Montering av ytterfilter????!

#1 - 14 januari 2005 10:27
Wohoo, äntligen fick jag mitt nya ytterfilter igår!

Problemet vilket det visade sig vara är att jag inte är nått under av tekniskt kunnande.;)

Det rör sig om ett AM-TOP Professional ytterfilter och det fanns väldigt många fina pinaler med men inte så hemskt mycket till bruksanvisning för en sån rookie som jag.

Därför blev det en del prylar över när jag hade monterat det hela....heh...

Till exempel fanns där 4 st små små o-ringar som jag inte kunde räkna ut vart de skulle sitta, sen fanns det allehanda plaströr som liksom inte behövdes och en och annan sugpropp, men det kändes inte lika alarmerande.

Det som är den största ledtråden till att någonting inte är riktigt rätt är att efter jag kopplat ihop allting och monterat efter bästa förmåga och faktiskt fått igång pumpen så är det i stort sett inget tryck alls. Pumpen ska klara 800 liter i timmen men jämfört med mitt innerfilter så liksom pyser det lite försiktigt bara.

Jag har alltså kommit till slutsatsen att jag inte kan ha gjort rätt.

Så om det är någon vänlig själ därute som skulle vilja berätta för mig vart skåpet ska stå så att säga så skulle jag vara mycket tacksam!
#2 - 14 januari 2005 10:39
Kan finnas luft kvar i pumphuset. Skaka/vicka/luta hela filtret lätt så brukar luften gå ur. För hårt packad filtermassa?
#3 - 14 januari 2005 10:45
Jag var lite inne på det också och lutade på åbäket, då pös det ut lite luft uppe vid strilröret, men det blev ingen förbättring på själva flödet. Tror inte att jag har packat filtermassan för hårt...började med biobollar i nedersta korgen, sedan keramikrör och lavakross och överst satte jag filtermatta och filtervadd som kom med i filtret, tyckte det var synd att inte använda det*småsnål*
#4 - 14 januari 2005 11:03
Du kanske kan lyfta ur filtermassan och köra igång med tom behållare för att jämföra flödet.
#5 - 14 januari 2005 17:21
[QUOTE=bissen]Jag var lite inne på det också och lutade på åbäket, då pös det ut lite luft uppe vid strilröret, men det blev ingen förbättring på själva flödet. Tror inte att jag har packat filtermassan för hårt...började med biobollar i nedersta korgen, sedan keramikrör och lavakross och överst satte jag filtermatta och filtervadd som kom med i filtret, tyckte det var synd att inte använda det*småsnål*[/QUOTE]

Jag hade tagit ur vadden, det är en välkänd bov, filtervad blir lätt aldeles för kompakt... Men det känns i alla fall troligt att du har ett par o-ringar som skulle sitta nånstans, en am-top ägare kanske skulle vilja bidra med lite erfarenhet ?

B!
#6 - 14 januari 2005 18:01
Hej !

De O ringar du nämner skall bl.a. sitta på de rör som slangarna kopplas till.Används som tätning av röranslutningarna på filtrets top.Sitter under toppkåpan och syns inte.Vad de små O ringarna används till är jag inte säker på.Jag använde en av dem för att täta det lilla toplocket ,som sitter på kåpans ovansida.Jag hade lite problem med läckage därifrån.
Du har förmodligen fått luft i filtret.Du kan få bort luften genom att ta bort det lilla locket när filtret är avstängt.Fyll på vatten här.Har du kollat så du har vatten fram till filtret i insugsslangen?

Du verkar inte ha för mkt filtermassa och den lilla filtervadden kan inte stoppa särskilt mycket.Jag använder själv den.Jag la biobollar allra längst ner i botten. I korg nr.3 Eheims Ehfisubstrat och i korg 1 & 2 filtermatta med den vita filtervadden i toppen.

Du kan läsa mer om bl.a. dessa filter på denna tråden:

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=64687&referrerid=29290

Lycka till!!
#7 - 14 januari 2005 18:01
o-ringarna är förmodligen reserv till locket som kan lyftas för luftning. Släng vadden!
#8 - 17 januari 2005 13:33
Hej och tack för tipsen, ska prova att köra utan filtermaterial som du föreslog Håven och se hur mycket tryck det är då...för att ha en utgångspunkt. Ska även prova att ta bort vadden och se om det lättar upp det hela litegranna. Nu när det har varit igång ett par dagar så tycker jag att det är mycket mer "småskit" och partiklar som flyter omkring i akvariet än vad det normalt är. Men å andra sidan har mina neontetror aldrig varit riktigt såhär klara i färgerna förut, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...
Ska hur som helst prova och se om jag inte kan få ordning på det hela till slut!*håller tummarna*

Annons