molly vs vita prick

#1 - 23 januari 2007 21:57
Hejsan!
undrar om mollysar är speciellt känsliga för vita prick sjukan?
Mina dör en efter en med några veckors mellanrum. De övriga fiskar mår bra och verkar ha klarat sig.
Funderar på att försöka med ngn behandling om det händer mina sista mollysar.
Som det känns just nu så kommer jag aldrig att skaffa ngn molly mer?

Snälla är det ngn som kan komma med lite tips och råd?
Känner mig orolig.
#2 - 23 januari 2007 22:04
har dina fiskar vita prickar på sig? väldigt dumt att medicinera i förebyggande syfte..
ta först reda på varför dom dör,, sen kan du vidta åtgärder
#3 - 23 januari 2007 22:11
har dina fiskar vita prickar på sig? väldigt dumt att medicinera i förebyggande syfte..

ta först reda på varför dom dör,, sen kan du vidta åtgärder

Japps mina mollysar får vita prickar efter ett tag och dör ganska snabbt.
Tänkte att om det händer igen så kan det ju vara bra att ha medicin hemma.
Jag är nybörjare och visste inte vad det var i början.
Mina övriga fiskar har klarat sig som tur är.
#4 - 24 januari 2007 06:47
Vitaprick är ganska lättbotat med medicin. Har du inte medicinerat än så gör det. Det smittar som 17 så alla kommer troligtvis bli smittade! Och utan medicin så dör de...
#5 - 24 januari 2007 07:40
Det stämmer gott att Black Molly är extra känsliga.
Det man kan göra, vilket tycks hjälpa ngt mot alla infektioner, är att ha i lite salt i karet. Ca 5ml per liter vatten eller något sådant torde vara lagom.
#6 - 24 januari 2007 19:45
Aquastyle skrev:
Det stämmer gott att Black Molly är extra känsliga.

Det man kan göra, vilket tycks hjälpa ngt mot alla infektioner, är att ha i lite salt i karet. Ca 5ml per liter vatten eller något sådant torde vara lagom.

Hejsan och tack för tipset.
Jag har gjort ett vattenbyte (30%) ikväll och tillsatt lie salt.
Nu är min fråga ...ska jg fortsätta att tillsätta salt vid varje vattenbyte?
Sen undrar jag om det är mitt fel att mollysarna får vita prick?
Om jag kan göra ngt annorlunda?
Eller om de får de iblan i alla fall?
Hoppas du förstår hur jag menar.
#7 - 24 januari 2007 19:54
Du kan höja temperaturen också. Vita prick -grejerna (kommer inte ihåg om det är parasiter eller hur det nu var) dör om temperaturen blir typ över 30. Tänk bara på att alla de andra fiskarna kanske inte tål ökad temperatur, samma med salt. Corydoras tillexempel är känsliga för salt.
#8 - 24 januari 2007 22:40
Ofta odlas Black Mollys med salt i vattnet för att just förhindra att de får sjukdomar och svamp, som så många andra arter, och sedan är det svårt att vänja dem av med detta.
Detta sker inte lika ofta i Sverige som i andra länder, så försök att få tag i Svenskodlade BM om du kan. Fortsätt tillsätta salt i vattnet vid vattenbyte, men försök att minska ner saltet succesivt tills du inte har mer salt i vattnet.
De BM som jag har är Svenskodlade och har inte varit sjuka en enda gång.
#9 - 26 januari 2007 13:11
rosie: Glömde en sak. Använd helst salt utan jod, om du köper vanligt grovsalt från ICA.
#10 - 26 januari 2007 16:09
Eller köp en 25 kg:s säck med Axal Pro från granngården för 77:-. Funkar utmärkt till akvarium istället för tex Ektosonsalt.

Annons