Molly Spenops yngel

#1 - 29 maj 2007 20:07
Igår så hade man då hela 20 yngel från en molly hona.
Undrar om spenops är en dvärg variant?
Mina är små jämnfört med mina vanliga mollysar.

De konstiga är att då jag köpte dem så hette de Xiphophorus spenops
Medans mina vanliga mollysar hette Xiphophorus l?

är mina spenops svårodlade?
Eller tillhör de en framodlad art av mollys?
#2 - 29 maj 2007 21:50
Sphenopsmollyn tillhör inte släktet Xipophorus, utan Poecilia (Poecilia sphenops)

Man brukar säga att sphenposmollyn är den "riktiga" black mollyn men det finns ju många framodlade svarta mollies...

Det räknas som en lättodlad fisk och den är inte lika svår på att äta sina egna små som andra levandefödare kan vara...

I stort sett alla mollies som köps i butik är framavlade varianter... finns i otaliga färger och fenformer... detta för att naturformerna av molly är gråspräckliga fiskar, ibland med orange stjärt och ryggfena... men den är väldigt ovanligt att man får tag på i vanliga affärer... rätt så ofta går ynglen tillbaka i generna och blir gråfläckiga, men helt grå är ovanligt...
#3 - 30 maj 2007 16:40
Jag har Sphenopgsmolly ett par (det enda mollys som jag har i det karet för jag vill inte blanda) och föräldrarna är svarta och ynglen är grå men de kanske blir mörkare när de är vuxna nu är de ca 3cm stora. Hanen är agressiv mot de andra fiskarna i lekperioden men är sedan lugn. Jag tycker inte att de är så små jämfört med "vanliga" mollys.Både honan och hanen har som ett litet "hål" på stjärtfenan inte stort alls men är på precis samma ställe på båda??:-/
#4 - 31 maj 2007 17:53
Beror ju på mycket hur stora dom blir, både gener och miljö. Har man dom i mindre kar så blir de inte maxstorlek - kan jämföra själv, jag hade mollys från samma kull i dels mitt mollykar 90 liter och dels i mitt sällskaps/kommande diskus på 400 liter - de som jag hade i det stora har vuxit sig större på betydligt kortare tid, främst för att de har utrymmet att göra det.

Så numera låter jag alla yngel flytta när de är stora nog och har avelsparen i 90litret och yngel på tillväxt.

Salt&pepper-mollys är nog de som är mest ursprungliga, gråspräckliga och lite mindre än "vanliga" black, men generellt för alla sorters molly så är ju honorna större än hanarna iaf, även fast jag tycker man ser allt mindre och mindre djur nuförtiden.

När det kommer till Xiphophorus så är det nog en felskrivning i din djuraffär då detta är svärdbärarnas familj, alla mollys tillhör poecilia, alla varianter utan segelfensmollyn är poecilia sphenops och segelfensmollyn kallas poecilia velifera.

Och svårodlade är de verkligen inte ;) så du har många kullar att se fram emot!
#5 - 31 maj 2007 18:44
Jag hoppar in med en liten fråga här angående vanliga mollys och segelfensmollys.

Är det förkastligt att blanda dem?

Jag såg en fin prickig segelfensmollyhane i en akvarieaffär och blev så sugen att köpa hem honom till min "vanliga" tjej men är det dåligt på något vis så vill jag inte blanda.
#6 - 31 maj 2007 21:29
morrhoppa skrev:
Jag hoppar in med en liten fråga här angående vanliga mollys och segelfensmollys.

Är det förkastligt att blanda dem?

Jag såg en fin prickig segelfensmollyhane i en akvarieaffär och blev så sugen att köpa hem honom till min "vanliga" tjej men är det dåligt på något vis så vill jag inte blanda.

Nejdå! Klart det inte är, de är ju samma art och så. Det enda som händer är att det kan bli spännande hybrider. :) Självklart finns det väl dem som kan tycka att det är onödigt, men varför inte? Många av dina yngel kan tänkas få ett fint segel och då kan du ju om du vill ta dessa och blanda vidare på.

Så gör du det! :D
#7 - 2 juni 2007 07:12
Då ska jag bara ställa följdfrågor:
I en annan tråd skrev jag om mina mollysar som helt sonika dog. Hanen dog på mindre än en timme som jag hade släppt ner dem, en hona var död dagen efter och ännu en hona dog efter tre veckor (och hon såg ganska konstig, pigg men konstig ut hela tiden). Nu lever bara en hona och hon verkar som hon tänker fortsätta med det.

Vad kan det berott på? Annars i karet har jag guppy och ancistrus. Jag har eftersom de två första dog så snabbt utgått från att de var "dåliga" redan när jag köpte dem men jag vill vara på den säkra sidan.
Jag har ju inget salt i vattnet kan det ha inverkat?
Alla vattenvärdena är (och har varit) annars bra.
#8 - 2 juni 2007 18:28
Salt i vattnet är absolut inte nödvändigt hos mollys, det är bara det att många föder upp dem [när man bara vill tjäna pengar] i saltvatten för att minska sjukdomar [sjukdomar som inte inträffar om man har bra vattenvärden] och då kan det bli en chock för fiskarna att hamna i saltlöst vatten.

Enligt mig fullkomligt onödigt, salt behövs bara när fiskarna är sjuka, så oroa dig inte för det - men det är en bra idé att fråga i zooaffären ifall dom gått i salt vatten innan.
#9 - 2 juni 2007 19:26
Jag har inget salt i mitt kar med endlers och mitt par molly spenops och hitills är det bara en guppyhona som har dött. Som fifi skrev tidigare så beror akvariumets storlek mycket hur stora de blir. I mitt akvarium som är på 225l har jag ca sammanlagt 35st endlers varav mer än hälften är yngel, mitt mollypar och två guldancistrus och några äppelsnäckor.
#10 - 3 juni 2007 20:59
Latifina hette mina vanliga.
Tog en tur idag ner till akvarie affären jag köpte mina spenops och latifina.

Annons