Monstering av cirk pump

#1 - 4 december 2009 23:48
Har en fråga ang montering av filter i BTN modul.

Jag har en cirkulationspump, relativt stark, jag lutar åt att det är en Eheim 1260 men är inte riktigt säker. Det sitter en grön slang på den, jag vill använda den som innerfilter (BTN sitter 3 cm ut från bakglaset och det är fyllt med filtermatrial), det finns en liten urgröpning högst upp på modulen som jag antar skulle kunna vara för slangen, den passar ganska bra. På andra sidan filtermatrialet (andra sidan akvariet) är det också ett hålrum och det finns ett antal mindre hål som sitter ganska högt upp på bakgrunden. Min stora fundering är att utsprutet från pumpen sitter i samma riktning som sugfötterna, dvs, sätter jag pumpen på sidoglaset så sprutar den vatten rakt upp eller rakt ned.

Så min fråga, hur monsterar man detta för att få så bra reninseffekt som möjligt? (jag kommer nog sätta doppvärmare bakom bakgrunden också). Finns det någonstans i akvariet som det är bäst att ha utsuget? (nära gruset? nära ytan? mitten?) akvariet är 60 cm högt.

Kan ha blivit lite rörigt men jag får inte till det på något riktigt bra sätt som verkar pumpeffektivt.
#2 - 4 december 2009 23:52
Effektivast cirkulation är det påvisat att du får om du har insug och utblås på samma sida av karet, tyvärr ingen referens till det nu men sök runt lite på det om du vill ha det bekräftat:)

Utblåset bör sitta någon CM under vattenytan riktad snett upp emot ytan för optimal ytrörelse och därmed syresättning av vattnet.
#3 - 5 december 2009 00:08
Men det jag framförallt är ute efter är filterverkan, var nog lite otydlig på den punkten. Jag vill få så bra filtrering som möjligt där bakom, annars är det väl frukansvärt svårt att syresätta ett helt akvarium med en pump bakom BTN bakgrund? (540 liter stort akvarium). Filtermassan i bakgrunden är det enda filter jag har, därför behöver jag en ganska bra genomströmning.

Min plan var nog att eventuellt sätta en lite mindre cirkluationspump utanför BTN i samma ände av akvariet fast det är inte helt enkelt iom att bakgrunden buktar ut så mycket som den gör. Ett annat altenativ, det som man nog får bäst effekt av men blir fruktansvärt fult är väl att sätta den så det blåser mot framrutan (dock kommer den nog synas ganska bra då)
#4 - 5 december 2009 00:18
Kan du inte montera på en slang på utblåset så att du kan rikta strålen. Bäst rening måste det bli om inloppet är på motsatt sida så att vattnet går igenom all filtematerial, alternativet är att skapa kanaler fyllda med filter material.
#5 - 5 december 2009 00:28
Som det är nu sitter hela bakgrunden ca 5 cm från glaset, det är 20cm ficka på varje sida filtermatrial, det är alltså 1,1 m långt * 5 cm brett filtermatrial som ska rena vattnet. Nu blev jag plötsligt väldigt fundersam på om det jag utgått ifrån är ett insugningsrör egentligen är utsprutet och sidan där det sitter en liten propeller är insuget:S det skulle hjälpa ganska mycket för då kommer det bildas ett undertryck i fickan där pumpen sitter och då måste vattnet rinna genom filtermatrialet för att komma dit. Fast då är det lite för få hål, är rädd att pumpen ska tömma och börja arbeta torrt pga för dålig tillrinning.

(Köpte akvariet igår och sitter i en annan lägenhet pga planerad renovering i akvariumlägenheten.)

Kanske är det någon som vet vad som är in och ut sida?
#6 - 5 december 2009 10:23
En bild skulle hjälpa väldig mycket för jag fattar inte ett dugg...
Men rent generellt så har man insug och utblås på var sin sida och filtermaterial mitt emellan!
#7 - 5 december 2009 13:31
Jag planerar för ett liknande projekt fast i ett mindre kar. Jag tänkte på det där med syresättningen, kan man inte koppla en extra slang på utblåsröret på cirkulationspumpen som man har över vattenytan så att luft kommer in?

Annons