar.Vad gör man då? kan som leva så? eller finns det nån som vill ha dom?:p
#19 - 16 september 2006 14:57
Hella2 skrev:
Tack så mycket batsk! fina bilder:) Dina är inte så så gamla heller va? jag tycker mig se att fyra av dom har såna taggar den femte är svår,jag döör om det skulle vara fyra hannar.Vad gör man då? kan som leva så? eller finns det nån som vill ha dom?:p

Nja, de var lite suddiga ju [:o]

De är ganska unga ja. De två på bilderna har bott hos mig i typ 4-5 månader nu, men de var inte fullvuxna när de kom. Och inte nu heller för den delen.

Om dina är fyra hanar och en hona kommer det tyvärr inte att funka. Mosaikguramis kan leva i grupper, men då bör det vara fler honor än hanar och akvariet måste vara relativt stort.

Kan inte du kontakta affären och förklara ditt problem och fråga dem om du kan byta? Annars får du annonsera och försöka omplacera dem. Det finns säkert folk som är intresserade, så förhoppningsvis kommer du att få minst tre svar.
#20 - 16 september 2006 15:31
ok,ja jag får försöka med det! mitt kar är på 240l så dom får väll vara så länge tills do livit lite större så att jag verkligen ser vad det är för kön.Dom har ju trots lite yta och vara på.
#21 - 16 september 2006 15:37
Fast om du ser att det blir slagsmål får du göra nånting åt det så snart som möjligt.
#22 - 16 september 2006 15:39
ja,då får väll nån komma i mitt 70l tillfäligt,ska prata med djuraffären och se vad dom säger.
#23 - 16 september 2006 15:45
Lycka till!
#24 - 16 september 2006 16:24
Tack!:)
#25 - 17 september 2006 08:45
jag har en fundering angående om det är honor eller hannar jag har, När dom ser varann eller kommer nära så lägger jag märke till att dom gärna vill spänna ut nedre delen av fenan den blir då längre och små taggar kommer ut,gör honorna så åxå? har dom små taggar?
#26 - 17 september 2006 10:33
Hmm, jag är inte säker på det. Håller fortfarande på och lär mig deras beteende.
#27 - 17 september 2006 12:23
ok,säg gärna till om du uppfattar nått! jag ska kolla ja med:) Är guramisarna mörkgrå på huvudet ?
#28 - 17 september 2006 12:40
Är det en hona eller hane på denna bild?http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243
#29 - 17 september 2006 15:32
Det ser definitivt ut som en hona.
#30 - 17 september 2006 15:36
ja det tycker jag åxå:p Kul då har jag i allafall två honor hoppas jag! svårt att se på dom andra.
#31 - 17 september 2006 22:06
Hella2 skrev:
Är det en hona eller hane på denna bild?http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243

Den ser ut att vara så ung att det inte går att säkert avgöra kön ännu (blek, stort öga). Men troligen blir det en hona som Batski säger.
#32 - 18 september 2006 19:16
Den ser ut att vara så ung att det inte går att säkert avgöra kön ännu (blek, stort öga). Men troligen blir det en hona som Batski säger.

Är det nån färgskillnad på dom? förutom det röda då.
#33 - 18 september 2006 19:23
Nej jag ser ingen skillnad. Hanen har något intensivare rödorange på magen. Det är allt.
#34 - 18 september 2006 19:25
ok:) bara att hålla ut då tills dom bli större
#35 - 19 september 2006 17:41
Jag får helt omöjligt till nån bra bild på dom,dom bara glider undan när kameran kommer:p Hur funkar dom igentligen? Är dom stillsamma och håller sig mest på ett ställe? Mina gör det,kan ju bero på nitriten,men åndå.
#36 - 19 september 2006 17:57
Mina är ganska stora 10 cm+ och de håller sig för det mesta i de övre regionerna, men doch överallt i karet.
Känner de sig trygga så vågar de simma omkring mera, och det gäller nog de flesta fiskarna.
Jag kan hålla med om att de är svåra att ta kort på, ett jätteobjektiv skulle kanske inte vara fel;) .
#37 - 19 september 2006 18:00
ansjo skrev:
Mina är ganska stora 10 cm+ och de håller sig för det mesta i de övre regionerna, men doch överallt i karet.

Känner de sig trygga så vågar de simma omkring mera, och det gäller nog de flesta fiskarna.

Jag kan hålla med om att de är svåra att ta kort på, ett jätteobjektiv skulle kanske inte vara fel;) .

:D nä.det skulle vara nått.mina kommer gärna fram när jag kommer och tigger mat.Gör väll sig en sväng om ibland men är mest vid svärdplantan där den har lite skydd.
#38 - 19 september 2006 18:05
Då är de ju ganska sociala i alla fall. De kommer säkert att visa sig mer när de är trygga och känner sig hemma:) .
#39 - 19 september 2006 18:10
vid viklen ålder blir dom röda på magen??? mina är inte det minsta röda och dom är i alla fall 7cm.

finnsd et någon speciell mat man kan ge dom så dom får lite finare färger? nu matar jag med flingfoder och hemmagjord räkmix
#40 - 19 september 2006 18:13
Vid 7 cm bör de ha börjat färga lite, men intensiviteten i det röda ökar ju större de blir.
#41 - 19 september 2006 18:37
Har du mycket växter i akvariet? Guramis trivs med det.

JBL har en matsort som är naturligt "color enhancing".
#42 - 20 september 2006 12:25
batski skrev:
Har du mycket växter i akvariet? Guramis trivs med det.

JBL har en matsort som är naturligt "color enhancing".

nej inte speciellt mycket växter.. ja har en svärdplanta eller nåt och cabomba som växer så de knakar... brukar rensa ur de... är väl tänkt att ja ska köpa lite växter nu när ja får lön..

menar du att dom inte färgar ut riktigt om dom inte har tillräckligt mycket växter?
#43 - 20 september 2006 12:38
Ju mer de trivs desto starkare färger. Prove även med flytväxter. De älskar det.
#44 - 20 september 2006 12:55
jupp ska köpa lite fler växter :) flytväxter har ja ,, MASSOR, sånna där små som ser ut som små små fyrklöver.. halva akvariet är fullt i sånna.. tycker inte om dom men...
#45 - 20 september 2006 15:38
Dom tycker om flytormbunke.Det är andmat du har,kanske lite små för guramisar,jag vet inte:)
#46 - 20 september 2006 15:42
Hella2 skrev:
Dom tycker om flytormbunke.Det är andmat du har,kanske lite små för guramisar,jag vet inte:)

problemet är att i den här skithålan så finns det inte så mycke o välja på :)

andmat ja... e du säker??? ja har ingen aning ja.. fick för mig att dom va större ja.. dom här e kanske 3-4mm stora bara
#47 - 20 september 2006 15:45
andmat ser ut som treklöver med några korta rötter som hänger ner.
#48 - 20 september 2006 15:47
jepp, då e de sånna ja har, tack :)
#49 - 20 september 2006 15:47
#50 - 20 september 2006 15:51
ja de tär sånna.. trodde inte att folk köpte sånna.. tycker mest det är ogräs eller skräp... brukar kasta några håvar med sånt varannan vecka kanske :)
#51 - 20 september 2006 16:40
ja dom är farlig på att föröka sig:p hade såna själv i mitt förra kar,helt omöjliga att få bort!Har man bara lite tycker jag dom är rätt dekorativ:)
#52 - 20 september 2006 16:42
jo lite kanske... men det är ganska svårt o bara ha "lite" :) vill få tag i lite större tfytväxter.. typ som mini näckrosor, finns det?
#53 - 20 september 2006 17:33
jo lite kanske... men det är ganska svårt o bara ha "lite" :) vill få tag i lite större tfytväxter.. typ som mini näckrosor, finns det?
jag hittade denna text när jag sökte #du kan köpa mininäckrosor i trädgårdsbutiker# jag vet dock inte vad dom har för ljusbehov och dyligt men det går väll att fråga iså fall.
#54 - 20 september 2006 20:05
Dessa finns: http://www.shopsolution.nl/clients/seameuk/prod_images/26003.jpg De heter Limnobium laevigatum och är jättefina, men jag har inte lyckats med dem.

Ceratopteris cornuta (som Hella2 redan nämnt) är mycket lättare och väldigt uppskattade av guramis: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.wetwebmedia.com/PlantedTksSubWebIndex/Plant%2520PIX/CeratopterisLrgr.jpg&imgrefurl=http://www.wetwebmedia.com/PlantedTksSubWebIndex/ceratopteris.htm&h=178&w=250&sz=7&hl=sv&start=22&tbnid=QMApz9PFHiSn7M:&tbnh=79&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dceratopteris%2Bcornuta%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN

Om du betalar portot kan jag skicka dig några små plantor nästa gång jag rensar i mitt Assien-akvarium. Men du får räkna med att det kommer säkert att ta nån månad innan de täcker en del av din vattenyta.
#55 - 23 september 2006 14:51
Jag måste ta upp detta med att dom pussas igen! Det är bara två fiskar som pussas men det ser inte ut att vara våldsamt,det ser snällt ut,kommer det en annan gurami i närheten så blir han bortkörd:) Kan det i allafall vara två hannar som gör upp om rangordningen som ansjo sa ?
#56 - 23 september 2006 14:58
Ja det kan det. Det är iaf inte pussar. Men mosaikguramis är något coolare än andra guramis så det brukar inte bli så våldsamt.
#57 - 23 september 2006 15:43
Nej pussas fattar jag att dom inte gör:D Men det är ju så likt! Dom börjar väll på att bli tonåringar så dom kaxar väll upp sig.Trist om jag måste flytta på nån,helst skulle jag bara vilja ha en hona och en hane. Jag får väll vänta och se lite till.

Annons