mörkläggning!

#1 - 29 september 2003 15:42
Har algproblem i mitt 200-liters. Dels gröna långa trådar som sprider sig likt nät men även så bildas det en svart beläggning på växternas blad. Nya blad är "friska" men efter ett tag så blir det först en mörkgrön beläggning som sedan övergår i svart.

Trådalgerna(?) är ju bara att samla ihop och avlägsna men vad ska jag göra åt beläggningen?
Jag gör regelbundna vattenbyten, Tetras teststicka ger i princip inga utslag på varken kväve eller fosfat.

Tänkte jag skulle prova att mörklägga akvariet ca 3 dygn och se om det hjälper, vilket jag gjorde igår kväll. Senare slog mig dock tanken: finns det ngn risk att fiskarna kvävs? Utan ljus-ingen fotosyntes och "nattetid" konsumerar ju även växterna syre. Pumpen är naturligtvis igång men det är ett ganska tjock lager med filt
ovanpå->inget syreutbyte med rummet?
#2 - 29 september 2003 15:55
sätt en luftpump i om du är orolig..den tar ju luft utanför rummet & bubblar in under filten..men annars så är det ingen fara ändå... jag har gjort så ett par ggr & det har funkat fint
#3 - 29 september 2003 16:05
Låter som ett solklart undergödningsfall. Ingen fosfat och ingen nitrat är riktigt dåliga förhållanden för växter. Trådalgerna är tecken på att du använder någon annan form av gödning som inte innehåller nitrat eller fosfat.

En nitrat, och eventuell fosfat-begränsning gör att ingen annan gödning tas upp. Den eventuella gödning du tillsätter går direkt till algerna.

Om växterna är begränsade av fosfat och nitrat så är dom inte heller speciellt effektiva syrealstrare. Om det fattas näring så minskar dom sin näringsomsättning.

Mörkläggning fungerar bäst mot Cyanobakterier och grönalger, och mindre bra på högre alger som tråd/toffs/skägg-alger eftersom dom har lite större näringsreserver liknande växter.
#4 - 29 september 2003 16:29
ah,defdac! goddag!
Intressant! Mycket riktigt använder jag gödningsmedel utan nitrat och fosfat. tetras crypto-tabl resp deras flytande. Trådalgerna hade jag inga förhoppningar om att bli av med via mörkläggning, däremot dom där som bosätter sig på bladen..
Så vad ska jag göra? mata mer, filtrera mindre? ;)
Skämt o sido, gör jag ngn nytta med mörkläggning? Ska jag öka intervallet mellan vattenbytena?
#5 - 29 september 2003 16:43
Mata mer filtrera mindre kanske inte är det bästa för ditt kar. Men kanske fler fiskar eller kno3 tillsats.
MVH
Magnus
#6 - 29 september 2003 16:46
Jag har aldrig sett, mig veterligen, att grönalger övergår i svart. Kanske kan riktigt mörka vanliga grön/prick-alger se svarta ut i dunkel/gulaktig belysning.

Det är oerhört svårt att sia om vad dina växter behöver eftersom bottengödningstabletter aldrig innehåller någon exakt innehållsförteckning. Dom behöver säkerligen inte järn iaf. Kanske kalium, kväve och fosfor.

Enklaste sättet att se till att växterna har allt dom behöver minst en gång i veckan är att göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan. Efter vattenbytet doseras vattengödning så att akvarivattnet blir som en enkel stamlösning med kända nivåer av alla näringsämnen man vill att växterna ska ha tillgång till. Enkelt. Man kan dessutom vara ganska säker på hur näringsämnesnivåerna uppskattningsvis ligger i vattnet en gång i veckan.

Det kräver dock en bra vattengödning (t ex Tropica Mastergrow) och en eller par pulver med kryptiska namn (KNO3, KH2PO4) som man bara kan få tag på genom Hjortgatanszoo.

Denna metod ("The estimative index") är utvecklad av Tom Barr som förklarar den i en lång artikel jag översatt:
http://194.236.255.117/akvarienet/memberfiles/ttningsindexfile41.doc

#7 - 29 september 2003 18:41
länken funkar inte.. :/
#8 - 29 september 2003 20:06
My mistake! Fungerar nu.
#9 - 29 september 2003 20:09
Men om man nu lider brist på kväve och fosfor, innebär det att man varit "för" flitig med vattenbytena? Eller är gödning ett "måste" för att få bra balans?
#10 - 29 september 2003 21:28
Måste ha övertolkat dom böcker jag läst om akvarier, där var det ungefär "gaaah, se upp för kväve och fosfor!!" ;)
#11 - 29 september 2003 21:44


Men om man nu lider brist på kväve och fosfor, innebär det att man varit "för" flitig med vattenbytena? Eller är gödning ett "måste" för att få bra balans?


Först korta svaret så man slipper läsa mitt för långa inlägg ;)
Ja och Ja.

Intressantaste frågeställningen på länge!

Vårt kranvatten innehåller inte mycket mer än att alger kan överleva och t om växa. Det motsvarar ungefär att plantera växter i Sahara (stora skillnader förekommer dock, speciellt dom med egen brunn kan ha väldigt intressant sammansättning på sitt vatten).

Tillför man inte ett ekologiskt system med mer än kranvatten så kommer det inte hända så mycket. Krukväxters jord lakas ur osv.

När fiskar kommer in i bilden blir det intressantare eftersom det dimper ner ammonium och fosfat via skit och överbliven mat. Och det är här växtakvarier och vanliga akvarier går skiljda vägar under uppstarten.

Initialt har varken växtakvarier eller vanliga akvarier några nitrifikationsbakterier vilket gör att Ammoniumhalten initialt blir hög i ett växtfritt akvarium (ammoniumspik), medans det mesta av ammoniet tas upp av växter i ett växtakvarium.

I ett växtfritt akvarium byggs därför nitrifikationsbakterikolonin upp snabbare eftersom bakterierna får bra med "mat". I växtakvarier går denna kolonibildning betydligt saktare eftersom bakterierna får betydligt mindre ammonium att sätta tänderna i. Både vanliga och växtakvarium gissar jag dock har liknande bakteriekolonistorlekar efter några år. Skillnaden gissar jag enbart är tillväxttakten.

I ett fiskfritt/fisksnålt växtakvarium blir det däremot kinkigare. Enbart kranvatten duger inte för att få något att växa utom möjligtvis lite alger.

Lyckas man vecka efter vecka dra upp hinkvis med växter ur en burk enbart kryddad med kranvatten tror jag världens bönder blir glada om man delar med sig av sin hemlighet. För att inte tala om alla svältande.

Vill man få något att växa måste det således till mer än kranvatten. Så då är vi framme vid första frågan: Ja man har förmodligen varit för flitig med vattenbytena - eller så har man en växtmängd vars intag av kväve och fosfor vida överstiger det man får ner via en nypa flingor varje dag.

Om man betänker att tillväxttakten är exponentiell vid bra betingelser så innebär det naturligtvis även att näringsintaget är exponentiellt. Ett par växter här och där tar inte in mycket gödning, men börjar man få svårt att se in i akvariet och man river ut hinkvis med växter varje vecka så innebär det självklart att det någonstans kommer ner motsvarande mycket energi i systemet. Man kan max dra ur så mycket energi ur ett system som man stoppar ner. Annars har man gjort en evighetsmaskin.

Ett akvarium fullt med snabbväxande växter käkar således helt otroliga mängder näring varje dag - och det ökar dessutom exponentiellt. Göder du med 10 ml TMG och växtmassan under veckan fördubblas kan du inte fortsätta göda med 10 ml TMG om du inte vill att tillväxttakten ska halveras. Vilket svarar på den sista frågan.

Det är även det sista som gör många växtakvarister konfunderade över att t ex järnhalten i ett välbeväxt akvarium störtdyker redan efter någon dag efter gödningstillfället. Och det är nog även detta fenomen som gör att inställningen av CO2-nivån är så svår (det brottas jag med varje dag - fan att man inte har CO2-kontroller).
#12 - 30 september 2003 04:33
Jag hatar växter..så fort man får dem att växa så dör de för att de fick slut på nåt näringsämne...blääääää
#13 - 30 september 2003 08:57
Jag hatar fiskar. Dom dör så fort man slutar matar dom ;)
#14 - 30 september 2003 09:17
hahaha....1-0 till dig =)
#15 - 30 september 2003 10:06
Ok.. I det här fall är akvariet 200l "mellanmycket" växter varav (proportionellt sett iaf) mycket javaormbunke (Microsorum pteropus). Fiskmässigt tycker jag nästan att det är snudd på överbefolkat (4, små iofs, praktbotior, 3corydoras, 2siamensis, 3kejsartetror, 6 fembandsbarber och en(!)mosaikgurami) Vidare har jag ett eheim prof. ytterfilter. Filtret konkurrerar alltså med växterna om näring? Om jag börjar med att skära ner på vattenbytandet från varje vecka till varannan/vartredje samt att jag vid vattenbyte låter lite "slam" ligga kvar..? (vilket påminner mig om att jag läst ngn stans att man inte ska städa för noga vid vattenbytet)
#16 - 30 september 2003 10:47
Ett nitrat test tror jag är en bra investering för att lära sig hur karet funkar. I mitt kar lider jag av att nitraten tar slut hela tiden men att fosfaten stiger kontinuerligt mellan vattenbytena. Jag tillsätter en massa nitrat, men byter vatten för att begränsa fosfat. Därför så behöver jag inte mäta fosfat. 1 jag vet att jag alltid har fosfat till växterna 2 jag vet att vattenbyte med gödningstillsats sänker fosfaten på två sätt. DVS genom det som försvinner genom vattenbytet och genom det som växterna tar upp i ökat upptag när dom får tillgång på övriga näringsämnen.
MVH
Magnus
#17 - 30 september 2003 10:49


Filtret konkurrerar alltså med växterna om näring?


Nej inte märkbart. Eventuellt är bakteriekolonin kanske lite mindre i tättplanterade växtakvarier.



Om jag börjar med att skära ner på vattenbytandet från varje vecka till varannan/vartredje samt att jag vid vattenbyte låter lite "slam" ligga kvar..? (vilket påminner mig om att jag läst ngn stans att man inte ska städa för noga vid vattenbytet)


Problemet med att skära ner med vattenbytena är att du inte kommer få mer av de spårämnen som också behövs - du kommer bara få mer nitrat och fosfat.
Slam ska bara finnas där det är superbra cirkulation eftersom nitrifikationen tar syre från vattnet (hög BOD). Ett filter tar alltså syre från vattnet vilket är ganska enkelt att mäta med ett enkelt syretest.
Därför vill man så fort som möjligt exponera det filtrerade vattnet för luften/atmosfären eftersom det då återfår samma syrehalt som luften.
En annan poäng med bra cirkulation i ett växtakvarium är att näringsämnena hela tiden susar förbi varje blad. Skulle det vara helt "vindstilla" skulle det bli helt näringsfattigt vatten runt varje blad och därför hämma näringsupptaget.
#18 - 30 september 2003 18:36
Hmm, fattar bara mindre o mindre (nästan iaf).. Bäst att repetera.

*Fiskar spottar ur sig ammonium (NH4) Detta tycker växter om.

*I akvariet finns även bakterier som också kalasar på ammonium och via NITRIT (NO2), som även i "små" mängder är giftigt, bryter ner detta till NITRAT (NO3)

*NITRATET kan tas upp av växter men dessa föredrar ammonium varpå NITRAT anrikas i akvariet

*FOSFATER spottas också ut av fiskarna. dessa tas endast upp av växterna och överskottet kan endast avlägsnas genom vattenbyte

Man vill mao när det gäller fosfat att det finns i akvariet men i så pass små mängder att det gynnar växterna men inte blir så mkt över till algerna.
I det här fallet, då det saknas nitrat (vilket alltså är ett tecken på ammoniumbrist, eller?) så hjälper det alltså inte med mindre vattenbyten då det bara skulle samlas mer nitrat (som alger gillar) utan det behövs mer ammonium.. Så om man istället ökar foderdosen en aning och ser till att mata när akvariet är tänt?
(just nu är jag bankrutt så jag har inte råd att beställa tidigare nämnda pulver, det är därför jag envisas ;) fast.. dom kanske inte är så dyra?)
Om nu det skulle funka att öka foderdosen en aning så skulle ju som bekannt det bli brist på spårämnen. Tropica Master Grow har nämnst tidigare, är det ngt särskilt med det preparatet eller funkar tetras flytande (flora pride)lika bra?
#19 - 30 september 2003 18:51
Allt rätt utom:



*NITRATET kan tas upp av växter men dessa föredrar ammonium varpå NITRAT anrikas i akvariet


Finns inget Ammonium så kan det inte heller bli något nitrat (kvävecykeln: Protein->Ammonium->Nitrit->Nitrat).

Det har visat sig att det oftast är för höga halter av Ammonium/aurea som fixar algblommningar, så man gör klokast i att se till att hålla denna kväveform så långt ifrån akvariet man kan.



Man vill mao när det gäller fosfat att det finns i akvariet men i så pass små mängder att det gynnar växterna men inte blir så mkt över till algerna.


Nej det handlar aldrig om att begränsa algerna - för det går inte. Dom överlever t om i kranvatten, men det gör inte växter.

Det handlar om att ge växterna gynsamma förhållanden så att dom sprutar ut syre vilket får alger att hålla sig på mattan. Hög syrenivå signalerar "dåligt läge att föröka sig". Man ser t ex aldrig två olika sorters algblomningar samtidigt på samma ställe. Den första algsort som snabbast tar över näringsmarknaden behåller greppet tills kolonin kollapsar. När kolonin är som störst är det skyhöga syrenivåer.

Ett enkelt sätt att få igång en härlig algodling är att sänka syrehalten (genom att man tex bökar runt i gruset eller det blir en massa överbliven rutten mat eller död fisk) och höja Ammoniumhalten.



I det här fallet, då det saknas nitrat (vilket alltså är ett tecken på ammoniumbrist, eller?)


Kan vara fler orsaker. Det viktigaste är här att det inte finns något kväve att tillgå för växterna varpå dom slutar växa/producera syre.



så hjälper det alltså inte med mindre vattenbyten då det bara skulle samlas mer nitrat (som alger gillar) utan det behövs mer ammonium..


Vattenbyten tar bort alla former av kväveföreningar vilket gör växterna ledsna. Cyanobakterier däremot kan använda kväve i gasform som kommer ner via luften på samma sätt som syre i gasform kommer ner i vattnet.



Så om man istället ökar foderdosen en aning och ser till att mata när akvariet är tänt?


Japp foderdosen kommer öka både fosfat och nitratmängden. Dessverre ökas ofta fosfatmängden i större proportion än vad dom dom behöver. Växter tar in kväve:fosfat i 5:1 förhållande ungefär.



fast.. dom kanske inte är så dyra?)


Nej dom kostar inte många kronor.



Om nu det skulle funka att öka foderdosen en aning så skulle ju som bekannt det bli brist på spårämnen. Tropica Master Grow har nämnst tidigare, är det ngt särskilt med det preparatet eller funkar tetras flytande (flora pride)lika bra?


Det är speciellt för att man kan se på dess innehållsförteckning att man får det man vill ha i exakt rätt proportioner. Jag vet inte hur det är med Florapride, men oftast är innehållsförteckningarna ett skämt vilket är extremt olycksamt då man vill veta exakt vad det är man stoppar ner i sitt akvarium. Därför tycker jag man ska bojkotta alla märken som inte har en mycket nogrann och exakt innehållsförteckning.
#20 - 30 september 2003 21:01
ojdå! hade inte många rätt där.. ;)
#21 - 30 september 2003 22:06
nåja, nu har jag iaf beställt TMG, KNO3, KH2PO4 samt fosfattest. Det nämndes ngt om Chuck Gadds eller Thomas Elfströms PMDD-kalkylator i texten om skattning.. var hittar man den?
#22 - 1 oktober 2003 01:09
Thomas Elfströms PMDD-kalkylator hittar du på wwww.hjortgatanszoo.se
Läsvärt -> Växtakvarie -Teknik -> PMDD-Kalkylator
Kalkylatorbladet fungerar i OpenOffice, om man inte vill köpa MS Excell.

Det finns gott om dokumentation om växter och växtnäring där.
#23 - 1 oktober 2003 07:02
Har du nitrat test redan?
MVH
Magnus
#24 - 1 oktober 2003 13:32
jupp! både nitrit och nitrat..











Annons