Montering av BTN-Woodrock bakgrund

#1 - 31 januari 2008 18:45
Ska helgen montera en BTN-Woodrock bakgrund i akvariumet.
Har dock inte täkt mig att använda de extra filtermöjlighet som finns bakom bakgrunden, utan jag har tänkt nöja mig med det ytterfilter jag har sedan tidigare.

När jag nu monterar bakgrunden har jag planerat att sätta fast modulerna så tätt mot akvarieglaset, så att inget vatten smiter in bakom bakgrunden. Förutom i den modul som ska innehålla doppvärmare och in- och utsug förstås.

Vad tros om det upplägget? Är det dömt att misslyckas från början, om man ska försöka att montera modulerna så att inget vatten kommer in bakom bakgrunden?

En annan idé jag har är att man öppnar upp och vattenfyller samtliga moduler, så att vattnet kan flöda genom hela bakgrunden.
I vänstra hörnet sätter man ett raster som släpper in vatten bakom bakgrunden. I högra hörnet monterar man insuget, vilket skulle göra at vatten förflyttas mellan modulerna, från rastret i vänster till insuget i höger. Detta så att vattnet förflyttas genom modulerna och till insuget. Detta så att man får rörelse på vattnet, och att inget vatten blir stillastående.

Vilket av dessa ideér är mest lämpade att använda, eller finns det något annat upplägg man kan ha när man monterar modulerna, men inte vill använda sig av den "inbyggda" filtermöjligheten?

Mvh,
Brian
#2 - 31 januari 2008 19:34
ursäkta om jag snor din tråd lite.. men jag satt o klurade mkt på denna/samma fråga.. nu har jag dock inte en BTN bakgrund och jag valde att köra med ytterfilter med inbyggt värmare så jag slapp doppvärmen, jag har mkt vatten bakom bakgrundet som inte är i rörelse... men är de verkligen så farligt med att ha stillastående vatten där bak ? man gör ju vattenbyte ofta ... hmm ?
#3 - 9 februari 2008 10:41
Monteringen är nu klar och jag har fyllt akvariumet med vatten och grus.
Dock blev det väldigt fult på akvariumets kortsidor, då bakgrunden tar upp nästan halva "kortsidorna", vilket gör att man kan se ganska myckat av det som finns bakom bakgrunden.

Hur har ni andra gjort för att lösa detta problem?
Är det bara spraya svart färg på akvariumet för att skyla så att man inte ser in bakom bakgrunden?

Tycker för övrigt att tillverkarna av BTN borde tänkt med på detta, då det inte blir spciellt snyggt. Kanske kunde de ha använt svart färg på baksidan av sina moduler, vilket gjort att det hela sett bättre ut.
#4 - 9 februari 2008 10:54
Jag köpte svart självhäftande plast på Hornbach som jag tror är tänkt att sätta som bakgrund på akvarie. Detta satte jag på båda kortsidorna för att minska stressen för fiskarna och slippa få massa ströljus från akvariet. Jag har även satt detta på mina täckglas (de som inte täcks av armaturen) för att slippa få ljus upp på väggen ovanför akvariet.

Jag täckte hela mina kortsidor men det är självklart möjligt att skära ut plasten så att det bara täcker för bakgrunden.

Jag har inga speciella bilder på sidorna men det finns bilder på hela akvariet på min hemsida. Kolla ganska långt ned.

http://franssonfamily.se/akvarie/
#5 - 9 februari 2008 11:46
Brian skrev:

Dock blev det väldigt fult på akvariumets kortsidor, då bakgrunden tar upp nästan halva "kortsidorna", vilket gör att man kan se ganska myckat av det som finns bakom bakgrunden.

Är det bara spraya svart färg på akvariumet för att skyla så att man inte ser in bakom bakgrunden?

Tycker för övrigt att tillverkarna av BTN borde tänkt med på detta, då det inte blir spciellt snyggt. Kanske kunde de ha använt svart färg på baksidan av sina moduler, vilket gjort att det hela sett bättre ut.

så här har jag gjort.. jag köpte svart självhäftande film från Hornbach för 49:- kr för 2 meter :)

så här bler resultatet hos mig .

http://i246.photobucket.com/albums/gg106/kotchak/20080209065.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg106/kotchak/20080209064.jpg

mvh
kotten
#6 - 9 februari 2008 12:44
Spartak skrev:
så här har jag gjort.. jag köpte svart självhäftande film från Hornbach för 49:- kr för 2 meter :)

så här bler resultatet hos mig .

http://i246.photobucket.com/albums/gg106/kotchak/20080209065.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg106/kotchak/20080209064.jpg

mvh

kotten

Ja så här hade jag det innan oxå när jag monterat BTN minimamazonas på mitt gamla 375 liters kar.

Lite svart bakrutefilm från närmsta bilfirma funkar oxå.
#7 - 9 februari 2008 12:46
Brian skrev:

Det är väl ändå upp till den som monterar bakgrunder och moduler att ordna ?? :confused:
Är väl knappast nåt BTN borde tänka på [:o]

Man har väl ändå oftast modulerna på baksidan och då syns det inte ändå.
#8 - 11 februari 2008 19:54
Tack för tipsen! Helt klart en del bra ideér som man kan pröva!

Peter_A_F skrev:
Jag täckte hela mina kortsidor men det är självklart möjligt att skära ut plasten så att det bara täcker för bakgrunden.

Jag har inga speciella bilder på sidorna men det finns bilder på hela akvariet på min hemsida. Kolla ganska långt ned.

http://franssonfamily.se/akvarie/
Kikade på bilderna. Blev nyfiken på vad det är för ask du har till vänster i akvariumet?

drd skrev:
Det är väl ändå upp till den som monterar bakgrunder och moduler att ordna ??

Är väl knappast nåt BTN borde tänka på

Man har väl ändå oftast modulerna på baksidan och då syns det inte ändå.

Använder man BTN:s woodrock-system, så går modulerna över en stor del av kortsidorna vilket inte är så snyggt.
Tycker nog för min del att BTN bör ha tänkt på detta, och ha en lösning eller förslag på på olika alternativ för att få bukt med problemet. Åtminstone om man tänker på vad man fick betala för modulerna.

Annons