Mörka fenor på discus

#1 - 25 oktober 2005 19:57
Hejsan,

fernorna på mina pigeon blood har blivit mörka, nästan svarta. Tyder de på att de är olyckliga?
#2 - 25 oktober 2005 20:09
Jag har inget bra svar på din fråga. Men jag är själv inne på att skaffa mina första diskusar och håller på att samla på mig så mycket information jag bara kan. Om du inte redan har varit där och kikat, kan jag tipsa dig om www.discusfish.nu. En svensk sida som tar upp det mesta om diskus på ett mycket lättbegripligt sätt.
Annars är väl Kaj i Varberg något av diskusarnas guru. Finns en länk till hans sida på ciklid.se. Jag har skrivit till honom, och fick ett mycket vänligt svar tillbaka.
Mvh Jeanette
#3 - 25 oktober 2005 20:13
Japp. Kanonsida!

Har 4 pigonblood (12cm) och 2 blue diamond (10cm). Det tog en månad innan de vande sig vid sitt nya hem. Först nu som de är framme och äter allihoppa. Nyfikna som sjutton... Har haft det mesta i karet, asien, jordätare och massa annat. Först nu jag känner att jag hittat rätt. Kvalitet istället för kvantitet!

Det bästa tipset jag kan ge, byt vatten ofta!!! (2 ggr per vecka) Och hellre stabilt men högt ph, än svängningar.
#4 - 26 oktober 2005 07:38
Hej mina diskusar får mörkare fenor när vattnet börjar bli skitigt.
#5 - 26 oktober 2005 09:45
[QUOTE=heavy]Hej mina diskusar får mörkare fenor när vattnet börjar bli skitigt.[/QUOTE]

Byter 2 ggr per vecka. Oftare går ju inte. Ordentligt med filter också...
#6 - 26 oktober 2005 10:54
Hittade en bild här på zoopet. Så här ser det ut!

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2653&size=big&sort=1&cat=all
#7 - 26 oktober 2005 13:17
Ja byter vatten dagligen när det matas mycket.
Satsa på storrengöring. Kolla att du inte har ph-svängningar (kan skilja mellan dag och natt).
Hjälper inte det så salta 0,5 dl/100 liter samt höj (långsamt) temp till 32grader.
Har själv haft samma symtom på mina firrar. Tillsatte även lite kalk (har väldans dålig buffert visade det sig i kranvattnet).
Börja inte medicinera om du inte måste (ställer nästan allt till mer skada än nytta). Köp hellre vattentester så att du får koll på vattenkvalliten. Visar din termometer rätt?
#8 - 30 oktober 2005 13:18
STEW: Är du säker på att det betyder att fiskarna mår dåligt ?

Mina som är sålda som Marlboro Red är svarta där bak....
#9 - 30 oktober 2005 14:52
[QUOTE=Fix]STEW: Är du säker på att det betyder att fiskarna mår dåligt ?

Mina som är sålda som Marlboro Red är svarta där bak....[/QUOTE]

Nej. INte alls säker :) Märker att färgerna förändras... Så något verkar det vara...!

Annons