Mörk sand som inte är vass?

#1 - 22 juli 2008 19:28
Jag har suttit en timme och läst igenom olika trådar gällande svart sand, men jag har fortfarande inte koll på vad som är bäst om man vill ha svart sand som inte är vass?

Den ska passa Kuhliålar och bajomal som gräver ner sig.

Växter ska även må bra i sanden.

Rådasands och Biltemas mörka blästersand verkar vara för vassa?

När jag går till akvarieaffären vill jag gärna kunna fråga efter något konkret, har ni tips?

Någon som även har tips på bra sand i Örebro län?
#2 - 24 juli 2008 11:07
Lånar tråden lite.. Jag funderar också på sand, och jag har redan frågat om det någonstans men blev avrådd pga:

1. Det är inte bra för växtrötter
2. Det kan bildas gas i sanden
3. Den packar sig gärna ganska bra

Jag vill dock ändå prova för att det verkar som att mina äppelungar ramlar ner mellan gruskornen och får svårt att ta sig upp. Tanken är att jag får ha växter som javamossa och anubias för de är lätta att få tag på och de kan växa på stenar/rötter. Sen så har jag ett ganska så stort bestånd av malaysiska sandsnäckor, som jag tänkte ha tillsammans med äpplena. Är det riktigt att de kan gräva runt så mycket så att de motverkar gas och sandpackning? Vore ju inte kul om man hade sådana och sanden packades så hårt så att de blev inpackade och aldrig kunde komma upp igen. Eller om de råkade gräva sig in i en gasficka och gasades.

På vilket sätt är gasen egentligen farlig? Är det något de kan dö av? Min tanke är ju att den bubblar upp ut vattnet och försvinner, då borde den ju inte vara så farlig. Eller avger den något på vägen?

Annons