mördarsnigel som foder

#1 - 27 juli 2009 22:39
Mördarsniglar finns det gott om i alla fall i södra sverige. Kan man ge det som foder till sina fiskar?
#2 - 27 juli 2009 23:06
Lustigt, hade samma tanke idag...:confused:
#3 - 28 juli 2009 00:02
njah det fungerar ju...Men det kan bli farligt, inget som jag rekommenderar.
Vilken fisk hade du tänkt att mata?
#4 - 28 juli 2009 07:47
Har du tagit i en sån nångång?...slemmet går knappt att skrubba bort med stålborste.
Det finns en anledning till att dom är så många....ingen jävel äter dom.
Risken är väl att munnen klibbar igen och fiskarna svälter ihjäl.
#5 - 28 juli 2009 08:00
Slibbigt o hantera men funkar gör det nog.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=358926&ref=rss
#6 - 28 juli 2009 08:04
gusten86 skrev:
Mördarsniglar finns det gott om i alla fall i södra sverige. Kan man ge det som foder till sina fiskar?

Testa du sen kan du rapportera till oss... :)
Bilagor:
#7 - 28 juli 2009 08:34
Mina påfåglar skulle äta dem, helt klart men om det är nyttigt?

Vågar inte prova fören dem blivit lite större.
:confused:
#8 - 28 juli 2009 08:53
http://www.ciklid.se/forum/showthread.php?p=705076

Mördarsniglar är inte giftiga vad jag vet, men slemmet kan kanske vara jobbigt för fisk.
#9 - 28 juli 2009 15:03
Detta skall absolut testas på mina roviga Channor.....redan ikväll : )
#10 - 28 juli 2009 17:38
Trodde bara det fanns ett djur som åt dom, nån fågel!
Men kor dör ju när dom äter dom läste om det, fast då var dom redan döda och inpackade i hö! (sån där höball)
#11 - 28 juli 2009 18:52
perfetto skrev:

hoppas dom klarar det.
#12 - 28 juli 2009 20:13
Det låter inte som något vidare bra idé. Men lycka till, det blir intressant att höra hur det går:)
#13 - 28 juli 2009 23:07
Mördarsnigeln har så vitt jag vet inga direkta naturliga fiender än så länge, men visst, jag e med på vad som helst!
Om nån lyckas få nån firre som trivs med skiten som käk så kan jag skicka ett par lass i veckan till vederbörande!!!
#14 - 29 juli 2009 05:44
perfetto skrev:

eeeh? Channor tål verkligen inte sådant!
Rätt taskig foder för snakeheads.
#15 - 29 juli 2009 15:32
Aircut64 skrev:
eeeh? Channor tål verkligen inte sådant!

Rätt taskig foder för snakeheads.

- Varför skulle det vara extra "taskigt" foder för just Channor?
Som jag förstått det hela är de typiska insekts- och "smått & blandat" -ätare just och tar nästan allt som faller ner i vattnet där de är.

Hursomhelst så var de inte överförtjusta i just mördarsnigeln. De rusade fram o högg i den och den största Channan tog den i munnen o simmade iväg. Efter ett tag var ingen längre intresserad av den. Gissningsvis pga det väldigt klistriga slemmet som säkert inte smakar annat än beskt.

En vanlig snigel släppte jag i samtidigt, och den slukades omedelbart.

Samtliga Channor mår prima för övrigt : )
#16 - 30 juli 2009 21:41
perfetto skrev:
- Varför skulle det vara extra "taskigt" foder för just Channor?

Som jag förstått det hela är de typiska insekts- och "smått & blandat" -ätare just och tar nästan allt som faller ner i vattnet där de är.

Slämmiga insekter är inte bra för deras magar ;(
men men, det är ju din fisk.
#17 - 31 juli 2009 15:34
NIC skrev:
Mördarsnigeln har så vitt jag vet inga direkta naturliga fiender än så länge, men visst, jag e med på vad som helst!

Om nån lyckas få nån firre som trivs med skiten som käk så kan jag skicka ett par lass i veckan till vederbörande!!!

Myskankor ska fungera! Ingen fisk men en fiende :d
#18 - 31 juli 2009 15:56
Mördarsniglar har en hel del fiender, från koltrast och igelkott till parasitiska nematoder.
#19 - 31 juli 2009 19:03
Azur skrev:
Mördarsniglar har en hel del fiender, från koltrast och igelkott till parasitiska nematoder.

Samt tanter med sax och platspåse. ;)
Bilagor:
#20 - 13 augusti 2009 02:05
Azur skrev:

Varför blir de bara fler å fler då?
#21 - 13 augusti 2009 02:05
Wictor_88 skrev:
Myskankor ska fungera! Ingen fisk men en fiende :d

Japp, igelkottar ska tydligen också funka.
#22 - 13 augusti 2009 07:27
NIC skrev:

För lite tant med sax å plastpåse! :D

Allvarligare - gräv ner en hink, häll i nån decimeter öl (alkoholmissbruk jag vet) så ramlar sniglarna ner och drunknar.

Alternativt gräv ner breda plankor runt hela tomten, dra två smala ståltrådar parallellt och koppla till ett bilbatteri. Då kommer inga FLER sniglar och tant med sax och plastpåse/igelkottarna/nematoder/myskankor får avlägsna de som finns.
#23 - 13 augusti 2009 09:41
mördarsniglar

gusten86 skrev:

Jag gjorde försöket för ett par år sedan. Jag hade då ett par reelt stora Påfåglar, Jack Demsey m.fl. Jag hittade några lite mindra sniglar, och alle blev tagit strax. Härligt gratis foder i mängder, men nästa dag och ett par dagar framåt, ville ingen röra dem. Tyvärr
Lilleulv
#24 - 13 augusti 2009 10:54
NIC skrev:

En mördarsnigel lägger runt 350-400 ägg sen är det bara att räkna hur många det blir av dom[:o] har själv fullt här och nu har dom spridit sig ända till dammen som ligger ca 100 meter härifrån och där såg vi inga förra året.:(

Annons