Mörkläggning?

#1 - 22 mars 2004 20:59
Har nu tröttnat på mina envisa alger och tänker mörklägga mitt igenalgade akvarium för att ta död på algerna. Hur länge kan jag ha det mörklagt? Minst 48 timmar enligt den allmänna uppfattningen, men kan jag öka på till 3 dygn för att få bästa effekt? Har fläckiga pansarmalar, otocinclus samt ett stimm neontetror. Tänker mest på neonerna, om dom klarar av en så lång fasta? Malarna ska ju liksom (som jag hoppas) kalasa på algerna under tiden. Vad tycker ni?
#2 - 22 mars 2004 21:05
Hepp !

Hade samma problem innan i ett 160 kar. Det rådde total kaos med alger i karet, trots vatten byten och minnemal matning blev det ingen förbättring. Det enda som hjälpte var att jag flyttade dit 5st små (3-4cm stora) ancistrusar och mörklade karet i 2 dygn. Jag lade en filt över det så det även skulle vara mörkt mitt på dagen. Karet blev nästan helt fritt från alger, ancistrusarna är fruktasvärt effektiva mot alger.

Idag ca 1 mån efter anfallet är det i princip algfritt i karet igen och jag göder det med TMG igen.

Mvh Jesper
#3 - 22 mars 2004 21:58
Det är den effekten jag efterlängtar. Ska nog skaffa några fler algätare i morgon och släppa i, innan jag mörklägger. På det viset hinner dom kanske "lära" sig att käka alger och inte flingfoder...
#4 - 22 mars 2004 22:05
Ett tips är små ancistrusar de äter konstant.
När du köper dem är de oftast lite svältfödda oxå,
så de kommer att se ditt kar som ett dukat smörgådbord!!!

Mvh Jesper
#5 - 22 mars 2004 22:11
Vilken ancistrus syftar du på, L144A eller liknande?
#6 - 22 mars 2004 22:17
Jodå vanlig dolichopterus alltså L144A.
Du har ingen polare eller så som har yngel
av dem, låvar att en yngelkull hade sopat
banan med dina alger på ett par dagar.

Men sen måste du ju oxå hitta källan till
algblommningen annars kommer de bara tillbaka igen.

Mvh Jesper
#7 - 22 mars 2004 22:58
Att fiskar inte får mat på 3 dygn ska inte vara några som helst problem om de fått en "normal" kost innan :)
Inte vanligt att fiskar svälter ihjäl, snarare övermatas.

Mvh Fredrik
#8 - 23 mars 2004 06:06
Ursprungligen skickat av kampfisken

Det är den effekten jag efterlängtar. Ska nog skaffa några fler algätare i morgon och släppa i, innan jag mörklägger.

Stoppa i dom efter mörkläggningen istället. Det finns en möjlighet att det blir syrebrist i karet pga mörkläggningen och isåfall dör dina algätare...

Peter

Annons