Montering av Slimline utan silikon

#1 - 15 oktober 2006 12:17
Jag håller på att montera mina Slimlines nu. Min tanke är att jag skall köra ner dem i sanden så att de låser i nederkant.

Upptil skall jag ta en tunn plastlist som vilar mot ytterkanternas aliminuim och även mot mittenstaget. Principen är alltså att slimlinen endast hålls fast av en bokad plastskiva i överkant och sand i nederkant.

Det jag undrar är: Kan slimlinens bärkraft göra så att akvariets aliminium böjs eller att det skapar spänningar i glaset eller liknande? Slimlinen kommer alltså ¨hållas ner av akvariets aliminiumram.

Jättebra om någon kan svara fort för jag är riktigt sugen på att börja
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 oktober 2006 12:43
Har lite svårt att förstå vad du menar med en "bokad plastlist". Menar du bockad?
Om det är det så är det omöjligt att ge ett svar utan att se plastlisten samt hur den är fäst. Det krävs också rejält med grus och ännu heller några stenar i underkant för att hålla den på plats.

Rent allmänt kan man dock säga att lyftkraften i Slimline är betydligt mindre än i andra bakgrunder - just för att den är så tunn.
#3 - 15 oktober 2006 13:01
jag menar bockad.. :-) Jag har en plastlist av styvt material som jag har bockat ner "tungor" på som förhindrar att Slimlinen åker ut i akvariet. Tungorna håller den alltså tryckt mot akvariets bakkant.

Det jag är rädd för att att Slimlinens bärkraft skulle göra att akvariets aliminimram trycks upp så att silikonfogen släpper, alternativt att det blir skevt eller liknande då det blir ett tryck på ramarna.

Allt tryck kommer ligga på två punkter på aliminiumramen och på mittenstaget då plastlisten trycks upp mot ramen. Plastlisten är cirka två cm bred.

Tror du att det är galet att göra så?

Botten är jag inget orolig för då jag har en silikonad frigolitlist i botten som jag trycker ner styv plast i så att den även där fixeras mot bakrkanten.
#4 - 15 oktober 2006 16:47
Extremt svår fråga. Tror nog att det ska fungera om inte silikonet börjar bli gammalt (funkar antagligen då också men större risk). Dock ser jag andra problem framför mig, yngel som simmar in bakom bakgrunden, vatten som leds fel i pumpsystemet (eller har du det framför?), plastlisten tröttas ut och tillslut släpper hela bakgrunden och flyger all världens väg, and the list goes on.

Låter inte som en dålig idé och jag ser vad du vill åstakomma men du blir nog den förste som provar misstänker jag.

Cheers
#5 - 15 oktober 2006 17:14
Nu är det gjort. Jag glömde skriva att jag har ett slutet system bakom Slimlinen som jag har byggt av en plastskiva och frigolit och ihopsilikonat så det är inget problem.

JAg gjorde så att jag infogade tre slimlines. 50 +50 + 20 cm

De är nedkörda i sanden och är fixerade på så sätt att en bockad plastbit håller fast respektive bit. Det som förhindrar att de flyter upp är aluramen och mittstaget och även de tre plastbitarna som är cirka en centimeter breda.

Personligen tror jag att de kommer stå till Ragnarrök men det som kan hända är att jag fastnar med en håv eller liknande i Slimlinen och då finns det ju en risk att de flyger upp och orsakar tråkigheter.

Jag tror att man skulle kunna göra så här som jag har gjort om man inte har något filtersystem bakom. Det är nog bara att trycka in slimlines så att de ligger mot aluramarna och sedan lägga stora stenar i botten som fixerar dem.

Får se vad som händer. Jag hör av mig om det går sönder...

Annons