Molly yngel

#1 - 10 februari 2007 11:52
Min tjocka hona födde i torsdags, jag har nu sex små yngel som gömmer sig bland växterna. :) Hur länge tar det innan dom går säkra för dom andra fiskarna?
Vad händer sen, om dom klarar sig och blir stora, och så bor dom kvar med sina föräldrar och parar sig med dom? Blir det sjuka fiskar då?
#2 - 10 februari 2007 16:54
Har du tur.....

lillalotta skrev:
Min tjocka hona födde i torsdags, jag har nu sex små yngel som gömmer sig bland växterna. :) Hur länge tar det innan dom går säkra för dom andra fiskarna?

Vad händer sen, om dom klarar sig och blir stora, och så bor dom kvar med sina föräldrar och parar sig med dom? Blir det sjuka fiskar då?

:) kanske du får behålla några stycken. Klart att de då kommer att para sig med föräldrarna, men det måste inte betyda att de blir sjuka. Kan du inte byta med någon du vet har samma sort, eller sälja dem, om du nu får kvar någon? Med tät vegetation i karet kan de klara sig bra, de är ju ganska snabba.:)
#3 - 20 februari 2007 07:39
jag har nu upptäckt sju yngel i akvariet, inte sex som jag först sett, men dom är olika stora. man ser klar skillnad på att åtminstone två av dem är betydligt mindre och två är betydligt större. hur hänger det här ihop?
växer dom olika dåligt?
är dom födda vid olika tillfällen? den andra honan är smällfet oc ser ut som att hon ska föda snart, men har ännu inte gjort det.
#4 - 20 februari 2007 08:51
De är troligtvis från olika kullar :)
#5 - 20 februari 2007 11:11
Healena skrev:
De är troligtvis från olika kullar :)

fast det är det jag inte fattar hur det kan vara... :) jag har bara två honor, ena honan födde, blev slankare, men den andra är fortfarande tjock... ? det ser ut som att hon är på g alldeles snart.
#6 - 20 februari 2007 13:58
Mina var också olika stora, särskilt efter några dagar för att inte tala om veckor. Var inte rädd för att några kan bli uppätna, snart har du ändå så mycket yngel att du inte vet vad du ska göra av dem... :p
#7 - 3 mars 2007 17:23
mina yngel är snart en månad gamla, åtta stycken. jag har funderat på det här med stjärtarna, mamman är lyrstjärt, pappan vet jag inte vad den är eftersom honan var gravid när jag köpte den. man ser tydligt lyrstjärt på några yngel, medans det på andra är en vanlig rund stjärt. är det så att det kan bli blandade stjärtar, eller ger ex lyrstjärt hos både mamma o pappa alltid lyrtstjärtsyngel? är mamman och pappan olika, blir det blandade stjärtar hos ynglen eller är det en form som är mer dominant?

en annan fråga gäller ett av ynglen som iofs verkar piggt och simmar runt, men det är fortfarande mindre i storlek och håller sig dessutom oftast nära botten eller som mest en dm upp. ser det aldrig uppe vid ytan. kan det vara något fel med simblåsan? kan det växa upp normalt?
#8 - 3 mars 2007 21:23
Det enda jag har att jämföra med - är mina platysar där ena hannen var "hi-fen" (hög fena), och alla mammorna "vanligt fenade" :p

Jag har sett blandade fenor från samma kullar. Några hi - fen och några vanliga.

Detdär med att yngel är efter botten...har jag faktiskt inte tänkt på :confused:
Men när du säger det så..de flesta mina har varit mest i bottenskiktet medans de var små. När de sedan växt till sig har de vågat sig upp till ytskiktet med de stora monstermammorna.. Se till att det kommer ner mat till den lilla "bottenstrykaren" (t.ex att du blöter mat så den sjunker) så borde den klara sig fint.
#9 - 3 mars 2007 22:09
lillalotta skrev:

Oroa dig inte för inavel, det klarar de av bättre än vi människor....:D
Grattis till ynglen, finns det bara gömställen så kommer de snart vara för stora för att slukas av andra fiskar, och DÅ är de säkra, det kanske tar en eller ett par månader...jag har för mig att det är bra med ganska mycket grönfoder till mollys....och antagligen gäller det i ännu högre grad för ynglen....
#10 - 3 mars 2007 22:16
lillalotta skrev:
mina yngel är snart en månad gamla, åtta stycken. jag har funderat på det här med stjärtarna, mamman är lyrstjärt, pappan vet jag inte vad den är eftersom honan var gravid när jag köpte den. man ser tydligt lyrstjärt på några yngel, medans det på andra är en vanlig rund stjärt. är det så att det kan bli blandade stjärtar, eller ger ex lyrstjärt hos både mamma o pappa alltid lyrtstjärtsyngel? är mamman och pappan olika, blir det blandade stjärtar hos ynglen eller är det en form som är mer dominant?

en annan fråga gäller ett av ynglen som iofs verkar piggt och simmar runt, men det är fortfarande mindre i storlek och håller sig dessutom oftast nära botten eller som mest en dm upp. ser det aldrig uppe vid ytan. kan det vara något fel med simblåsan? kan det växa upp normalt?

Är föräldrarna olika så kan det både dyka upp de båda formerna av fenor, men också en rad mellanformer, det är helt normalt. troligen är den runda fenformen den "naturligaste" och då borde den kunna dyka upp ibland även om båda föräldrarna har lyrsjärt, anlagen kan ligga dolda. Likaså kan dina yngel med rund stjärt vara bärare av lyrstjärt utan att du ser det...och tvärt om....:D
Bottensimmaren kan tyvärrr ha någon defekt, men också vara rädd helt enkelt...vänta och se!

Annons