Mollys = Växtätare?

#1 - 9 september 2007 16:21
Hejsan!
Liten fråga, mina Mollysar tuggar upp mina flytväxter, varför gör dom det?
Jag ger dom mat, så dom hinner äta upp det under en viss tid, ser inte att maten åker ner till botten, men ger jag dom förlite mat iaf, eftersom mina växter får lida?
#2 - 9 september 2007 16:27
streezz88 skrev:
Hejsan!

Liten fråga, mina Mollysar tuggar upp mina flytväxter, varför gör dom det?

Jag ger dom mat, så dom hinner äta upp det under en viss tid, ser inte att maten åker ner till botten, men ger jag dom förlite mat iaf, eftersom mina växter får lida?

De gillar grönfoder, men det kan också vara frågan om rent tidsfödriv....;):D
#3 - 9 september 2007 16:32
tummen skrev:
De gillar grönfoder, men det kan också vara frågan om rent tidsfödriv....;):D

Men blir så less, köpte nya flytväxter idag, eftersom det behövdes, men jag märker att mina störta molly gärna trycker i sig växtdelarna.. Hon sliter loss små bitar och sedan äter hon upp det, är det något foder jag kan införskaffa som slutar med detta beteende? Annars kommer jag få köpa ihjäl mej med växter :P
#4 - 9 september 2007 18:38
Jag kan ha mina mollys med flytväxter utan problem men svärmors mollys käkar upp hennes flytväxter (gång, på gång, på gång) :confused:[B)]
#5 - 9 september 2007 19:29
Flytande pellets med mycket spirulina? DET borde mätta dem tillräckligt för att lämna växterna ifred......alternativt skaffa andra mindre välsmakande ytväxter.....
#6 - 9 september 2007 21:11
tummen skrev:
Flytande pellets med mycket spirulina? DET borde mätta dem tillräckligt för att lämna växterna ifred......alternativt skaffa andra mindre välsmakande ytväxter.....

Nackdelen med den störta mollysen, är att hon äter på alla mina växter.
Köpte en växt som liknar sjögräs, och den rycker hon loss från roten. Blir så arg, mina flytväxter var jätte fina när jag köpte dom idag, men nu... Usch, det ser ut som skelett, allt det gröna är borta, bara själva "bladet" kvar. ser genomskinligt ut.

Det där flytande pellets du skrev om med mycket spirulina, vad heter det märket, och finns det överallt? :)
#7 - 10 september 2007 08:09
streezz88 skrev:
Nackdelen med den störta mollysen, är att hon äter på alla mina växter.

Köpte en växt som liknar sjögräs, och den rycker hon loss från roten. Blir så arg, mina flytväxter var jätte fina när jag köpte dom idag, men nu... Usch, det ser ut som skelett, allt det gröna är borta, bara själva "bladet" kvar. ser genomskinligt ut.

Det där flytande pellets du skrev om med mycket spirulina, vad heter det märket, och finns det överallt? :)

Det går nog bra med olika foder för t.ex-. Tanganyika och Malawiciklider. Men det skall vara i pelletsform, och du kan gärna blöta dem en liten stund så de inte föräter sig på dem (de sväller i magen om de äts hela innan ve svällt....inte bra för magen om man är molly[:o]....)....De finns från flera olika tillverkare.;):D
#8 - 10 september 2007 15:58
tummen skrev:
Det går nog bra med olika foder för t.ex-. Tanganyika och Malawiciklider. Men det skall vara i pelletsform, och du kan gärna blöta dem en liten stund så de inte föräter sig på dem (de sväller i magen om de äts hela innan ve svällt....inte bra för magen om man är molly[:o]....)....De finns från flera olika tillverkare.;):D

Oki tack. ska köpa det till helgen, hon verkar ha ätit upp det mesta,så nu är hon less ;P
haha.. :D
#9 - 10 september 2007 16:34
jag har ett vegetabiliskt flingfoder för tex mollys och andra växtätare..de får dom ofta och de tuggar väldigt väldigt lite på mina växter. fodert heter tetra phyll. pova me de!
#10 - 10 september 2007 16:57
Mina molly dalmatin och platy äter åxå på växterna! jag tycker att det är iriterande så vad ska jag göra?
#11 - 10 september 2007 20:15
Mina molly dalmatin och platy äter åxå på växterna! jag tycker att det är iriterande så vad ska jag göra?

Tycker ditt uttryck på din molly är lite rolig. De heter Dalmatiner Molly :) gör som jag, testa något av de som dom tipsat mig om. Ska testa de fodren dom sagt här, så hoppas jag att dom slutar med sitt ouppfostande beteende ;)
#12 - 21 september 2007 21:27
streezz88 skrev:
Tycker ditt uttryck på din molly är lite rolig. De heter Dalmatiner Molly :) gör som jag, testa något av de som dom tipsat mig om. Ska testa de fodren dom sagt här, så hoppas jag att dom slutar med sitt ouppfostande beteende ;)

Hur går det, har de slutat äta växterna?:mad:;):D
#13 - 23 september 2007 23:47
tummen skrev:
Hur går det, har de slutat äta växterna?:mad:;):D

Jooh .. men näsan alla har dött, och jag vet inte varför :(
#14 - 24 september 2007 06:56
streezz88 skrev:
Jooh .. men näsan alla har dött, och jag vet inte varför :(

aj ajdå....vart nå symptom på dom?
#15 - 25 september 2007 08:17
tummen skrev:

Det har nog inte att göra med att dom inte blir mätta iaf skulle jag tro utan det är nog som tummen säger tidsfördriv
#16 - 25 september 2007 11:37
Kan mollys bli mätta?
#17 - 25 september 2007 12:46
Knyttet skrev:
Kan mollys bli mätta?

Nej det tror jag inte men jag tror nog ändå att det är tidsfördriv fast visst dom kanske har upptäckt en ny delikates flytväxter:)
#18 - 25 september 2007 13:12
mazzkot skrev:
Nej det tror jag inte men jag tror nog ändå att det är tidsfördriv fast visst dom kanske har upptäckt en ny delikates flytväxter:)

Tyvärr är min enda kvarvarande molly helt ointresserad av andmaten[:(!] som hon gärna får äta(finns i överflöd, annars äter hon allt), däremot verkar hon tycka det är kul? att plocka av bladen från mina växter
#19 - 26 september 2007 09:14
Emmma skrev:
Tyvärr är min enda kvarvarande molly helt ointresserad av andmaten[:(!] som hon gärna får äta(finns i överflöd, annars äter hon allt), däremot verkar hon tycka det är kul? att plocka av bladen från mina växter

Låter som tidsfödriv tycker jag, skaffa javaormbunke, anubias och andra "sega" växter....de får nog vara ifred.

Annons