moppar hos killis

#1 - 5 mars 2007 20:47
har gjort lite moppar o satt i karen till killis , ska man ha växterna i fast man har mopp eller då lägger de inte äggen i moppen ? nån som vet?
#2 - 5 mars 2007 23:08
[FONT=Garamond][SIZE=3]Det beror givetvis mest på vilka växter man i så fall talar om, men om man undantar exempelvis Ceratopteris och javamossa, som båda liksom lekmopparna har gott om fina (rot)trådar, så tycker jag mest det är en fråga om eget tycke och smak. Jag har använt moppar i akvarier både med och utan växter (bland annat favoriten Salvinia, som ju också har en del rottrådar) och har inte kunnat se någon större skillnad på odlingsresultatet därvidlag.

Detta med ett undantag, minns jag nu: jag hade en trio Aphyosemion striatum "Cap Estérias, GBL 85/6" för ett antal år sedan, och om jag höll dem i ett akvarium med bara lekmopp så åt de upp nästan alla ägg (och de var produktiva...) men om det också fanns växter i akvariet så rörde de inte äggen, oavsett om rommen lades i lekmopp eller annorstädes. Varför det var så vet jag inte... Men som sagt, mest är det upp till akvaristen: vad gäller odlingsreultatet har i varje fall inte jag kunnat märka någon skillnad, utom med mina beteendemässigt något udda A. striatum... :rolleyes:
[/SIZE][/FONT]
#3 - 6 mars 2007 06:58
Vet ej om jag kommer ihåg rätt (det var länge sedan jag hade kilies) men lekmoppen skall väll vara av syntetiskt material? Har för mig att naturmaterial blir dåligt efter ett tag i vattnet och försöt vattenvärde m.m.? Rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel...
#4 - 6 mars 2007 12:28
Jag skall tillverka en lekmopp till mina killies, skall bli kul att se om de gör några yngel :) 100 % acrylgarn har jag läst mig till att det skall vara, gärna i en mörkgrön färg, stämmer det?

/Matsvin.
#5 - 6 mars 2007 13:44
Borde nog stämma för akryl är väll syntetiskt? Jag körde mörkgrönt när jag sysslade med killies men jag har sett många andra som kört mörkbrunt
#6 - 6 mars 2007 18:11
Mörka färger är i alla fall att rekommendera då det är svårare att hitta ägg i ljusare färger enligt diskussioner på killietalk. Har gamla i mörkgrönt och nya i mörkbrunt. Givetvis syntetgarn. Jag rekommenderar rejäl sköljning alternativt tvätt av garnet då möjligheten finns att det innehåller oönskade kemikalier. Och vad gäller växter eller inte så finns det fiskar som föredrar moppen men inte alla gör det.
HazelCR
#7 - 6 mars 2007 18:49
erikthur skrev:
Mörka färger är i alla fall att rekommendera då det är svårare att hitta ägg i ljusare färger enligt diskussioner på killietalk. Har gamla i mörkgrönt och nya i mörkbrunt. Givetvis syntetgarn. Jag rekommenderar rejäl sköljning alternativt tvätt av garnet då möjligheten finns att det innehåller oönskade kemikalier. Och vad gäller växter eller inte så finns det fiskar som föredrar moppen men inte alla gör det.

Varför, givetvis syntetgarn? Samma sak gäller ju för lekmoppar till Corydoras, men varför syntetgarn, borde det inte vara mer naturnära med bomullsgarn, eller ull?
#8 - 6 mars 2007 19:25
saken är den att naturnära garner förstörs i vatten. blir dåliga, möglar, förorenar vattnet. å då lär inte många ägg överleva och knakse inte heller fiskarna.
HazelCR
#9 - 6 mars 2007 19:33
wierdalien skrev:
saken är den att naturnära garner förstörs i vatten. blir dåliga, möglar, förorenar vattnet. å då lär inte många ägg överleva och knakse inte heller fiskarna.

Du har säkert rätt. Det måste ju som sagt var finnas anledningar till att det just rekommenderas syntetgarn.
Men å andra sidan är begreppet syntetgarn väldigt diffust för mig. Ett konstgjort garn som består av .....? Borde det inte kunna bli lite olika, att några syntetgarn duger medan andra inte gör det?
Mina Kemikunskaper räcker inte till i detta fall.
#10 - 6 mars 2007 21:50
tack för tipsen boys
Bilagor:
#11 - 9 mars 2007 01:28
HazelCR skrev:
Borde det inte kunna bli lite olika, att några syntetgarn duger medan andra inte gör det? Mina Kemikunskaper räcker inte till i detta fall.

[FONT=Garamond][SIZE=3]Inte mina heller, men jag tror inte vissa syntetgarner är värre än andra. I varje fall kan man sluta sig till att för just detta ändamål så är en del (förmodligen alla) av syntetgarnerna bra, medan alla (och inte bara en del) av naturgarnerna är dåliga. De sistnämnda ruttnar helt enkelt, vilket förstås inte är bra för vare sig vattenkvaliteten, avelsdjurens hälsa, eller i förlängningen odlingsresultatet.

[/SIZE][/FONT]

Annons