Mörknar och mår inte bra

#1 - 7 december 2009 16:19
min fjärliar har mörknat först trodde jag det var lek dräkt men dom börjarsimma konstigt och stå still på samma ställe i nåra timmar ibland också har dom fått ränder av sin vanligafärg någon som vet vad det är för fel?
#2 - 7 december 2009 16:30
Låter som skrämseldräkt, har dom ställen att gömma sig på, vad har du för andra fiskar, flåsar dom?
#3 - 7 december 2009 16:56
ganska många men dom använder inte dom ska skaffa fler och dom flåsar
#4 - 7 december 2009 17:00
Testa nitrit.
#5 - 8 december 2009 07:46
Saturnus80 skrev:
Testa nitrit.

Jag brukar istället rekommendera vattenbyte, testa nitrit säger ju bara att dettta kan vara problemet, sedan måste man ändå byta vatten:p;)....och att byta vatten är ju alltid bra, så varför slösa bort pengar på dyra vattentester?[:P]

Följdfrågor:
Kan temperaturen vara problemet? Fjärilar tynar lätt bort om temperaturen inte är tillräckligt hög.:(

Stress? För mycket andra fiskar kan (ibland) stressa dem till döds....[:o]
#6 - 8 december 2009 13:53
Tycker nitrittest är ett av de viktiga sakerna man har till akvariet, speciellt om man är nybörjare. Man har koll och kan förebygga fiskdöd, dessutom har man något att göra istället för att rota runt i akvariet.
#7 - 8 december 2009 14:39
jag har 24 det sa affären var en bra temperatur till fjärilar och nitrit test hur mkt kostar dom
#8 - 8 december 2009 14:52
100-150kr
Här hittar du information om fjärilciklid [COLOR=#0000ff]Mikrogeophagus ramirezi[/COLOR], "affären" vill ju sälja fisk och säger det du vill höra, om du läser på om fisken/fiskarna du vill ha så är risken för ett dåligt köp mindre. :)
#9 - 8 december 2009 14:53
tack blev ett hets köp när jag såg dom :P
#10 - 8 december 2009 19:34
august1996 skrev:
jag har 24 det sa affären var en bra temperatur till fjärilar och nitrit test hur mkt kostar dom

Wow. Jag var och köpte fjärilsciklider på akvariehobby idag. Försäljaren i butiken sa att det är väldigt viktigt att temperaturen inte är under 28grader några längre stunder. Det som ofta kunde hända vid lägre temperaturer var att dom slutade äta/blev sjuka och tillslut dog.
#11 - 9 december 2009 12:25
Grottbert skrev:
Wow. Jag var och köpte fjärilsciklider på akvariehobby idag. Försäljaren i butiken sa att det är väldigt viktigt att temperaturen inte är under 28grader några längre stunder. Det som ofta kunde hända vid lägre temperaturer var att dom slutade äta/blev sjuka och tillslut dog.

Nja, 28 grader är väl i överkant, men åtminstone 25-26 grader behöver de....:p Annars var rådet korrekt....
#12 - 9 december 2009 12:28
Saturnus80 skrev:
Tycker nitrittest är ett av de viktiga sakerna man har till akvariet, speciellt om man är nybörjare. Man har koll och kan förebygga fiskdöd, dessutom har man något att göra istället för att rota runt i akvariet.

Byter man vatten regelbundet (och är försiktig med matning i början, när akvariet är nystartat) så behöver man inte ha "koll", får man nitrit i vattnet så har man helt enkelt inte skött akvariet rätt från början...:d ....och som jag sade tidigare: får man nitrit så HJÄLPER inte testet, receptet på detta problem blir ju i alla fall vattenbyte....:):p;)

Annons