Mörkt parti på satanoperca leucosticta

#1 - 14 mars 2009 22:47
Hej!
Kom hem idag och ser att en av mina jordätare är mörkbrun på höger framsida. Alltså helt normalt färgad förutom just precis på högra framdelen. Gränsen mellan det mörka och vanliga området är spikrak och går mitt över huvudet som om någon färglagt den. Den käkar och gräver, och de andra är normalfärgade.

Skulle ta foto men batteriet är slut och när jag väl skulle ladda så hade akvariet slocknat. Så det kommer antagligen en bild under morgondagen.

Akvariet är på 540 liter och innehåller 4 satanoperca, 4 ellioti(maculipinnis) varav två vaktar yngel samt ca 30 vinkeltetror.

Är det någon som har hört talas om nåt liknande?
#2 - 15 mars 2009 21:52
Nu har jag tagit lite bilder...
#3 - 16 mars 2009 05:45
Så kan diskus med se ut, och det kan ev. bero på en nervskada.
Här kan du läsa lite om detta: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=13&t=2850&p=44925&hilit=halva+fisken#p44925
Du får nog regga dig om du inte är det innan du kan läsa.
#4 - 16 mars 2009 12:21
tack ska du ha!
#5 - 16 mars 2009 12:28
Ok nu har jag läst på diskusforum och det står att det kan uppstå vid skada. kvällen innan fick en av mina jordätare panik i karet då alla nya vinkeltetror fick frispel och simmade runt i panik. Den kan då ha kört in i rutan eller en rot. Hoppas det löser sig... :)
#6 - 16 mars 2009 14:16
Ser ju helkonstigt ut. Ser ut som den har doppat huvudet i något mörkt..Hoppas det försvinner..
#7 - 16 mars 2009 19:16
GöranE skrev:
Ser ju helkonstigt ut. Ser ut som den har doppat huvudet i något mörkt..Hoppas det försvinner..

Ja jag vet... trodde först att den hade bränt sig eller nåt? Det skummaste är att det är ena sidan bara och gränsen går spikrakt rakt över ansiktet... Men det ska oftast inte vara nån fara i alla fall på diskus, brukar gå över utan bestående men tydligen... Får la hålla tummarna och hoppas... :D
#8 - 16 mars 2009 19:17
Hoppas d löser sig Salle, e kanske inget att bry sig om men d ser riktigt konstigt ut...
#9 - 17 mars 2009 09:25
NIC skrev:
Hoppas d löser sig Salle, e kanske inget att bry sig om men d ser riktigt konstigt ut...

mmm jag vet skitskumt... Men det har förekommit hos andra, dock hos diskus, och brukar tydligen lösa sig av sig själv... :)

Min firre är hur pigg som helst, nästan piggast av de 4 så jag håller tummarna... :)
#10 - 17 mars 2009 09:37
Big_Sal skrev:
mmm jag vet skitskumt... Men det har förekommit hos andra, dock hos diskus, och brukar tydligen lösa sig av sig själv... :)

Min firre är hur pigg som helst, nästan piggast av de 4 så jag håller tummarna... :)

Halloj Salle!:)
Jag har haft en Discuspojke som hade exakt ett sådant mörkt fält. Det gick knivskarpt rakt ner mellan ögonen, och fanns under någon vecka på ena sidan huvudet. Det gick över av sig självt och han var en frisk och duktig pappa efter det.
Här är en vråldålig gammal blixtbild på killen långt efter att han hade haft fläcken. Jag tror det kommer att gå över på din Satanoperca!:)

Annons