morphriz lilla burk

#1 - 14 februari 2008 22:30
Halloj,
tänkte jag skulle dra igång en tråd om mitt nanokar. Hade tänkt lata mig och inte skriva så mycket om det men det får bli en iaf. :)

Kamera har jag inte hunnit med att köpa nånn så ni får vänta lite på bilder.

Burken:
29L Välvd front acrylburk med tillhörande 30L plastbaljesump

Ljus:
1x150W MH 20000K
Ska kompletteras med 1x36W PC för att få lite längre "dag" och lite mindre "zenit"
MHn är på 6h/dag, ska nog hålla mig där lite beroende på hur bonusljusbygget utfaller

Cirkulation:
1xKorallia Nano (900L/h om jag kommer ihåg rätt)
1xEheim 300L/h returpump(den trycker ungefär 200-250 vid den höjd jag har den på
Hemmabyggd PVC-rörs ytavrinning

Filter:
1x1500L pump i sumpen som drar igenom 0.5dm3 grov filtermatta och cirkus 1L biobollar(som jag fick inkörda och fina)

Aquascape:
cirkus 1kg LS, ska bli mer
6cm aragonitsand blandad mellan 3 olika storlekar från sugarfine <0.5mm och uppåt
Svart texturerad bakgrund, ful som stryk men förhoppningsvis försvinner den bakom kalkalger eller annat.

Innevånare:
5xsniglar(varav 2 är av den sorten som pökar och blir fler)
2xA.Occelaris

Väntar på sändning till saltbutiken och då ska nog en eremit och ett par räkor få flytta in

Ofrivilliga innevånare:
2x5cm+ bristleworms som flytta in med den senaste LS biten jag la i. Riktiga monster :)

Princip:
Lasses "HighBio", har inkört filtermaterial till att börja med. Ska bygga ett FBF såsmåningom.

Mål:
Det orkar jag inte med, haft alldeles för många mål i mina salt och söt äventyr som inte blivit nått med så jag kör på "en dag i taget"... Lever skiten och ser någorlunda vettigt ut är jag nöjd :)
#2 - 15 februari 2008 01:33
morphriz skrev:

Mål: Lever skiten och ser någorlunda vettigt ut är jag nöjd :)

:D
bilder vill vi se, funderar själv på något liknande.
#3 - 17 februari 2008 21:48
finns det nån övre gräns på mängden ljus? ingen risk att man grillar det levande om man har för mycket? tänker på 150w mh på 29 l.

angående korallia nano-pumpen; känns den lite budget lr är den robust och tyst av sig?
#4 - 17 februari 2008 22:03
På kort sikt behöver fotosyntesorganismer som koraller och tridactna musslor acclimatiseras sakta till ljuset. På lång sikt egentligen inte, jag ligger fortfarande långt under solen :)

Däremot finns det risker med för hög temp i karet, vilket lätt blir ett problem med så liten vattenvolym och så mycket ljus. Det blir troligen inköp av chiller till sommaren.

Själva pumpen tycker jag är ok, tyst och så. Fästet är jag inte så imponerad av, hoppar lätt ut när jag justerar pumpen. Har pillat och försökt få i kulan i gummibiten bättre men jag tror att det är så bra som det blir. Den sitter iaf fast när jag inte pillar på den.
mvh Mattias
#5 - 18 februari 2008 10:09
Sett några nanochillers från asien på ebay och där slutar priset på strax under 2 papp.
Du kan ju ha lampan en bra bit ovanför karet utan problem, det är troligen inte så djupt så ljuset lär nå botten lätt även monterad 30-40cm ovanför.
Det som blir irriterande är ljus spillet som du säkert vill åtgärda.

Vore det inte nog med 36watts PC röret? Jag har haft 1 på en 30 liters burk med nån acro fragg utan att den blev lidande.

//NiXoN
#6 - 18 februari 2008 10:53
Jag kollade på en del amerikanska nano kar och nano erfarenheter och folk som kör med riktigt mycket ljus får väldigt bra resultat. Problemet är ju stabilitetsmässigt i början då det lätt blir för mycket aktivitet i karet. Det räcker nog med 36W men jag är lite intresserad av hur långt man kan ta Lasses high bio modell. Övre gränserna med ljus har ju inte Lasse gått in på.
mvh Mattias
#7 - 18 februari 2008 11:16
Ok då hänger jag med, hade du tänkt testa sps??

//NiXoN
#8 - 18 februari 2008 11:18
Oooo ja.. :)
#9 - 19 februari 2008 21:42
Spännande!
#10 - 19 februari 2008 22:52
Har stött på ett litet problem. Den bakgrund jag har i karet, juwels svarta skumplast variant, skulle vara saltvattensäker. Den tål nog saltvatten men den verkar inte så beständig mot vare sig en 150MH eller en skock gnagande sniglar. Kan bli så att jag får byta själva display karet. Som tur är för min del är det väldigt lite teknik i det karet, några monterade pvc stumpar och den "säkra" bakgrunden.
mvh Mattias
#11 - 20 februari 2008 08:00
BTN Slimline är säker för saltvattensbruk
#12 - 27 februari 2008 20:03
Problemen med bakgrunden verkar ha löst sig.. Riktade om lampan lite och det verkar som det var jag under stenflyttande och annat som rev i bakgrunden.

Karet har varit igång rätt länge nu och algsekvenserna verkar ha gått färdigt. Har inte sett till någon cyano men kalkisarna verkar börja trivas rätt bra.

Fick en S.Hysterix och lite småfraggar av en polare som fick flytta in. Tyvärr ville clownerna bo i den men det ville inte korallen så de fick flytta till fiskhimlen. Vet inte om detta är vanligt men har hört att clowner misslyckas i sin inflyttningsförsök ibland. De simmade runt, runt korallen och en timme senare låg de bägge bland grenarna döda.
Ska införskaffa en goby eller nått som kan bo i liknande koraller.

Har lagt saltat glas över en liten del av karet där de står men det blev nog lite för ljust för dem ändå. Fick lite zoo släpp på de översta delarna på allihop.
mvh Mattias
#13 - 3 mars 2008 18:46
Korallerna mår bättre nu, med undantag av en av småfraggarna som verkar ha svårare att anpassa sig till ljuset. Småfraggarna bodde ju på botten av min polares kar, ett percula 90 har jag för mig, delvis skymda av LS och belysta med T5. Har satt den på en liten kermikplatta under bak i ett hörn helt skymd av sten så får jag se om den bättrar på sig. Övriga koraller och fraggar har fått flytta till sina tänka platser, 5cm närmare lampan än tidigare.

Var lite jobbigt att få dem på plats. Slabbade ner ganska illa med koralllim, som jag tror är vanligt gelformigt superlim, så jag plockade ur stenen och limmade fast dem utanför karet. Såg massor med små kräftdjur som "ramlade" ur stenen när jag plocka upp den. Väldigt intressanta, c:a 2-3mm långa. Firewormen syntes dessutom i ett hål, hon/hon/den/det hade nog inte tid att gömma sig ordentligt.

Flera av de små knapparna som bodde på ena stenen har dessutom förökat sig rejält. Syntes inte så bra när stenen låg på plats i karet.

Ska ta och mäta vattenvärden imorrn, ska bli intressant att se var Ca/Alk tagit vägen. Efter min tenta på torsdag ska jag förnya mitt tjatande och se om jag inte kan få testa vattnet ordentligt på universitetet.
mvh Mattias

P.S. och jag ska fixa en kamera :)
#14 - 6 mars 2008 11:47
Huh,
mer skojjiga saker har flyttat in. Ett gäng rörmaskar såg jag idag när jag kom hem, inte sett dem förrut. Skojjigsat är dock de små krypen. Som jag verkligen inte har någon aning vad det är. De måste ha kommit som bäbisar eller ägg. Jag såg dem först för några veckor sen som riktigt små kryp, <1mm. När jag limmade korall såg jag några större. Kopplade inte ihop dem egentligen. Nu har de blivit mellan 3-5mm stora och har börjat bygga gångar av grus. En del i LS en del på bakgrunden och några framme vid glaset. De verkar käka alger, eller kanske nått som bor i algerna, för de letar upp algfläckar väldigt aktivt innan sniglarna käkar upp godiset.

Någon som vet vad det kan vara?
mvh Mattias

edit: Kräftdjur, ledad kropp, massor med ben. Antenner, de största har slutat vara genomskinliga och börjat gulna på huvvet. (Tänk om det är en skock mantis bäbisar :))
#15 - 11 mars 2008 03:33
Angående mina bonusdjur, hittade någon annan som hade likadana:

http://reefs.org/phpBB2/viewtopic.php?t=30350

gammaridae amphipod, verkar stämma. Även om det är lite svårt att räkna ben på de urslingarna :)
mvh Mattias
#16 - 19 april 2008 12:04
Liten uppdatering

Karet går sin gilla gång. Kör RHFs treparts dosering för Ca/Alk/Mg. Verkar funka bra. Fick en ide till hur jag kan testa anaerob aktivitet i botten av karet genom att mäta, tillsätta, vänta och mäta Mangan. De små som jag tidigare nämnt gräver massor med gångar i sanden och man kan se en del av dem vid glas kanten. Ibland är det svårt att avgöra om det är gasbubblor eller gångar men de mesta verkar vara gångar. Fortfarande inte sett till nånn cyano iaf.

SPSerna trivs och växer. Jag har inte jobbat något på att hålla nere näringsnivåer i karet så de är rätt bruna f.n. Vilket jag i dagsläget tolkar som att de mår bra.Den stora Hysterixen är undantaget. Fraggarna jag fick samtidigt har ungeför 3 dubblat sig i storlek men den stora verkar inte alls må bra, vet inte riktigt vad det kan vara. Självskuggning är tydligen ett problem med Hysterix, det blir nog fraggning på den tror jag.

Valet av primär export metod, förutom vattenbyten, för att hålla ner närningsnivåerna ytterligare lite har fallit på microalgscrubber. Mest för att den är så enkel att bygga. Ett 36W PC rör som lyser på glasrutor nedsänkta i ett litet akvarium brevid sumpen. Rutorna skrapas sen av utanför karet regelbundet.

Bygget av FBF har försenats lite pga felberäkningar. Storleken på median är väldigt viktig och för detta bygge vill jag ha så liten sand som möjligt. Vilket innebär att jag behöver ha större rör än de 40mm jag ursprungligen köpt annars blir flödet för stort och sanden spolas ut(1200L/h).

Liten uppdatering som sagt :)
mvh Mattias

Annons