Montera ram till ett helglas

#1 - 30 januari 2004 12:57
Jag har ett helglasakvarium.
Vill montera en ram på översidan så att man inte ser vattenytan, tror att det skulle bli mycket finare då.

Men vad för slags list ska man montera dit? Har funderar lite på en någon fin trälist, men den blir nog ful med tiden pga. av allt vatten som kan komma på den. Funderar då på någon i plast som man kanske ganska enkelt kan limma fast?

Någon som har nå tipps eller ideér ??

#2 - 30 januari 2004 13:44
Gå till närmaste byggvaruhus och be om hjälp.
Teak skulle vara hur snyggt som helst och det klarar ju vatten, för det har man ofta som däck till båtar. Men det är också svindyrt.
#3 - 30 januari 2004 13:47
de flesta brukar helt enkelt ta en rand runt med bred svart eltejp. ser ganska bra ut, och tål hur mycket vatten som helst!
#4 - 30 januari 2004 13:54
Jag har ett helglas akvarium som jag byggd träram runt. Gjorde så att jag byggde en ram lika bred och lång som akvariet. I mitt fall, 90*40 sen köpte jag vanlig trälist med lite strukatur på som jag girsåga hörnen så dom blev 45 grader,sen vitlasera jag o sen lackade jag alltihop. Sen Spika jag bara fast listen på ramen och lade på akvariet. min list var 10 cm hög för att få bort ett fult mittenstag som var monerat rätt långt ner i akvariet. Med listen fick jag bort den och vattenytan och akvariet ser mycket bättre ut. La ut allt som allt med list,trälekt(Ramen) 70kr på silvan. Lack o lasering hade jag hemma. Gjorde likadant på botten av akvariet med ram o list.
#5 - 30 januari 2004 14:01
Jag har eklist som är geringsågad i hörnen.
Det är nog ingen fara att den skulle bli ful.
Är du orolig går det väl att lägga på ngn klarlack?
Mitt förra akvarie hade lister av mahogny men nu ska man inte använda det pga av att man bidrar till skövlingen av regnskogarna(om det ens finns att få tag på?).
#6 - 30 januari 2004 15:00
Trälist kanske det blir endå, tror ni det ser dumt ut om man bara sätter en list i överkant ?

Går byggprogrammet och har en styvfar som är snickare, så material och dylikt är inger problem.
#7 - 30 januari 2004 15:02
Jag köpte aluminiumram till mitt 375l i förra veckan hos en plåtslagare.. han tog 150 spänn för allt. Då fick jag den i exakt det utförandet jag ville ha det. Sen sätter man ju ganska enkelt dit den med lite silikon bara.

Annons