Montera BTN Rocky Juwel - hur gör jag?

#1 - 18 januari 2008 21:48
Hej

Har ett Juwel Vision180 och håller på att montera en BTN Rocky Juwel 100*47. Vill gärna få svar på följande innan jag börjar såga:

1. Är tanken att de två delarna skall ligga omlott eller skall man såga av nästan 10 cm på vänsterdelen så att de passar "perfekt" ihop i mitten?:confused:

2. Hur döljer man sidorna? Skall jag klistra upp svart plastfilm på utsidan, måla svart på insidan akvariet eller vad är brukligt?

Stor tack för svar. Jag vill börja fylla karet omgående :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 januari 2008 22:00
1/ Jag antar att ditt akvarium är ca. 90 cm och då får du helt enkelt kapa bort ca. 10 cm eftersom bakgrunen är byggt för ett 100 cm akvarium. De skall alltså inte ligga omlott
2/ Lättaste är väl att måla svart på utsidan
#3 - 18 januari 2008 23:08
Tack för detta Kjell. Kul att få svar från experten själv!

Då är det alltså en lodrät svart silikonskarv som behövs mellan delarna?

Har du något bra tips för att exakt mäta ut hur mycket som skall kapas? Känns som man måste höfta lite grann p.g.a. djupet i bakgrunden och att bitarna inte passar exakt ihop. har kollat på btn:s hemsida men där visas bara exempel med hela rocky bakgrunder...

Nils
#4 - 19 januari 2008 07:26
Jag har en fråga till angående Montering av BTN Rocky Juwel. Är tanken att det skall vara vatten bakom den vänstra delen eller skall den silikonas så at det inte kommer in något? Om det skall vara vatten bakom, hur funkar cirkulationen? Det finns ju inget raster som släpper in och ut vatten och en stor bit av bakgrunden ligger helt tätt mot bakre delen av akvariet...
#5 - 19 januari 2008 08:32
JAg tror att den delen är ämnad att inkapsla Juwels originalfilter ( den svarta lådan), dvs sitta runt det. Har du inget juwelfilter kan du gott göra en egen liten filter modul av det samt gömma din värmare där.
#6 - 19 januari 2008 09:07
dreas skrev:
JAg tror att den delen är ämnad att inkapsla Juwels originalfilter ( den svarta lådan), dvs sitta runt det. Har du inget juwelfilter kan du gott göra en egen liten filter modul av det samt gömma din värmare där.

Den högra delen, dvs. den som täcker filtret+värmare är det inga problem med. Den har raster så att vatten kan strömma igenom. Frågan gäller den vänstra delen. Det finns inga raster i den och den ligger helt tätt mot bakrutan. Om jag sätter fast den med silikon kommer det inte komma in något vatten bakom bakgrunden (tror jag). men det känns märkligt att ha det så och förr eller senare kommer det att komma in vatten där på något sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 januari 2008 10:24
nili01 skrev:
Då är det alltså en lodrät svart silikonskarv som behövs mellan delarna?

Har du något bra tips för att exakt mäta ut hur mycket som skall kapas? Känns som man måste höfta lite grann p.g.a. djupet i bakgrunden och att bitarna inte passar exakt ihop. har kollat på btn:s hemsida men där visas bara exempel med hela rocky bakgrunder...

Nils

NJa, mellan delarna behövs ju ingen silikon, men det klart det är ju lite snyggare om det är svart längst in så man kan ju gärna lägga lite silikon längst in, eller måla lite svart på baksidan om glipean blir så stor att det lyser igenom

Man kan ju kapa på samma sätt som man kapar bakgrunder - dvs ställa bakgrunden bakom akvariet och sedan rita med tusch där man skall såga
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 januari 2008 10:26
nili01 skrev:
Jag har en fråga till angående Montering av BTN Rocky Juwel. Är tanken att det skall vara vatten bakom den vänstra delen eller skall den silikonas så at det inte kommer in något? Om det skall vara vatten bakom, hur funkar cirkulationen? Det finns ju inget raster som släpper in och ut vatten och en stor bit av bakgrunden ligger helt tätt mot bakre delen av akvariet...

Silikona runt om, men det är ändå svårt att undvika ett det kommer att sippra in vatten. Visst blir det lite stillastående vatten där men det påverkar knappast vattenkvalitén i akvariet.
#9 - 19 januari 2008 10:54
Silikona runt om, men det är ändå svårt att undvika ett det kommer att sippra in vatten. Visst blir det lite stillastående vatten där men det påverkar knappast vattenkvalitén i akvariet.

Bra, då vet jag hur det skall funka. Blev lite fundersam ett tag :)

Funkar det med "vanligt" silikon eller krävs det speciellt akvariesilikon? Har en 80g tub med Juwel akvariesilikon men tror inte den kommer räcka...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 januari 2008 10:57
nili01 skrev:
Bra, då vet jag hur det skall funka. Blev lite fundersam ett tag :)

Funkar det med "vanligt" silikon eller krävs det speciellt akvariesilikon? Har en 80g tub med Juwel akvariesilikon men tror inte den kommer räcka...

Det måste alltid vara "akvariesilikon" i akvarier (annan silikon innehåller antimögelmedel som dödar fiskarna) men det kan vara av en billig kvalité.
Olorin
#11 - 19 januari 2008 14:21
Har läst att det föreslås en svart silikonskarv i mitten. En svart skarv blir just en svart skarv. Vill du ha så lite synlig skarv som möjligt är det bättre att köra med genomskinglig akvariesilikon och dutta på lite fin sand i samma färg som bakgrunden. Och så målar du eller sätter svart papp, plast på utsidan av akvariet bakom så att det inte lyser igenom. Bäst ser det ut om silikonet inte bullar ut över bakgrunden så att det blir en liten skreva ner i stället. Då blir det som en naturlig spricka i "klippan". Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 januari 2008 14:56
Det låter på er som om ni tror att det behövs silikon MELLAN bitarna för att de skall sitta fast eller något sådant. Så är det inte alls utan om man vill ha det så är det enbart av estetiska skäl som man kan sätta lite silikon på bakrutan, men man kan precis lika gärna måla lite svart på baksidan.
Att limma ihop de bägge delarna är helt onödigt och bara fult.
#13 - 19 januari 2008 21:26
Det låter på er som om ni tror att det behövs silikon MELLAN bitarna för att de skall sitta fast eller något sådant. Så är det inte alls utan om man vill ha det så är det enbart av estetiska skäl som man kan sätta lite silikon på bakrutan, men man kan precis lika gärna måla lite svart på baksidan.

Att limma ihop de bägge delarna är helt onödigt och bara fult.

Har precis sågat av 10 cm. Passformen med högra delen blev perfekt (puh!) det blir bara en liten strimma på bakrutan jag behöver måla.

Snittet kom rakt över mycket struktur i bakgrunden vilken innebär en oregelbunden vertikal linje mot vänster sidoruta. Känns klart osäkert hur i hela friden jag skall få detta tätt med silikon. Jag antar att jag inte bara skall lägga silikon i skarv mellan glas och bakgrund när den väl är på plats utan också lägga en rejäl sträng i underkant, sidokant och bakkant innan jag sätter fast den, right?

Annons