mörkfärgad kurvciklid

#1 - 11 juli 2004 09:59
Hej
En av mina kurvciklider ser inte så bra ut idag. Tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig lista ut vad som är fel. Jag har haft honom i ett halvår eller lite till och han har mått bra annars.

Han är mörk i färgen (hela fisken) och ligger på bottnen. Han andas långsamt och jag kan flytta, vrida och vända på honom med mina fingrar utan att han bryr sig. Hans stjärtfena är lite trasig i kanterna men inte med vit kant.

Jag ser inga prickar eller något sådant. Ingen av de andra fiskarna verkar må dåligt. De är hela och fina, simmar, äter och mår bra.

Jag byter 1/3 av vattnet en gång i veckan. Jag bytte i går. Brukar ha bra värden. Mätte nu, pH: 6,8 KH: 3 GH: 6 nitrit: 0 Nitrat: 0. Anväder Tetras sticka. Brukar göra rent lite i bottnen en gång i månaden. (Inte i går.) I går gjorde jag rent i filtret.

Jag funderar på om det kan vara hudgrumling. Tänkte ta med honom till en zoobutik, men det är ju söndag...så typiskt. Det är ju stängt.
Tack på förhand!
#2 - 11 juli 2004 10:12
Litet tillägg..när han andas så rör sig gälarna rätt så mycket. Kanske är det något skit på dem som i sin tur gör att han inte får syre. Det skulle väl förklara att han är mörk och trött? Men han är inte vid ytan och kippar luft. Bara vid bottnen.
#3 - 11 juli 2004 12:49
Hej igen
Fallet är löst. Gjorde hudavskrap och kollade i mikroskop. Kände igen liten säck med mörk böna i = vita prick. Hittade 3 pyttesmå prickar på cikliden. Har medicinerat med protozin. Hoppas firren klarar sig. De andra gör det i alla fall.
Vita prick måste ha kommit med de 2 svärdbärarhonorna som jag köpte för ca 2 veckor sedan. För vita prick kan det väl inte bara dyka upp hux flux? Konstigt att inte svärdbärarhonorna har blivit sämre.
Hej för den här gången!!
#4 - 11 juli 2004 13:56
Så länge fisken är i god kondition kan de motstå angrepp av parasiter/bakterier/svampar.
Vitaprick kan finnas lantent på fiskarna och i akvariet.
Om fisken av någon anledning är försvagad av tex dåligt vatten, feltemp, ja, allt som kan stressa en fisk då kan sjukdomen bryta ut.

Annons