Montera BTN bakgrund i Juwel akvarium

#1 - 26 mars 2010 11:20
Hej.

Jag är ny på forumet och hoppas att jag gör rätt.

Jag har beställt och fått hem en BTN bakgrund (Rocky Juwel) till mitt Juwel Rio 300 men bakgrunden borde vara högre i mitt tycke.

Akvariumet är 120x66 men bakgrunden är 120x47.

Tittar jag på BTN´s hemsida så står det att man ska fästa bakgrunden även i botten, men då blir det ca 7-8 cm mellan toppen på bakgrunden och vattenytan och det ser inte bra ut.

Jag ringde dit jag hade köpt det (PWSS.se) och hon hade hört att man inte behövde sätta fast det i botten men ska man ha ciklider som jag så kan väl dom gräva och hålla på och kanske komma bakom bakgrunden.

Har jag rent av köpt fel bakgrund.
Jag är oerhört tacksam om det är någon som kan leda mig på rätt spår.

Mvh//
Jörgen
#2 - 26 mars 2010 11:53
lägg en bit frigolit under så den kommer upp till önskad nivå. det kommer ju inte synas sen ändå då du lägger sanden över.
#3 - 26 mars 2010 12:49
Ja det ska jag prova.
Förmodligen har jag väl köpt fel.
Frigolit är väl ok för fiskarna också antar jag.

Tack för tipset.:)

/Jörgen
#4 - 26 mars 2010 13:19
ja det är okej för dom. jag har aldrig hittat en bakgrund som passar mått-mässigt till mina kar. så så har alltid jag gjort o fått tipset från andra akvarister.
#5 - 28 mars 2010 17:42
Det gick bra med frigolit och det ser riktigt fint ut om jag får säga det själv :-)

Jag passar på att flika in en fråga till:
Jag har beställt en fristående BTN modul typ "M", och min fråga är om jag ska borra hål i den så att den fylls med vatten för att minska flytkraften.
Det låter ju troligt att man ska göra det men är det ingen risk i så fall att det blir stående gammalt vatten i modulen som inte omsätts och kan skapa sjukdommar?

//Jörgen
#6 - 28 mars 2010 19:56
Du skulle ju kunna montera ett litet pumphuvud i modulen och fylla med filtermatta och på så vis få ett extra filter i karet ;)
Då blir det inget stillastående vatten heller i det.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 mars 2010 20:09
JorgenB skrev:
Det gick bra med frigolit och det ser riktigt fint ut om jag får säga det själv :-)

Jag passar på att flika in en fråga till:

Jag har beställt en fristående BTN modul typ "M", och min fråga är om jag ska borra hål i den så att den fylls med vatten för att minska flytkraften.

Det låter ju troligt att man ska göra det men är det ingen risk i så fall att det blir stående gammalt vatten i modulen som inte omsätts och kan skapa sjukdommar?

//Jörgen

Var skall du sätta modulbiten?
#8 - 29 mars 2010 14:49
Jag har köpt en modul som jag ska ha som filtermodul men den jag åsyftar här är en fristående modul som ska stå på botten i akvariumet.

//Jörgen
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 29 mars 2010 15:59
JorgenB skrev:
Jag har köpt en modul som jag ska ha som filtermodul men den jag åsyftar här är en fristående modul som ska stå på botten i akvariumet.

//Jörgen

OK, skall den limmas på botten så bör du borra ett antal med småhål på de delar som är högst upp annars kommer det att bli en oerhörd lyftkraft i den.
Det kommer att läcka ut och in såpass lite vatten ur modulen så det spelar absolut ingen roll för vattenkvaliten i akvariet
#10 - 29 mars 2010 18:02
Ok, då vet jag hur jag ska göra.
Tack för tipset.

Kan passa på att flika in en fråga till om det är nån som "orkar" :-)
Jag håller på att bygga in mitt akvarium i väggen och därför kommer det högre upp än det brukar göra när det står på benstativ.
Jag har monterat in en BTN bakgrund samt en filtermodul men när jag sitter i soffan så ser man lysrören och stagen uppe i taket på akvariet och det ser inte snyggt ut helt enkelt.
Finns det någon matchande skiva att lägga längst upp eller finns det risk att det blir för tätt då? (Det är iofs bara 5 mm mellan ovankant bakgrund och underkant stag så det är inte så mycket att spela med)
Ideér?

//Jörgen
#11 - 30 mars 2010 08:16
Om du fyller vatten ända upp så borde man inte se stagen lr lysrören...
#12 - 30 mars 2010 08:22
Men hallå nu blir man ju nyfiken på hur karet ser ut låter ju hel coolt:d BILDER!!!
#13 - 30 mars 2010 08:26
Eller så låter det som du har för mycket vatten i karet?
Om du kollar på högersidan av karet på insidan, är där en vit lapp med ett rött streck på och dit ska du fylla vattnet.
#14 - 30 mars 2010 08:41
Ja som ansjo menar (tror jag) så får man ju inte fylla så att rören vattendränks [:-96] Du kan sätta en list på kanten som täcker vattenlinjen om det är så att det är en springa där!
#15 - 30 mars 2010 14:22
Ja, jag har inte fyllt med vatten än så det kanske inte blir något problem.
Det var bara något jag reflekterade över när jag satt i soffan och tittade in i det tomma karet.

Jag lovar att lägga ut bilder när det är klart.
Tack för alla tips och synpunkter.

//Jörgen
#16 - 30 mars 2010 15:02
neee lägg ut bilder under tiden! så man får se hur det fortskrider!
#17 - 30 mars 2010 15:37
JorgenB skrev:
Ja, jag har inte fyllt med vatten än så det kanske inte blir något problem.

Det var bara något jag reflekterade över när jag satt i soffan och tittade in i det tomma karet.

Jag lovar att lägga ut bilder när det är klart.

Tack för alla tips och synpunkter.

//Jörgen

Då löser det sig säkerligen:).
#18 - 31 mars 2010 10:43
Detta låter som ett jätte spännande projekt! Vill se bilder :D
#19 - 31 mars 2010 11:17
När jag sitter på golvet och tittar upp i akvariumet så speglar sig vattenytan och jag kan inte se lysrören
#20 - 31 mars 2010 13:18
varför kommer det inte bilder freddan!? haha

Annons