Mopani till ancistrus?

#1 - 23 november 2009 20:36
Jag tänkte ha tebjudning, kokar mopanite för fullt just nu på spisen! ;) Riktigt brunsvart och fint är det.

Skämt å sido.

Jag köpte min rot idag eftersom jag vill ha den både för inredning och min guldancistrus skull, och började givetvis att forumsöka och läsa på lite om just mopanirötter när jag kom hem. På något ställe stod det dock att det funkar alldeles utmärkt med mopani till malar, och på något ställe att det är för hårt för dem. Vad stämmer? Borde jag skaffa en till lite mjukare rot till den också?

Sen undrar jag om någon vet vilka växter som passar att plantera på roten? Finns en liten grop på den som jag tänkte nyttja till detta :D
#2 - 23 november 2009 21:02
Ancistus äter inte trä i någon större utsträckning så en hård rot är ok, andra träätande malar hade hellre velat haft en mjukare rot. Dock funkar mopani bra som grotta eller dylikt, men du kanske ändå ska ha en anna rot som är mjukare som komplement.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 november 2009 21:15
Vettigt att också lägga in en liten bit av en mjuk rot. En del Ancistrus-arter gillar trä som komplement, men mopani är för hårt
#4 - 23 november 2009 21:16
[QUOTE=Dre;1349500]Ancistus äter inte trä i någon större utsträckning så en hård rot är ok, andra träätande malar hade hellre velat haft en mjukare rot. Dock funkar mopani bra som grotta eller dylikt, men du kanske ändå ska ha en anna rot som är mjukare som komplement.[/QUOTE]

Eftersom jag inte har någon annan mal just nu borde det väl funka med mopani då? Om den någonsin slutar färga av sig så jag kan lägga ner den... -_-

Hur är det med otocinclus? Äter de rötter? Eller ja, gnager på iaf...
#5 - 23 november 2009 21:20
En liten rotstump kan du väl lägga i. De får i sig en del fibrer på det sättet, kittlar dödskönt i kistan...
Otocinclus käkar inte rötter.
#6 - 23 november 2009 21:32
[QUOTE=Dre;1349521]En liten rotstump kan du väl lägga i. De får i sig en del fibrer på det sättet, kittlar dödskönt i kistan...
Otocinclus käkar inte rötter.[/QUOTE]

Jo, det skulle jag väl kunna göra. Har ganska litet kar, men det finns ju alltid nån liten bit att hitta.

Det är väl cellulosan i träet de vill åt? Borde det inte gå att ge dem något annat cellulosarikt isf? Typ skal innehåller ju mkt cellulosa...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 november 2009 09:25
[QUOTE=Rockdoll;1349530]Jo, det skulle jag väl kunna göra. Har ganska litet kar, men det finns ju alltid nån liten bit att hitta.

Det är väl cellulosan i träet de vill åt? Borde det inte gå att ge dem något annat cellulosarikt isf? Typ skal innehåller ju mkt cellulosa...[/QUOTE]
Det finns fodertabletter i handeln som är avsedda för fiskar som behöver få i sig trä
#8 - 24 november 2009 18:57
[QUOTE=Kjell Fohrman;1349682]Det finns fodertabletter i handeln som är avsedda för fiskar som behöver få i sig trä[/QUOTE]

Jaså? Kan du ge något exempel på namn? Kollade lite vad som stod på de olika burkarna, men hittade inget om just trä eller så. De jag köpte hette Hikari, Algae Wafers.
#9 - 24 november 2009 18:59
[QUOTE=Rockdoll;1349979]Jaså? Kan du ge något exempel på namn? Kollade lite vad som stod på de olika burkarna, men hittade inget om just trä eller så. De jag köpte hette Hikari, Algae Wafers.[/QUOTE]

Dom du köpte har jag hört mycket bra saker om, ska även testa dom nästa gång jag har lite pengar :) Malar av alla slag ska tydligen älska Hikari's algae wafers :D
#10 - 24 november 2009 19:15
[QUOTE=Andrém;1349981]Dom du köpte har jag hört mycket bra saker om, ska även testa dom nästa gång jag har lite pengar :) Malar av alla slag ska tydligen älska Hikari's algae wafers :D[/QUOTE]

Mannen i affären påstod iaf att de var mycket omtyckta ;) Har inte kunnat prova än om min mal gillar dem eftersom det ligger en broccolibit i karet just nu som mystiskt försvinner varje gång jag tänker ta bort den. Sen en stund senare sitter malen plötsligt och gnager på den igen! Tror hon har en liten grop bakom en sten som hon drar in den i ^^
#11 - 24 november 2009 19:17
[QUOTE=Rockdoll;1349993]Mannen i affären påstod iaf att de var mycket omtyckta ;) Har inte kunnat prova än om min mal gillar dem eftersom det ligger en broccolibit i karet just nu som mystiskt försvinner varje gång jag tänker ta bort den. Sen en stund senare sitter malen plötsligt och gnager på den igen! Tror hon har en liten grop bakom en sten som hon drar in den i ^^[/QUOTE]

jag blev för övrigt lite besviken när jag upptäckte att "våfflorna" inte alls var våffelformade. Jag som föreställde mig små minivåfflor! ;)
#12 - 24 november 2009 19:34
[QUOTE=Rockdoll;1349994]jag blev för övrigt lite besviken när jag upptäckte att "våfflorna" inte alls var våffelformade. Jag som föreställde mig små minivåfflor! ;)[/QUOTE]

Haha, då skulle det heta Algae Waffles :p
#13 - 24 november 2009 19:46
[QUOTE=Andrém;1350005]Haha, då skulle det heta Algae Waffles :p[/QUOTE]

haha, jo, det är väl sant. Wafer är väl mer rån eller vad man ska säga. Men de har ju typ samma mönster!
#14 - 24 november 2009 19:57
[QUOTE=Rockdoll;1350021]haha, jo, det är väl sant. Wafer är väl mer rån eller vad man ska säga. Men de har ju typ samma mönster![/QUOTE]

Jo, men vad festligt det skulle vara med t.ex mini våfflor eller mini glassar etc haha :D

Annons