Mörkläggning..

#1 - 12 juli 2004 09:27
Har problem med mitt akvarium som är på 275 liter och nu på den senaste veckan blivit grumligt. Bytte ca 100 liter i onsdags och 80 liter i går utan resultat.. Har sökt en del här och kommit fram till att jag noog skall prova mörkläggningen.. Total mörkläggning i 3 dygn.. ÄR det ok för fiskarna?? Skall pumpen vara igång för fullt, eller på mindre fart?? Skall jag kanske flytta fiskarna?? Tacksam för svar.. Jag matar var 3 dag, Maten hinner inte lägga sig på botten..
#2 - 12 juli 2004 09:41
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">Hej, Försök mata mindre (en gång varannan dag), den hjälpte mig efter några dagar. Innan jag matade mina fiskar två gånger varje dag som jag tror gav mig grön vatten.
#3 - 12 juli 2004 10:18
Om mörkläggning löser dina problem vet jag inte. Däremot fiskarna tycker inte att det är jobbingt att ha det mörk i några dagar. Pumpen ska vara igång under den tiden.
#4 - 12 juli 2004 10:40
Någon som kan ge tips på vad jag kan göra istället för mörkläggning.. Skall jag kanske byta vatten oftare typ dagligen under en vecka.. el likn..
#5 - 12 juli 2004 11:16
Jag skulle ha testat mörkläggning först.
#6 - 12 juli 2004 11:20
Det är inga problem för fiskarna med en mörklägging. Tänk på att efter mörkläggningen så är det bra om du inte tänder lampan första dagen efter att du täckt av det. En annan sak som kan vara bra är att höja upp pumpen så att det blir bättre cirkulation på ytvattnet under själva mörkläggningen så att det inte blir syrebrist.
#7 - 12 juli 2004 14:15
Fler tips mottages tacksamt...
#8 - 12 juli 2004 15:09
mörklägnig kan vara en lösnig och mattarfisken var 3 dag låter lite konstigt jag matar fiskarna lite varge dag läg en mörk filt över akvariumet å låt pumpen vara på mvh pierre
#9 - 12 juli 2004 15:48
Vanligaste orsaken till "mjölkigt" vatten i ett akvarium brukar vara för litet filtermaterieal eller i ett nystartat kalkutfällning.
Varför filtret kan bli för litet fast det har gått bra tidigare kan vara att det blivit fler fiskar eller att fiskarna blivit större och förorenar mer, vilket gör att när man använder filtermatta kan porerna kleggar igen och det blir en mindre yta för nedbrytningsbakterierna.
Med ett större filter, mer syresättning av vattnet brukar vattnet bli klart.
Det är en hel radda med organismer som samarbetar i ett akvarium för att få ett bra vatten.
#10 - 13 juli 2004 13:36
Jag har en helt ny fluval 4+, de sa i affären att det skulle räcka.. Jag vill inte ha en extern pump då jag har hyreslägenhet + parkett i vardags rummet .. I förbyggande syfte.. för att det inte skall hända något.. Jag övermatar inte.. Lite mat var 3 dag.. Nu är akvariet mörklagt.. När jag tar bort det, skall jag byta vatten direkt då?? 50%?? När skall jag mata efter 3 dagar i mörker??
#11 - 13 juli 2004 13:42
Helt nytt filter!! Där har du svaret på varför du har problem. Att det är lite litet kan du kompensera med att ha lite färre fiskar i.
MVH
Magnus
#12 - 13 juli 2004 18:35
Är filtret för litet?? Jag har 9 malawi ciklider och 2 ancistrusar.. Jag trodde att jag kunde ha mer i detta kar med den pumpen.. Vad skall jag ha för filter då?? I affären sa de att det räckte gott med detta, bara jag sköljer ur det oftare än ett externt filter..
#13 - 13 juli 2004 18:44
Minns jag inte helt fel är Fluval 4 designat för runt 170 liters kar,
och är filtret helt nytt har det ännu inte hunnit bildas nyttobakterier i det, vill du skaffa mer fiskar rekommenderar jag dig att skaffa ett ytterfilter med rejäl filterkammare som komplitering till ditt fluval.

/Micke
#14 - 13 juli 2004 19:03
Fluval 4+ är för 215l.. Men det är ju även en del sand i så 275 l vattten har jag inte.. Skall jag kanske köpe finare filter till pumpen istället.. Fungerar det om jag skaffar en mindre intern pump till.. Vill helst inte ha någon extern pump...
#15 - 13 juli 2004 22:03
Om inte grumlingen är smutspartiklar som åker runt behöver du inte byta filter.

Är grumlingen vit-grå kan det vara kalkgrumling som kramfors skrev ovan, det kan även hända i akvarium som inte är nyuppsatta vid stora vattenbyten. Men det beror på vad du har för vatten.

Har någon fisk börjat gräva i bottnen? Sådant kan också ge plötsliga grumlingar.
#16 - 14 juli 2004 06:49
De har grävt ända sedan starten så det är inget nytt. Vattnet är grå vitt, lite mjölkaktigt nästan, man ser bakgrunden, fast inte lika tydligt som vanligt.. Jag har en speciell sand för malawi som jag blev rekommenderad. Tror att det är en typ av korallsand.. Vattnet har varit klart sedan starten för 8 veckor sedan, det är först den senare veckan det blivit grumligt.. Om nu inte mörkläggningen fungerar, skall jag då börja om från början, med att skölja om sanden osv???

Annons