Moonlight - på hela natten?

#1 - 7 oktober 2005 09:45
Hej!

Har just installerat lite blåa dioder som fungerar som moonlight och har denna påslagen under hela natten.
Är det rekommenderat, eller ska man låta fiskarna få det "kolsvart" någon del av natten?

Mvh Fredrik
#2 - 7 oktober 2005 09:56
Månljuset är mer något estetiskt antar jag. Fast det kanske blir en något mjukare övergång till mörker för fisken. Så vitt jag vet så har de flesta det bara ett par timmar på kvällen. Och oftast då för att det är en snygg "effekt".
#3 - 7 oktober 2005 10:34
[QUOTE=Gimbo]Månljuset är mer något estetiskt antar jag. Fast det kanske blir en något mjukare övergång till mörker för fisken. Så vitt jag vet så har de flesta det bara ett par timmar på kvällen. Och oftast då för att det är en snygg "effekt".[/QUOTE]

Just nu så släcks det ned i 5 steg innan det bara är moonlight. Kanske man kan släcka moonlighten efter några timmar på kvällen och sedan tända den igen på morgonen någon timme innan själva lyset börjar starta?

Det är helt klart en snygg effekt, men fiskarna verkar inte "ligga stilla" på samma sätt som de gjorde då det var helt becksvart i akvariet.

Mvh Fredrik
#4 - 7 oktober 2005 11:30
[QUOTE=fiend][QUOTE=Gimbo]Månljuset är mer något estetiskt antar jag. Fast det kanske blir en något mjukare övergång till mörker för fisken. Så vitt jag vet så har de flesta det bara ett par timmar på kvällen. Och oftast då för att det är en snygg "effekt".[/QUOTE]

Just nu så släcks det ned i 5 steg innan det bara är moonlight. Kanske man kan släcka moonlighten efter några timmar på kvällen och sedan tända den igen på morgonen någon timme innan själva lyset börjar starta?

Det är helt klart en snygg effekt, men fiskarna verkar inte "ligga stilla" på samma sätt som de gjorde då det var helt becksvart i akvariet.

Mvh Fredrik[/QUOTE]

Ja varför inte :) Då får du en snygg effekt där hemma. Dock så kanske du inte får ut så mycket av den på morgontimmarna. Fast fiskarna får det ju trevligt.

Att de verkar mer aktiva har nog med att göra att du fortfarande har lite ljus kvar i akvariet.
#5 - 8 oktober 2005 10:32
Men om jag fortfarande har kvar lite ljus i akvariet så är de aktiva alltså. Är det inte bra om de är "inaktiva" och sover istället?
Hur är det med fiskar och sömn etc, behöver de en stund då de kan sova "helt" så att säga?
#6 - 8 oktober 2005 12:22
[QUOTE=fiend]Men om jag fortfarande har kvar lite ljus i akvariet så är de aktiva alltså. Är det inte bra om de är "inaktiva" och sover istället?
Hur är det med fiskar och sömn etc, behöver de en stund då de kan sova "helt" så att säga?[/QUOTE]

Det där med sömn vet jag egentligen inget om. Har för mig att jag hört att de sover väl inte riktigt utan vilar då och då...

Men, det där får nog någon kunnig svara på.
#7 - 10 oktober 2005 11:08
Beror det inte på vad man har för fisk också??? läste boken back to nature om diskus och ha som skrivit den rekomenderade att man hade en svag lampa på hela tiden tror jag.

MVH / Jimmie
Bilagor:
#8 - 10 oktober 2005 12:13
Hm, sen så synkar man med månen så blir det "som på riktigt"

Annons