Jag är verkligen ingen expert, men det låter som att dina fiskar beter sig litegrann som mina tigerbarber gjorde innan de dog. En efter en började de simma "konstsim" med nosen ner och stjärten upp. Efter någon dag blev de märkbart yra, tumlade runt, slog i stenar och växter och hade ingen som helst kontroll på vad som var upp och ner. Efter att ha virvlat omkring sådär några gånger sjönk de ner till marken och lade sig på sidan och dog. När den första fisken började snurra ringde jag min akvariebutik. Ägaren sa att det lät som simblåseinflammation. Det är tydligen någon bakterie som, enligt min akvariehandlare, "äter upp" fisken. Eftersom simblåsan (Som gör så att fisken kan hålla sig på rätt nivå) angrips tappar de "balansen" och yr omkring som små löv i en storm.
Jag fick någon medicin av min akvariehandlare. Det var en gul brustablett som jag skulle lösa upp i akvariet. Vet inte vad den heter, men den verkar funka mot det mesta som gäller bakterier. Tyvärr fungerade det inte alls för mina fiskar, inom två veckor var alla tio döda. :(