Den "kyssande" som du ser är ett maktkampbeteende. Men när honan skall till att leka, så attackerar hon hanen, och knuffar honom på mitten av kroppen. Men då måste hanen ha byggt ett bo som honan accepterar (vilket de vanligen gör).
Du kan alltid prova med att placera dem i ett eget akvarium med mycket flytväxter och vanliga växter samt låg vattennivå. Ingen stark ytström heller. Om du placerar både hona och hane i akvariumet, så måste du hålla koll på dem, så att inte hanen jagar ihjäl honan när de har lagt rommen. Detta om du inte har tillräckligt stort akvarium med mycket gömställen bland växter. När ynglen blir frisimmande är det dags att plocka bort hanen.
Dvärgguramin lekte i sällskapsakvarium (utan någon speciell åtgjärd), så när ynglen blev frisimmande, så plockade jag ut dem med en slan och med ett glas, och flyttade över dem till ett mindre yngelakvarium. Fungerade det med.
I mitt 500liters akvarium har en mosaikguramihona lekt med två hannar samtidigt. Och vattendjupet var 60 cm, men eftersom jag inte hade något akvarium att flytta över rom och ungar med, så blev de fiskmat.