Mördarciklid?

#1 - 9 maj 2003 15:41
Min blåa ciklid Sigge är en mördare. Han är inte fulluvuxen än, ca 8 cm, men igår blev jag varse om hans aggressivitet och hunger. Jag köpte fyra små siamesiska algätare och två av dem försvann nästan direkt efter att ha blivit vettskrämda av Sigge och hans fru Cilla. Jag trodde de hade gömt sig, men idag ertappade jag Sigge med en fiskhalva som stack ut ur munnen; jag förmodar att andra halvan redan låg i hans mage.

Efteråt uppvaktade han den enda kvarvarande algätaren, som hade gömt sig under filtret. Men nu är stackaren borta, så jag misstänker ytterliggare ett mord.

Just nu har jag ett par blåa ciklider och två ancistrusmalar i ett 222 liters akvarium. Jag vill jättegärna ha siamesiska algätare, men är rädd att de blir uppätna. Kan det vara en idé att köpa vuxna siameser istället? Har de någon chans att överleva i akvariet?

Sedan funderar jag på ytterliggare ett par ciklider. Är det någon som har erfarenhet av sajicaciklider? Kan man ha dem i samma akvarium som blåa ciklider?

Om inte, har ni förslag på någon annan sort?
#2 - 9 maj 2003 16:11
Hej

Vuxna siamensisar är ca 15 cm, så de går att ha med blåciklider, men man ser sällan så stora siamensisar. De flesta som säljs är runt 5 cm. Jag köpte också 4 siamensisar häromdagen, men nu är nog bara en kvar, och jag skyller på mina nicaraguense. Särskilt då jag såg hanen ha en praktbotia i munnen häromveckan, men den spottade han ut igen, och jag var säker på att den skulle dö, men den klarade sig tror jag, såg den häromdagen, simma runt, men ena ögat var nog förstört.

Får du tag i siamensisar som är runt 8 cm, så ska de nog klara sig.

MVH Micke
#3 - 9 maj 2003 16:22
jag skulle kalla honom naturlig. var glad att han åt upp den. tänk om han skulle ha spottat ut den. det skulle vara tråkigt.

1200liter.
#4 - 9 maj 2003 17:03
min moster hade en vanlig algätare som var så snäll och åt upp hennes neontetror, vilket iofs vabra, för hon hade tröttnat på dom. men nu har jag han/hon som en FUL algätare i mitt lilla.

*snyft*

Annons