mörk frontosa

#1 - 12 november 2006 18:59
hej jag har 7 unga frontosor men den största har blivit så mörk av sig..vad beror det på??????
#2 - 12 november 2006 19:03
loomis skrev:
hej jag har 7 unga frontosor men den största har blivit så mörk av sig..vad beror det på??????

Jag har hört att det kan bero på att pH:t är lågt, men jag fattar inte hur bara en enda kan bli så då.
#3 - 12 november 2006 19:07
hmm ja det är ju lustigt att bara en är det. men det är den som växt fortast åxå...nå tips för å höja ph enkelt?
#4 - 12 november 2006 19:17
loomis skrev:
hmm ja det är ju lustigt att bara en är det. men det är den som växt fortast åxå...nå tips för å höja ph enkelt?

Snäckskalskross och kalksten, och någon slags bikarbonat är vad som kan höja pH.

Men det är ju inte säkert att jag har rätt heller om pH:t.
#5 - 13 november 2006 06:29
En dominant frontosa kan bli mörkare. Hur mörk är den? Är den så mörk så inte ränderna syns? Störra och äldre frontosor är inte lika klara i banden som yngre individer, speciellt inte om de är dominanta. De skall dock inte vara så mörka så ränderna knappt syns...
#6 - 13 november 2006 08:02
Det är en dominansfärg och den kan mycket väl vara så mörk att ränderna knappt syns. Så har vår dominante hane sett ut iflera år nu..
#7 - 13 november 2006 09:07
Jep det där är ju en tolkningffråga om ränderna syns eller inte, men visst är det så att en dominant hane är mycket mörkare. Min 37cm-are är alltid mörk, men visst syns fortfarande ränderna relativt tydligt. Den är ju inte helt svart om man säger...

Annons