Mörk sand till kakaduor???

#1 - 31 januari 2006 11:48
Det står i beskrivningen av kakaduaciklider att de vill ha mörk sand. Varför undrar jag då. Det står det inget om. Hur viktigt är det? Vad händer om man har ljus sand istället??? Blir de bländade :confused: eller rädda och vågar inte gräva eller vad är det frågan om? Är det för att den vill kunna gömma sig och det gör de lättast mot en mörk bakgrund?
Kan det va okej med blandat ljust och mörkt i olika partier???
[:-142]
(Tänker blanda kakadua med dvärggurami, körsbärsräka och ampullariasnäcka.)
#2 - 31 januari 2006 11:50
[quote=disajners]Det står i beskrivningen av kakaduaciklider att de vill ha mörk sand. Varför undrar jag då. Det står det inget om. Hur viktigt är det? Vad händer om man har ljus sand istället??? Blir de bländade :confused: eller rädda och vågar inte gräva eller vad är det frågan om? Är det för att den vill kunna gömma sig och det gör de lättast mot en mörk bakgrund?
Kan det va okej med blandat ljust och mörkt i olika partier???
[:-142]
(Tänker blanda kakadua med dvärggurami, körsbärsräka och ampullariasnäcka.)[/quote]

tror egentligen alla fiskar trivs bäst med mörk botten.. fiskarna känner sig tryggare då och då färgar dom ut bättre o man får en snyggare fisk..
io sen enliggt mig så är de snyggare med en mörk botten istället för en ljus
#3 - 31 januari 2006 11:53
[quote=andreassofus]tror egentligen alla fiskar trivs bäst med mörk botten.. fiskarna känner sig tryggare då och då färgar dom ut bättre o man får en snyggare fisk..
io sen enliggt mig så är de snyggare med en mörk botten istället för en ljus[/quote]

Smaken är så baken! :) Själv tycker jag det är snyggast med ljus botten. Det blir så mörkt och dystert annars... Jag tar nog å blandar helt enkelt. Det borde väl funka?
#4 - 31 januari 2006 13:02
Man kan ha vilken sand som helst, så länge den inte påverkar vattenvärdena negativt. Dvs kalkhaltig eller korallsand m.m. är inte så bra om du vill kakaduciklider. Men det finns några saker att tänka på, se nedan.

Vit sand är det naturliga i Amazonas. Har läst att några Apistogramma arter lever helt och hållet på sandbotten, om man hittar en sådan art så är det bara bra med vit sand eftersom de är så anpassade till det, t. ex. är äggen ljust vita för att inte synas mot sanden.

Men i de flesta Apistogramma biotoper är inte sanden av någon primär betydelse eftersom botten är täckt av ett lager slam, nedfallna löv och grenar mm. Vattenväxligheten är ofta begränsad till flytväxter, eller till sumpväxter som står på strandkanten.

Nåväl, åter till frågan. Svart/mörk sand kan vara positivt såtillvida att fiskarna färgar ut bättre. Det som kan vara negativt är att den svarta sanden är vass i kanterna.

Inte bra för Apistogrammor med vass sand eftersom ett naturligt beteende är att sila sand genom gälarna för att hitta mat, eller att de gräver ut grottor eller annat.

Vit sand som är rund i kanterna är enklare att hitta, nackdelen är att fiskarna kan vara bleka i färgerna och inte vill färga ut. Detta kan man isåfall motverka genom t.ex. mörk bakgrund, flytväxter eller annan växtlighet om ger lite skuggiga partier.
#5 - 1 februari 2006 10:52
kalas!

Tack apisto vf för superbra svar! [:-2]

Annons