Har en fråga ang montering av filter i BTN modul.
Jag har en cirkulationspump, relativt stark, jag lutar åt att det är en Eheim 1260 men är inte riktigt säker. Det sitter en grön slang på den, jag vill använda den som innerfilter (BTN sitter 3 cm ut från bakglaset och det är fyllt med filtermatrial), det finns en liten urgröpning högst upp på modulen som jag antar skulle kunna vara för slangen, den passar ganska bra. På andra sidan filtermatrialet (andra sidan akvariet) är det också ett hålrum och det finns ett antal mindre hål som sitter ganska högt upp på bakgrunden. Min stora fundering är att utsprutet från pumpen sitter i samma riktning som sugfötterna, dvs, sätter jag pumpen på sidoglaset så sprutar den vatten rakt upp eller rakt ned.
Så min fråga, hur monsterar man detta för att få så bra reninseffekt som möjligt? (jag kommer nog sätta doppvärmare bakom bakgrunden också). Finns det någonstans i akvariet som det är bäst att ha utsuget? (nära gruset? nära ytan? mitten?) akvariet är 60 cm högt.
Kan ha blivit lite rörigt men jag får inte till det på något riktigt bra sätt som verkar pumpeffektivt.