Moraliska betänklighetern ang rötter

#1 - 30 december 2005 16:52
Jag var på universeum härom dagen där det på en skylt om vad man kunde göra för att stoppa naturförstörelsen i vissa delar av världen, uppmanades att om man höll med akvarium då skulle man avstå från att använda rötter. Jag hade i ärlighetens namn inte tänkt så långt.

Är det någon som är lite insatt i detta, hur mycket påverkar vår konsumtion tex skövlingen av träskområden? Lite tankar och diskussion vore trevligt.
#2 - 30 december 2005 17:53
Svårt att säga, jag kan tänka mig att de vi använder är restprodukter från skogsindustrin. De som har större påverkan är nog räkodlingen.
Jag tycker att de är väldigt sällan man hittar mangrove i handeln ofta en massa stumpar som liknar.
Mopani kommer väl från ökenregionerna i afrika eller är jag ute o raglar?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 december 2005 18:16
Som Nixon skriver handlar det mest om restprodukter - däremot kan man nog ibland ifrågasätta varför dessa rester har uppstått men det har ju inte samband med akvariehobbyn i alla fall.

Det som säljs som Mangrove i handeln är till 99% något helt annat. Detta eftersom Mangrove i Sverige på något sätt blivit ett "handelsnamn" för nästan allt akvarieträ även om det inte har ett dyft med Mangrove att göra.
I engelskan brukar man säga Driftwood som allmän beteckning för "akvarieträ"

Mopani kommer från Sydafrika
#4 - 30 december 2005 18:43
Japp, det stämmer Nixon räkodlingen nämdes också, inga jätteräkor. Det manades til bojkott, men det är en helt annan historia.

Det låter betryggande att höra, jag gillar rötter i karen, då kan jag lugnt fortsätta att inreda efter tycke och smak.
#5 - 30 december 2005 20:45
Så ni menar alltså att universeum är ute o cyklar i denna fråga? Av ngn anledning väljer dem att påpeka detta.

Jag får intrycket att man inte vill tro på sånt och letar efter svar man vill höra, man blir helt plötsligt väldigt godtrogen.
#6 - 30 december 2005 21:58
Industrin med rötter till akvarier bleknar i jämförelse me räkodlingen.
Sen så är de som kjell säger 99% är annat än mangrove, dock så säljs de under handelsnamnet mangrove vilket förklara tron om en stor handel.
Tidigare kan jag ha sett detta som ett problem men i dagens läge så finns de större bovar, tex kinarestauranger ;)
#7 - 30 december 2005 22:41
Vad är det för räkodlingar ni pratar om, hur påverkar dom?
#8 - 31 december 2005 00:23
[QUOTE=Kjell Fohrman]Som Nixon skriver handlar det mest om restprodukter - däremot kan man nog ibland ifrågasätta varför dessa rester har uppstått men det har ju inte samband med akvariehobbyn i alla fall.

Det som säljs som Mangrove i handeln är till 99% något helt annat. Detta eftersom Mangrove i Sverige på något sätt blivit ett "handelsnamn" för nästan allt akvarieträ även om det inte har ett dyft med Mangrove att göra.
I engelskan brukar man säga Driftwood som allmän beteckning för "akvarieträ"

Mopani kommer från Sydafrika[/QUOTE]

Driftwood är då ett samlingsord på trä som liggat i vatten länge
rak översättning blir det Driv-ved
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 december 2005 09:27
Driftwood är då ett samlingsord på trä som liggat i vatten länge

rak översättning blir det Driv-ved

I engelskan har det blivit ett samlingsnamn för akvarierötter så även där har det en något annorlunda betydelse än det bokstavliga.
#10 - 31 december 2005 13:06
Greken: Jag fattar det som att mangrove-träsk skövlas för att ge plats åt räkodling. Där odlas jätteräkor som bla kinaresturanger säljer mycket av. På Universeum sades det att all form av räkodling är skadlig för natur...
#11 - 31 december 2005 13:33
så har jag oxå fattat det... när området som räkorna inte ger tillräckligt med mat till dem så flyttar man till nästa mangroveområde...

dessa områden är väldigt billiga då de inte har nåt som helst kommersiellt intresse
#12 - 31 december 2005 16:55
Japp, jätteräkor odlas genom att man skövlar mangrove.

Vad gäller "rötterna" i akvariehandeln så rör det sig trots allt om icke-miljömärkt tropiskt trä, dvs man kanske egentligen borde undvika det trots att det jämfört med t.ex. trädgårdsmöbler är ett mycket litet problem.

Svenskt trä funkar trots allt bra i akvarium.
#13 - 31 december 2005 17:01
[QUOTE=smurfmats]så har jag oxå fattat det... när området som räkorna inte ger tillräckligt med mat till dem så flyttar man till nästa mangroveområde...

dessa områden är väldigt billiga då de inte har nåt som helst kommersiellt intresse[/QUOTE]

Men, om vi slutar köpa rötter till våra akvarier... slutar de då odla räkor på skövlade mangroveområden???
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 31 december 2005 17:25
Men, om vi slutar köpa rötter till våra akvarier... slutar de då odla räkor på skövlade mangroveområden???

Definitivt inte - men det ena utesluter ju i och för sig inte det andra. Nu har jag väl för mig att just import av äkta mangrove (vilket nästan aldrig säljs i akvarieaffärer) kräver CITES-intyg.
Problemet är väl snarare som Azur skriver att det inte finns någon miljökontroll över trä för akvariehobbyn så vi kan inte med säkerhet veta ursprunget.

Oavsett vilket - det trä vi köper är ju mest småbitar och är restprodukter som flera redan har skrivit. Att Universeum skriver så är snarare ett sätt att vara populistiska på utan att ha kunskap i området.
Detta är fakstiskt ofta fallet i många djurparkers info - såg t.ex. i en annan park info om att fågelhobbyn var en fara för kakaduorna i Australien och därifrån har det ju varit exportstopp i årtionden!!!!!!
#15 - 2 januari 2006 13:18
Om du oroar dig för mangroveträdens skull, odla ett eget?
http://members.ozemail.com.au/~thebobo/afm.htm
(Ja, länken är gammal, och kan komma att kräva lite uppföljning, men vem sa att det skulle vara helt enkelt?)

B!
#16 - 2 januari 2006 14:45
återstår en fråga Mr B.
var får man tag på frön från mangrove ?

eller är det så vanligt så större blomsteraffärer kanske har det ?
#17 - 2 januari 2006 15:02
Artikelförfattaren är ju villig att sälja frön...

Nu bor denna i Miami visserligen, plus att det är över 10 år sedan. Men försöka går väl...?
#18 - 2 januari 2006 15:04

GETTING THE SEEDS

If I have excited your interest in these aquatic trees and you want to try them, but you can't collect the seeds yourself, I can supply them at minimal cost from my new aquaculture facility and coral farm. Both dealers and hobbyists are invited to inquire by sending a self-addressed stamped envelope to Coral Reef Ranch, Inc., P.O. Box 190957, Miami Beach, FL 33119.

Rekomenderar att man skickar ett snailmail och provar, själv har jag inte kommit så längt... än.

Jag har även ett par vänner där över, så det borde vara teoretiskt möjligt att posta över och sprida dem för mig med... Antagligen en del i varför jag inte kommit loss med att skicka ett brev till den där adressen där uppe.

B!
#19 - 2 januari 2006 15:19
iguana zoo i sthlm har haft små plantor tror dom gick på en 150 spänn...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 januari 2006 15:59
Finns det inte mangroveplantor till salu på Ikea? Har för mig att jag såg det när jag var där senast.

Fast det klart det lär väl ta en tid innan man kan plocka rötter från dom - kanske ens barnbarn kan få glädje av det någon gång i framtiden
#21 - 3 januari 2006 10:55
[quote=Azur]Svenskt trä funkar trots allt bra i akvarium.[/quote]

Vilken trädsort ska man välja? Och hur får man det att sjunka? Färsk bark är ganska giftigt så det måste vara bästa att laka ur det några veckor.

Jag tog in en sälgrot och hällde på kokande vatten förra veckan och har haft den i vatten sen dess. Men den flyter väldigt bra fortfarande. Kan man göra något för att få den att sjunka?

Kanske smartare att plocka en bit från botten på en å eller sjö.
#22 - 3 januari 2006 18:17
De flesta sorter funkar nog egentligen, förutom idegran, tibast, gullregn, hästkastanj och ett fåtal till som är direkt giftiga; och det är nog en bra idé att undvika barrträds-trä som inte lakats ut ordentligt (legat i vatten ett bra tag) pga kådan.

Jag har själv använt björk, al, asp, och tallstubbar (tusentals år gamla tallstubbar ur myrar, dock), och jag vet folk som använder syrén (för att det är mycket tätt & hårt och tydligen sjunker rätt lätt).

Färskt trä sjunker som sagt inte, och det trä jag använt har mestadels kommit ur sjöar & myrar. Jag använde en gång färskt björkträ i ett akvarium, men då borrade jag fast dem i en planka som i sin tur hölls på plats av sanden & stenen i akvariet.

Ett trick jag vet folk använt är att fukta träet, köra det i mikron tills det blivit rejält hett, och sen låta det svalna nedsänkt i vatten. Har dock aldrig testat det själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 3 januari 2006 19:01
Skall dock sägas om att "alla" grenar funkar utifrån att jag en gång på en akvarieauktion i Örebro köpte in en riktigt snygg rot (vet inte trädslaget) dock hade det den nackdelen att fiskarna dog av det.
Så plockar man in utifrån så håll åtminstone lite extra koll på akvariet.
#24 - 3 januari 2006 19:10
...hur man får tag på mangrove frön...mina föräldrar var i thailand för någon månad sedan och jag har för mig att dom fick med sig någonting hem från mangrove. nu kommer jag inte ihåg vad det var, frön eller inte. vet även att jag pratade med dom och frågade om man fick ta med sig sånt hem...dom svarade nej på något och ja på något...tyvärr minns jag inte om det var frön man fick ta hem eller om det var små plantor (skulle tro frön).

så har man bara ett par tusen över - hrmm - så är det bara att åka dit och hämta hem =)

// SeanChai
#25 - 3 januari 2006 19:37
Jag får säga till mina föräldrar att köpa lite frön när de är nere i Thailand i februari. Tack för tipset. :)
#26 - 3 januari 2006 19:44
tror mor min har köpt ett mangrove från ikea... vet någon hur fort dom växer? låter intressant faktiskt.
#27 - 3 januari 2006 19:49
Får kolla på Ikea i Uppsala nästa gång jag är där, om de har något mangrove.
#28 - 4 januari 2006 10:31
[quote=SeanChai]vet även att jag pratade med dom och frågade om man fick ta med sig sånt hem...dom svarade nej på något och ja på något...tyvärr minns jag inte om det var frön man fick ta hem eller om det var små plantor (skulle tro frön).
// SeanChai[/quote]

Jord får man absolut inte ta hit eftersom det kan innehålla så många olika organismer: bakterier, nematoder, skadeinsekter osv. Men frön och plantor utan jord är tillåtet. I alla fall in i Sverige.
#29 - 4 januari 2006 10:33
[quote=Azur]Ett trick jag vet folk använt är att fukta träet, köra det i mikron tills det blivit rejält hett, och sen låta det svalna nedsänkt i vatten. Har dock aldrig testat det själv.[/quote]

Ska testa med min sälgrot i mikron i kväll. Den som vägrar sjunka efter en vecka i vatten (kokhett ibland). Den blir tyngre och tyngre men flyter lik förbannat.

Annons