mörkgröna slemalger

#1 - 4 april 2004 18:24
Jag undrar vad jag fått för några mörkgröna slemalger som först attackerade mina trådalger vilket ledde till att de försvann! Sedan har de börjat växa på de andra växterna också. De är väldigt slemmiga och löser upp sig så fort man tar i dem och växer och förgrenar sig lite grann som tång. De växer i en rasande fart, syns skillnad från morgon till kväll!
Jag har varit noga med delvattenbyten varje till varannan vecka, men inte så mycket i taget.

Hur ska jag bli av med dem?

Mvh Frida
#2 - 4 april 2004 18:25
Har du bra vattencirkulation i ditt akvarium?
#3 - 4 april 2004 18:38
Hade ngt liknande i mitt förra kar. Jag tror att dem kallas cyanobakterier, men är inte riktigt säker. Det är ett helvete att få bort dem, rent ut sagt! vet inte om det finns ngn efektiv kur. Kan bara säga:Jag lider oerhört mycket med dig=(
#4 - 4 april 2004 22:26

Hur ska jag bli av med dem?

Testa att gå ner lite vattenbyten, mata på som vanligt - men testa att vända ner allt slem i gruset istället för att städa bort det.

Tanken är att slemmet dör i gruset och fungerar som en slags gödning till vanliga alger/växter. Detta är ett specifikt trick för Cyanobakterier då dom kan binda kväve som kommer ner i vattnet på samma sätt som syre. I gruset dör dom som sagt och släpper ut kvävet i organisk form som kan tas upp av växter.

Man göder risodlingar i Asien på detta sätt.
#5 - 5 april 2004 09:12
Jag undrar hur jag ska få ned algerna i sanden då de bara löser upp sig när man tar i dem, de växer på bakgrunden och växter

mvh frida
#6 - 5 april 2004 11:44
En "turkey-blaster" kanske. Ser typ ut såhär, fast används inom matlagning (hittade otroligt nog ingen bra bild någonstans):
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=19251

Annons