Mörka fläckar på bladen?

#1 - 28 oktober 2003 18:34
Jag har ett problem med mina växter, när jag planterar nya växter ser de snygga och friska ut i ett par veckor men sedan blir bladen mörka och plantan dör. Jag behöver hjälp med detta snarast, det börjar bli dyrt med växter.

300L 4st scalare 15st grön tigerbarb 2st malar (vet ej typ) 10 st siamisisk algätare och en livlig eldstjärt och alla fiskar trivs som fisken i vattnet...
#2 - 28 oktober 2003 20:16
Stämmer detta någorlunda?

"Här är en autentisk beskrivning från Paul Krombholtz på svår järnbrist hos Egeria densa (Elodea canadensis). I detta fall avstannade tillväxten helt.
"Bladen är korta, blekt gulgröna och klamrar sig tätt intill stammen. Det ser ut som små, små svarta fläckar vid basen på bladen. Stammen är rödaktigt gul och har ruttnat igenom fläckvis. Den är också sprinklad med små fina svarta fläckar. Inga rötter produceras."
Plantan repade sig efter tillsats av Fe - järn."

från: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193
#3 - 28 oktober 2003 21:33
"citat"
<font size="1">Stämmer detta någorlunda?</font id="size1">

Nej, plantorna förvitnar inte och det ser mer ut som någon form av alger som täcker bladen (bruna eler svarta), jag får även relativt snabbt en hinna på glasen av samma alg, (tror jag). Jag överdrev lite med att plantan dör. Det är snarast så att jag får plocka bort de drabbade bladen och följdaktigen finns det då snart ingen planta kvar. Jag hadde tills nyligen 6 siamesiska algätare men köpte på mig 8 till så nu är de 13. Kan det lösa problemet eller ska jag skaffa fler plantor för att få jämnvikt?
#4 - 28 oktober 2003 21:42
Om det är vanliga brunalger så kommer dom ofta i akvarier med låg ljusintensitet, och då gäller det att ha växter som tål låg ljusintensitet typ Javaormbunke, Javamossa, Cryptocoryne etc. så dom kan konkurrera effektivt med algerna.

Ljuskrävande växter som får brunalger på sig i ett akvarium med låg ljusintensitet klarar sig ofta inte speciellt länge.
#5 - 28 oktober 2003 21:54
Oki. Kan även reflektorer på rören lösa det här problemet?
#6 - 28 oktober 2003 22:01
Absolut!
#7 - 28 oktober 2003 22:05
Då vet jag mer! Tack för svaret =)
#8 - 28 oktober 2003 23:03
<font color="red">Jag hade problem med brunalger i början, då köpte jag 2 nya akvarie lysrör och 2 reflektorer. På <b>1</b> dygn var alla brunalger borta!
Både den nyinköpta svärdsplantan och limnophilla sessilifloran var fula med brunalger, och jag trode nästan inte de skulle klara sig. Blickar man fram lite mer än en månad till dagens datum så ser man detta resultat:
Svärdplantan har återhämtat sig, fina nya blad kommer.
Limnophillan har vuxit för mycket så jag är tvugen att kasta bort en del...

Ja... hur skulle mitt kar sett ut utan de nya lysören och reflektorerna?

Du kan ju kolla in på min Zoonen så kan du se svärdsplantan i mitten och limnophillan till höger.
Eller ta denna direktlink: http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/120749/Bild2003_orig_SE.jpg</font id="red">
#9 - 28 oktober 2003 23:23
Jag har samma erfarenhet som ZeroZ. När jag bytte till bättre växtrör (från aquaglo till sunglo) i ett kar så försvann brunalgerna. Sunglo är ganska billigt och bra växtrör men det blir ett illgult sken.
#10 - 3 november 2003 21:27

Jag har monterat reflektorer på mina rör och kört i ett par dagar och det verkar inte fungera för mig. Prickarna bara ökar och jag får snart skörda växterna helt.

Här är en bild på hur det ser ut. http://w1.586.telia.com/~u58614970/images/prickar.jpg

Kan det vara nått annat??
#11 - 3 november 2003 21:37
Ser ut som gamla dåliga blad. Knipsa av dom och låt plantan fokusera på att få ut nya blad istället. Den har ju dessutom fina friska blad ser man på bilden.

Det är falsk ekonomi att försöka hålla igång gamla dåliga blad. När plantan väl börjat återanvända makroämnena i de gamla bladen så att dom börjar brytas ner finns vad jag vet ingen återvändo. "Jamen då kanske plantan kan suga ut näring ur de gamla bladen?!" Jovisst, men samtidigt skuggar dom de friska bladen och det borde ta energi att förflytta näringsämnen. Det är bättre om du hugger av dom så att näringen/energin kan användas till nybildning av blad istället.

Trimmning resulterar nästan alltid i att man i slutändan får plantor som ser friskare ut.

Annons