Molly "problem"

#1 - 20 november 2005 17:34
Hejsan..
Nu är det så att jag inte haft akvarium mer en ett par dagar, så nu har jga ngr frågor..

Jag har två mollys nu,.En hona och en hanne. Hannen ska jaga honan hela tiden, så nu står hon mestadels bakom pumpen. Varför jagar han henne hela tiden, är det för att han vill para sig? Jag har sett att han ibland vill backa in mot henne. Och ofta när han jagar henne så hänger det en vit tråd ifrån hanen.
Kan någon förklara vad detta är för beteende? är det lekbeteende? eller är det något annat som försiggår? Jag ska köpa några fler molly honor inom en snar framtid. men vore endå roligt att veta varför hanen beter sig så "aggresivt" mot honon...

Viktor...
#2 - 20 november 2005 17:45
vet inte riktigt vad det kan bero på men en tanke är att han jagar henne för att para sig men att hon redan är gravid och därför inte intresserad vilket han kanske inte känner eller bryr sig om (mina guppysar gör så i alla fall) kanske är bra med fler honor så han får fler att uppvakta...
#3 - 20 november 2005 18:09
Mollys leker ständigt, och hanarna kan nästan jaga livet ur honorna. Så precis som anna.b skriver, så gör du klokt i att skaffa fler honor.
Det vita tråden du skriver om, låter däremot som tecken på någon slags bakterie. När mollys och liknande fiskar vill para sig kan man se hans genipodium ( "snoppen") vinklas framåt. Och den har samma färg som resten av fisken.
#4 - 20 november 2005 18:10
Jag har nu tagit reda på ngt som jag inte visste tidigare. De är att hanen är mindre och har snopp. jag trodde det var honan som var mindre. så nu är det ombytta roller :S honan jagar hanen. och det kommer nån vit sträng ur honan... vad är de?
jag har oxå sett att honan nu, som jag trodde var hanne är väldigt aggresiv mot hanen.Hon gör ofta attacker mot honom,och jagar honom. vad är det för konstigt beteende?
#5 - 20 november 2005 18:16
ALLA molly sorter jag haft så har alla jagat varndra iblan honorna hanarna och ibland tvärtom hatar det . Men det finns ju nästan inget att göra åt det förutom att bli av med dom !:D
#6 - 20 november 2005 18:29
Okey, men när börjar dom para sig?
Nu har jag haft dom paret i ett 70 liters i 2 dagar.
Och hannens "snopp" är helt bakåt, inte ett dugg framåt. När börjar dom para sig? Jag har inga växter, jag har grus, sen ngr snäckor, och en stor korall.
Hur länge dröjer det innan dom börjar etablera sig och föröka sig?
#7 - 20 november 2005 19:21
Hmm om dom verkligen hatar varandra så komemr dom nog inte para sig . Växter vore nog smart att ha ! Men annars så har dom nog redan parat sig.
#8 - 20 november 2005 19:33
så det finns en chans att dom parat sig? dom kanske har gjort det under natten, och nu är honan aggresiv mot hanen för att hon redan är befruktad,. kan det vara så?
#9 - 20 november 2005 21:08
Japp . Att hon är befrukatd och är agresiv mot honom är jag inte säker på . Min guppy hade är på mina honor hela tiden men ändå så är dom inte agresiva mot honom. Fiskar vet nog inte att dom är befrukatde.
#10 - 21 november 2005 15:18
Okey, men jag har märkt att hon blivit jävligt osäker och sprattig nu.

Så fort handen kommer mot glasrutan så sticker hon iväg. Varför gör hon de. De har hon inte gjort förr.

Annons