Mosaikgurami...

#1 - 2 september 2002 07:29
Hur pass lättlekta är de?
Vad har de för krav för att vilja leka? Jag har ett jättefint par som skulle vara kul om de lekte, men hannen verkar inte als intresserad av att bygga bo...
Akvariet är på 300 liter och jag har gott om bra "bobyggarväxter" (javamossa bla).
Hannen har blivit mycket starkare i färgerna sen jag skaffade honom, tyder detta på att han är lekmogen?

"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
#2 - 2 september 2002 14:15
Kolla vatten temperaturen, vissa Guramier leker vid vatten temp 24C
Se till att det finns växter som flyter eller når upp till ytan.
Mosaik guramin lik de flesta Labyrinter bygger skumbo

Just when you thought it was safe to cross the Amazonas river!!!
------Piranha------
#3 - 2 september 2002 15:53
Hej
Ett tips är att hänga ner något, typ en list, som skärmar av vattenytan så att denna är helt stilla. Annars är det ganska svår att få ytan stilla utan att de andra fiskarna tar skada av det.

MVH Anders

#4 - 2 september 2002 16:02
Du behöver nog inte hitta någon exakt temperatur, isåfall tror jag de vill ha varmare än just 24 grader. Testa däremot att sänka vatten nivån rejält. Mata ordentligt några dagar först, gärna med mygglarver. Bäst är om du kan ge dem levande, men frysta brukar gå bra det med. Tänk bara på att vara försiktig med hantering av röda mygglarver. Ta inte i dem. När honan ser rund och fin ut om magen sänker du vatten nivån, testa med ett djup på 15-20cm. Nu brukar det bli fart på hanen. Normalt bygger han ett bo först innan han låter honan komma fram för att leka, men ibland kan de börja leka direkt och bygga boet efterhand. Jo, slå av pumparna! Det kan bli problem att bygga skumbo om det är för mycket rörelse på ytan. Det här gör du egentligen bäst i ett separat lek akvarium, specielt om du vill ha ynglen kvar.

Som kuriosa kan jag berätta om ett mosaikpar som jag hade en gång. Jag hade ett akvarium där det stack upp ett rör från botten, på röret satte en filterpatron av blå filtermatta. När jag sänkte vattenytan så stack den ner ungefär 1cm i vattnet. En dag upptäckte jag att det var yngel i mattan! Jag vet inte om hanen hade byggt sitt skumbo under den, eller om den fick duga som den var. Lekt i den hade de iallafall gjort.

Per-Erik
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 september 2002 12:56
Hej,
En del läsvärt hittar du i artbeskrivningen för mosaikgurami http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=243 samt i beskrivningen av gruppen labyrintfiskar http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=71
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons