Mörkbrun sand

#1 - 7 maj 2005 23:22
Är det någon som vet var man kan hitta mörkbrun sand/fint grus i Stockholmsområdet? Jag har svart sand men skulle vilja få bottnen att se mer levande ut genom att blanda med en varm mörk ton.
#2 - 8 maj 2005 07:44
Akvarielagret i bromma har olika typer av brun/svart sand...
#3 - 8 maj 2005 08:44
Jag hittade min svarta där, men ingen tillräckligt mörkt brun. Fast tack iallafall.
#4 - 18 maj 2005 10:32
Har också letat efter mörkbrun sand. Hittade något nu på den här hemsidan.
http://www.flisbyab.se/
klicka vidare på grus, bläddra till stenmjöl. Den grafitgrå ser fin ut tycker jag. Men vet ej om det går att använda till akvarium :/ Det står inget om kornstorlek heller.

Men isåfall kan man säkert kontakta dem och få lite mindre påsar än 250 kg :)
#5 - 18 maj 2005 17:26
Är inte stenmjöl lite väl finkorningt om man vill ha växter i akvariet? Det anges ju som ett bra alternativ i trädgården därför att inte ogräs trivs... Jag tolkar det som att det är för kompakt för att rötterna skall trivas?
Men om det beror på att gruset är så genomsläppligt att inte näringsämnen stannar kvar för trädgårdsogräs så borde de funka i akvarium?
Bara en fundering från en trött Morell...
#6 - 18 maj 2005 18:06
Jag tror också att stenmjöl är för finkornigt, tycker mig minnas (från någons altanbygge) att det faktiskt påminner om mjöl. Fast jag har funderat på att skaffa lavastensgrus (eller vad det kan heta) och försöka finfördela det. Jag tror det är ganska sprött, och att det skulle fungera. Kanske...
#7 - 18 maj 2005 18:20
på södermalms akvarieaffär finns det en bränd lera som är ganska mörkbrun men jag vet inte om du tycker den är för grov
#8 - 18 maj 2005 18:30
Åh, gör det? Låter urfint, jag ska pallra mig dit och titta.
#9 - 18 maj 2005 18:42
[QUOTE=Paniktandborste]på södermalms akvarieaffär finns det en bränd lera som är ganska mörkbrun men jag vet inte om du tycker den är för grov[/QUOTE]

Hade jag startat om så hade jag nog testat detta grus. Det är toksnyggt !

Kanhända att exempelvis Cory's inte diggar den dock !
#10 - 18 maj 2005 18:49
Med risk för att låta som en idiot: Vad är Cory´s?
#11 - 18 maj 2005 18:57
Corydoras.Alltså pansarmal.O palle e palettciklid o algätare e allis........*suck*
#12 - 18 maj 2005 20:40
Ok. Tack. Och ja, jag rodnar lite generat...
#13 - 21 maj 2005 19:25
stenmjöl kanske är finkornigt. har aldrig sett det med egna ögon. men "mjöl" låter ju ganska.. aja.. tråkigt.
lite konstigt att det ska vara så svårt att hitta mörkbrun sand, tycker ni inte? Eller är det kanske bara jag som bor på fel ställe?
Zooaffärerna verkar inte kunna ta hem något mörkare än råda som inte är konstgjort. Sedan finns det ju något svart grus som jag sett många på zoopet har också. Men det ser lite metalliskt, blankt ut och det gillar jag inte.
#14 - 27 maj 2005 12:41
Äntligen, jag har hittat mörkbrun sand/grus (ca 1 mm)! Det fanns på Alba Zoo på Folkungagatan. Blev väldigt fint att "väcka" den svarta bottnen lite. (Jag var för övrigt och köpte lite bränt lergrus på Södermalms akvarieaffär för någon vecka sen. Väldigt snyggt, men alltför ljust för min botten.)
#15 - 6 juni 2005 11:09
Vad heter gruset? JAg är också ute efter det men bor i Skåne...
#16 - 6 juni 2005 11:32
Undrar även jag vad gruset hette, vad det kostade och hur stor säck?
#17 - 6 juni 2005 12:00
Det heter Dekoline Carat 2 från Aquatic Nature. Det är ett färgat grus (eller hur de gör; alltså inte naturligt) så alla korn har samma färg. Eventuellt blir det tråkigt att titta på om man har bara det, men jag blandade i lite i min svarta botten, och det blev verkligen ett lyft. En femkilossäck kostade 175:-.
#18 - 9 augusti 2005 10:23
Hejsan! Slänger in ett meddelande här också ifall ngn fortfarande är intresserad.
Har hittat mörkbrun sand 1-2 mm med rundade korn på grossisten www.imazo.se
Kolla på den här sanden:
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.asp?Artinfo=%20%20135.9010

Det skumma är att de kallar den svart fast den klart ser mörkbrun ut. Jag ska försöka få mitt zoo att beställa hem sanden. Så får vi se om det är som på bilden.

Annons