morrar lite

#1 - 5 januari 2007 14:55
Nygammal akvarist som nu tänkt att verkligen fortsätta vara akvarist eftersom barnen är intresserade...

Så vi köpte ett nytt akvarie då våra gamla verkligen inte längre pryder sin plats om man säger så:p även om de fortfarande är funktionella

denna gång valde vi ett på 110 liter med pump och värmare osv inbyggt...

:D har dessutom inköpt en massa säkerligen bra saker men såna vi aldrig tidigare behövt eller använt men fine...ska det va ska det va:D

Men nu är jag bannad...karln och ungarna åkte och shoppade fisk för 735 spänn:eek: och kommer hem med följande i mitt tycke rätt knepiga gäng:confused:

11 neontetror
6 fantomtetror
3 pansarmalar
3 amanoräkor...
3 indianplatyn(och såvitt jag ser är det 4 såna varav en hane?)
3 röda platyn (honor)
4 regnbågsmolly???? 3 av dem är guldoch svart färgade och den fjärde går inte att skilja från indianplatyna)

dvs jag har 3 svart och guldfärgade som ser ut att vara av samma art...och de liknar inga fiskar jag sett på bild vare sig inom platy eller molly?

och så har vi fyra guldiga med aningens rött på stjärtfenan varav en ska vara av samma art som de 3 guld och svart färgade???

hjäääälp

hur ser jag vilka som är honor hannar?

3 honor är dräktiga och hmm gah [xx(] en av de guld/svarta är nog på sista refrängen för den ligger på botten och flämtar...

vill gärna veta namnen på fiskarna å(latin) samt gärna råd om var jag hittar en bra fiskbok där mina fiskar finns med eftersom det är meningen att abrnen ska lära sig nåt om akvarier och dess innevånare å
#2 - 5 januari 2007 15:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hej! Och välkommen till Zoopet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här finns en hel hög med artbeskrivningar. Titta under Avdelningar - Sötvattensfiskar, artbeskrivningar. Där kan ni läsa om Era fiskar, vad dom vill ha för förhållande o s v.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad gäller Könsskillnaden på Platy/Molly så är hanarnas bukfena omvandlad till ett fortplantningsrör, medans honornas fena är rund.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det verkar som ni har en hel del fiskar i nystartat kar. Läs gärna lite om uppstart av akvarium och vattenkemi. (Se högersplaten på förstasidan) Mata mycket mycket försiktigt, och tillför gärna filterbakterier nu i början.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till!![/COLOR][/FONT]
#3 - 5 januari 2007 15:50
mmm vet...så går det när man skickar familjen å handla:-D

meningen var att vi skulle ha ett tiotal fiskar i starten men det blev ett helt gäng...

ändå försökte zooaffären få dem att handla mer:-o grymt oseriöst tycker jag...

ja menar vad är mammas tråkiga förmaningar värda när zoo säger åt dem att de kan handla på???
#4 - 5 januari 2007 15:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nä, det kan vara marigt att skicka familjen och handla, vågar knappt skicka iväg guben och handla mjölk ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men här finns massor av matnyttig information, både i forumet och på andra ställen, bara att läsa på och trycka upp i "näsan" på dom :p[/COLOR][/FONT]
#5 - 5 januari 2007 16:00
Ville han sälja ännu fler fiskar till nystartad burk?? Verkligen seriöst....
#6 - 5 januari 2007 16:41
jupps...trodde vi skulle få hem typ 3-4 stycken per unge(deras julklapp jue)
Startade akvariet en vecka före jul och på lördagen före julafton köpte vi de första fiskarna...sen var det meningen vi skulle fyllt på med fler nu under våren...men tycker nästan det är nog med fisk redan ju...synd jag hade velat ha några platta ciklider? eller heter de diskus? har glömt*asg*vet hur de ser ut iaf:-D

den guldsvarta som låg å flämtade har nu varit uppe och ätit och de ser betänkligt platt ut runt buken?
kan den ha ynglat???

ska göra rent akvariet nu och då kanske eventuella yngel ryker?
#7 - 8 januari 2007 16:16
var dag in till zoo butiken...är faktiskt förvånad över hur akvarier och växtakvarier såg ut[:O]

iaf så ansåg han inte alls att mitt gäng var stort för ett nystartat akvarie...och han kommenterade enbart att alla de sjukdomar som jag sett berodde på nystart...

Tills jag påvisade hans röda platyn(samma akvarie som mina är från)

där fanns flera fall av fenröta och flera med de svampliknande fjällen på sidorna

summan blev att vi fick välja mellan medicin eller nya platyn(för lillskruttans skull valde vi medicinering och har nu ett grönt:eek: Akvarie:D mycket klatschigt

fick dessutom salt? som man tydligen alltid skulle ha i akvarier även sötvattens

Som slutkläm så fick vi en ny pansarmal..synd nog hade de inte några spräckliga av den art vi hade utan vi fick den vita istället...

nöjd?

tja avvaktar med beslut i den frågan tills jag vet om mina skyddslingar överlever medicinkuren:p

men en sak är säker...jag kommer dra mig för att nånsin handla på den här zooaffären igen

varning för deras växter...de är fulla med sniglar...

Sou nu har jag betalat goldmember...och tänkte att visst finns det nån bytesring osv bland fiskentusiaster?

eller kan ni rekommendera någon seriös och välskött zoobutik?

har nämligen blivit helsåld på detta med fiskar:D
ska bara leta upp alla mina böcker om dem å och läsa ikapp all den kunskap man tappat sen man jobbade på zoo en gång i tiden när man var ung:D
#8 - 8 januari 2007 16:32
Salt i nystartat???

Jag har precis fått lära mig att det kan bli värre Nitrit om man har i salt??? Och det är ju Nitriten man är kämpar emot i början..
Fick lära mig om bakteritablett innan jag startade mitt och nu har jag fått lära mig att det finns bakterier att pytsa i när man byter vatten också... :p Tillsammans med aqua safe...:p

Akvarielagret i Bromma, tycker jag...
Jag tror att det är bra att fråga 10 stycken och sen bilda sin egen uppfattning ;) Och läsa här på Zoopet...
#9 - 8 januari 2007 16:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.

Diwa: Mera varning nu när du medicinerar då! Medicinen kommer slå ut den lilla bakterieflora du har fått igång. Satsa absolut på filterbakterier för att undvika nitritförgiftningar. Batski har svarat jättebra på denna frågan i flera trådar här på forumet. Testa att göra en sökning antingen på nitrit bland gamla inlägg eller på batskis visa svar i flera trådar.[/COLOR][/FONT]
#10 - 8 januari 2007 17:59
gah jag blir knäpp*asg*

så nu ska jag alltså medicinera mot medicinen?

borde jag helt sonika tagit bort mollyna och hoppats på det bästa???

har vattenmedicin(aquasafe) nån näring till växterna(plantamin, ett måste enligt djurmagazinet i borlänge) och nu har jag svampmedel (general Tonic) salt(vet inte märke eftersom jag fick i påse från zoo här i falun)

och så vad är det jag ska ha till filtret?

hmm...tur ni inte sett mina tidigare akvarieperioder:D

vatten,grus, syrepump, renare och värme:D

sedan i med firrar och wolla...ett fungerande akvarie:D

jupp har funkat varenda gång ju...har haft pansarmalar,guppyn, tetror av många olika sorter, mollys samt diverse platyn och svärdbärare

dah...nu gör man "by the book" och hrmm...börjar bli en mycket dyr hobby:D

tycker mitt zoo gör det ännu mer förvirrande...varför nämner de inte att jag behöver återställa bakteriefloran?
jag sa att jag tänkte hämta in och starta igång gammelakvariet under behandlingsperioden men det tyckte han var onödigt?

men nu ångrar jag mig djupt såklart...mitt akvarie är ju grönt:o

men han sa att nitrit osv skulle ge sig nu med medicinering?

om det är nitrit...fiskarna var ju sjuka när jag fick dem
#11 - 8 januari 2007 18:07
Katharina skrev:
Jag har precis fått lära mig att det kan bli värre Nitrit om man har i salt??? Och det är ju Nitriten man är kämpar emot i början..

Fick lära mig om bakteritablett innan jag startade mitt och nu har jag fått lära mig att det finns bakterier att pytsa i när man byter vatten också... :p Tillsammans med aqua safe...:p

Akvarielagret i Bromma, tycker jag...

Jag tror att det är bra att fråga 10 stycken och sen bilda sin egen uppfattning ;) Och läsa här på Zoopet...

har de nån hemsida?

så man kan frossa tills man har vägarna åt det hållet?
#12 - 8 januari 2007 18:08
Ja, du ser, fråga 10 stycken...

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.

Diwa: Mera varning nu när du medicinerar då! Medicinen kommer slå ut den lilla bakterieflora du har fått igång. Satsa absolut på filterbakterier för att undvika nitritförgiftningar. Batski har svarat jättebra på denna frågan i flera trådar här på forumet. Testa att göra en sökning antingen på nitrit bland gamla inlägg eller på batskis visa svar i flera trådar.[/COLOR][/FONT]

Det var en herre i övre medelåldern på Zoo i Länna som höll en lång föreläggning om Nitrit, nystartade akvarium och kemi i största allmänhet för mig och min vännina. Han verkade mycket säker på sin sak och kunna vad han pratade om... [:(!]
Han sa som du att det skyddar fiskarna men att det kan höja Nitriten... Hej och hå, man ska ifrågasätta allt man hör om akvarium alltså...:p 10 ggr...

Tack för upplysningen, ska säga åt vänninan som har hög Nitrit att hälla i salt då... Hon har Extozon, är det bra???
Jag har räkor och de vill väl inte ha salt???
#13 - 8 januari 2007 18:13
Ja...

Diwa skrev:
har de nån hemsida?

så man kan frossa tills man har vägarna åt det hållet?

De har hemsida och jättemycket kul att titta på, speciellt för barnen... Men framförallt är de jätteduktiga så Simbi i Sickla, Zoo alltså, sa att de ringer dit och frågar!!! Så ring dit och fråga om du inte hinner få svar av proffsen här...
#14 - 8 januari 2007 18:28
Diwa skrev:
gah jag blir knäpp*asg*

så nu ska jag alltså medicinera mot medicinen?

borde jag helt sonika tagit bort mollyna och hoppats på det bästa???

har vattenmedicin(aquasafe) nån näring till växterna(plantamin, ett måste enligt djurmagazinet i borlänge) och nu har jag svampmedel (general Tonic) salt(vet inte märke eftersom jag fick i påse från zoo här i falun)

och så vad är det jag ska ha till filtret?

Du kan använda någon form av bakteristart-kultur t ex nitrivec (finns nog flera sorter, jag använde bactozym-"piller" vilket funkade bra, men jag tror nitrivec är billigare).

tips också är att köpa ett nitrittest (No2) för att hålla koll på nitriten så den inte stiger till dödliga nivåer för fiskarna.

kolla på t ex pmdd.se och beställ sån växtnäring, billigare och bättre!

och sök i forumet på zoopet. det är ovärderligt.
#15 - 9 januari 2007 03:22
Alla mediciner tar inte kål på bakteriefloran, står på förpackningen hur det är med just den medicinen. Men att skaffa bakterier på flaska är nog bra med tanke på all fisk han slängde på er.
#16 - 9 januari 2007 09:42
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.[/COLOR][/FONT]

När jag dundrar i salt - ökar jag samtidigt utblåset så det blir bättre cirkulation i burken *tips*
En sak som däremot är jätteviktig är att man kollar att alla ens fiskar TÅL salt!! Speciellt vissa malar brukar vara känsliga.! Platy, guppy, molly o.s.v brukar iallafall tåla salt.

Och angående filterbakterier & medicin....
Många gånger står det i instruktionerna till medicinen att man ska förvara filtret separat under medicineringen.
- DÅ slår medicinen ut filterbakterierna (om man inte gör detta).
Står det ingenting om detta så borde det inte vara någon fara med filtret.
Men det är klart vanligare att bakterierna slås ut vid medicinering än tvärt om!

Följ instruktionerna bara ;)
- Tänk på att man ej ska köra med aqutan (vattenberedningsmedel o. dyl) under pågående medicinering. Det kan tydligen påverka medicinen negativt (frågamigintehur - vet bara att man ej ska blanda)..

Diwa skrev:
men han sa att nitrit osv skulle ge sig nu med medicinering?om det är nitrit...fiskarna var ju sjuka när jag fick dem

- Men hallå :confused: Nitrit blir inte bättre av medicin - utan tvärt om!
Efter medicinering är ju risken EXTRA STOR för nitrit....
Det enda som biter på ev. nitrit är ju VATTENBYTEN o.s.v...
Vilken planet kommer HAN från :p ;)

Efter avslutad medicinering räknar åtminstone jag akvariet i princip som nystartat - och behandlar det därefter.
D.v.s tillsätter bakteriekultur i c.a 10 dagar och håller noggrann koll på vattenvärdena - framför allt nitrit - och matar sparsamt.

Lycka till - det blir nog ordning på det hela så småningom.
Och det är sånahär vändor man "blir klokare" av eftersom man lär sig nya grejer medans det strular. Och det har man sedan nytta av längre fram :p
#17 - 9 januari 2007 11:32
Diwa - jag vet precis hur du känner dig just nu! Jag hade samma problem själv när jag startade, fullkomligt lost liksom och hade för mycket fisk, visste inget om vattenberedning eller bakteriekulturer, aldrig hört om nitrit.

Men nu sitter jag här med 6 akvarier, massa fiskar och ton med yngel som bevis på att de trivs och känner mig säker. Det kommer snart naturligt för dig att förstå hur akvarier funkar - viktigast är som healena sa vattenbyten.

Gör ett vattenbyte varje dag, ett litet såklart - t.ex en spann. Detta är efter de 5 dagar som medicinen varit i, antar att du har General Tonic? Det gör vattnet grönt i alla fall. Så; efter de 5 dagars medicinering så tar du ur en spann med vatten varje dag i säg en vecka, mata mkt försiktigt och kom ihåg att hälla i lite vattenberedningsmedel i spannen du ska hälla i igen - helst innan du häller i vattnet i karet.

Växtnäringen har du i en gång i veckan, pmdd är bäst och billigast så det rekommenderar jag verkligen till dig - det är dessutom enklast eftersom det ser till att växterna får allt de behöver. Med fördel har du i växtnäringen efter det veckoliga vattenbytet [detta är alltså efter veckan efter medicineringen].

Så - veckan efter medicin; *litet vattenbyte varje dag, *en dos med ex. nitrivec för bakteriekulturens skull, *lite mat och *håll koll på nitriten med ett dropptest, stickorna ska man inte lita på.

Sedan så betraktar du det som sagt som nystartat och kan läsa på mer här och ta det vackert. Och håll barnens matningsiver inom kontroll [vet själv hur jag var som barn - var jätteskoj att mata fiskarna. Mycket!].

Sedan kan du ifall fiskarna börjar se hängiga ut igen ha i salt - då har du i rekommenderad dos [minns ej exakt] till ditt kar, och vid vattenbyten har du i salt som motsvarar volymen vatten som du bytt. Men du behöver inte salta länge, en till två veckor brukar hjälpa till att höja fiskarnas motståndskraft igen och bekämpa ex. torpedsjuka, svamp och andra "mindre" sjukdomsangrepp.

Lycka till!!

Var inte rädd eller ens dra dig för att posta fler frågor om du behöver!!
#18 - 9 januari 2007 12:54
fifi skrev:
Diwa - jag vet precis hur du känner dig just nu! Jag hade samma problem själv när jag startade, fullkomligt lost liksom och hade för mycket fisk, visste inget om vattenberedning eller bakteriekulturer, aldrig hört om nitrit.

Men nu sitter jag här med 6 akvarier, massa fiskar och ton med yngel som bevis på att de trivs och känner mig säker. Det kommer snart naturligt för dig att förstå hur akvarier funkar - viktigast är som healena sa vattenbyten.

Var inte rädd eller ens dra dig för att posta fler frågor om du behöver!!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer med fifi. Vi har också den vägen vandrat... Vill helst inte erkänna det men alltför många fiskar fick sätta livet till för att vi skulle fatta hur det funkar. Nu sitter vi här med 12 akvarier och vill ha ett större hus så vi kan ha det där akvarierummet med odlingsburkar och automatiska vattenbyten... [:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det finns inga frågor som är för dumma, bara dumma svar!! Fråga på bara!! :)[/COLOR][/FONT]
#19 - 9 januari 2007 13:23
Jag lär mig fortfarande :D

Får a-haaa upplevelser varje dag härinne på goa zoopet :p
#20 - 9 januari 2007 14:15
Ja det får man verkligen. Tack och lov för att det finns ett ställe där man kan lära sig nya saker roligt och enkelt!

Förresten, såg nu att diwa undrade vad det var för molly - de brukar kallas golden dust har jag för mig. Vanlig molly men i en annan färgform.
#21 - 9 januari 2007 16:24
har bilder på fiskarna...de som ställde upp på fotografering...la upp den på zoonen eftersom jag inväntar goldinloggningen:-D

min karl ångrar just nu sin ide om julklapp till barnen...det här är ju kul ju...

barnen är större och kräver inte lika mycket, ekonomin är bättre så man behöver inte fundera på samma sätt som när man var 14 och körde guppys:-D

*törs man tala om var de hamnade*

tömde dem i stans offentliga damm där de gick att beskåda tills isen la sig:o
och då var jag knäckt länge...hade inte tänkt så långt:D
#22 - 14 januari 2007 13:21
Ville bara avsluta denna tråd med att tacka för alla råd och backningen:D

Medicinering avslutad och tycker platyna ser mycket bättre ut faktiskt
Black molly honan är pigg igen

enda förlusten är Rocky*RIP*
Gjorde ju missen att böja mig och vi fick med oss en C aeneus och en borneo plecostomus(fast jag tror det var en sk borneo sucker) när vi fick medicinen...

Rocky var pigg som en mört i ena sekunden och låg i nästa död på bottnen
Antar jag iaf eftersom han inte rörde sig när jag tog upp honom heller?

men men...nu verkar allt iaf vara som det ska...alla pigga, äter bra, och vattnet är klart igen

Nu ska det få gona till sig och sen blir det kompletteringar bara(fler amano, Aeneus och paleatus(var ju stimfisk:o) och en massa växter)

Vet att jag sett en speciell växt i de akvarier med räkor ni har...en stängel med små små blad?
vill gärna ha namnet på den...

ska inreda en 54 liters imorgon och ville ha just såna växter i och så nåt mer...

förslag??
#23 - 14 januari 2007 15:43
Kan det vara vattenpest du far efter??
Du ser den om du tittar på min "avatar" här till vänster..bredvid min kampfisk.
Skönt att det verkar ordna sig för dig :)
#24 - 14 januari 2007 17:12
hmmm möjligen

men fick för mig att de var liksom mer plymliknande:D
jag och förklara...

de ser ut som flaskborstar ljusgröna såg i nåns räkakvarium:D
Tyckte de var fina...och kommer säkert känna igen dem i butiken men letar ju nätet nu ju...(tänkte testa att beställa hem via post)

men hmmm

Vill ha mycket växter...:D

vilka är bra och behöver inte massa hokuspokus?
#25 - 14 januari 2007 17:32
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21
Kan det vara den du söker? Den är iallafall jättefin och i mitt kar har den exploderat i höjden!
#26 - 14 januari 2007 17:38
:D

japps den var det...hittade den just(fanns ett växtarkiv också):D

men det står att den är svår??

kanske inget för oss just nu då?

vill ha nåt snabbväxande ju och inget co2 krävande
#27 - 14 januari 2007 18:01
Visst är den fin, men jag har lite problem med den - den vill inte rota sig och den fäller skräp. Ser ut som om det flyter dill i akvariet ibland.

I mitt 115 - liters är den jättefin, men i mitt trettiliters ryker den snart för jag lessnat på den!!!!

Skulle nog rekommendera dig att ta någon annan växt..

I mitt tycke är vattenpesten lättare om man får den att fästa - och fiskarna inte äter upp den :D Köpte en som jag delade till två (c.a 6 stänglar).
Den ena satte jag i platyburken och den andra i kampfiskburken.
Platyhönorna har ätit upp och massakrerat sin (de trodde visst den var nå'n slags sallad) men i kampfiskburken har den växt så den ligger flera varv längs ytan. DÄR är den jättefin och man ser från dag till dag hur den växer :)
#28 - 14 januari 2007 18:04
mm såg att det fanns en snarlik...får invänta lön bara:) dyr jul i år...

lustigt...vårt gamla 500 liters akvarium drog vi igång för under 1000 kr inkl mat/foder/växter/fisk/akvarie osv osv

det täcker inte ens fisk/växtkostnaden den här vändan
#29 - 14 januari 2007 18:23
Var det den här du såg som var snarlik? http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40
För den är väl i alla fall en hel del lättare än Cabomban tror jag! :)
#30 - 14 januari 2007 18:48
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63, den är rätt fin med!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=66, den har jag med cikliderna, satte fast den med nålar i frigolitbakgrunden. Man kan ju nåla fast den i en rot med antar jag.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=66, den här ska jag köpa till fjärilskaret, den verkar jättefin, och snabbväxande. Tydligen bra i nystartade kar med!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=66 - SNYGG! Och lättskött

Annons