Molly,Platy & Kampfisk??

#1 - 1 september 2007 18:35
Jag och min pojkvän ska starta upp ett kar som är på ca 60 liter som vi hade tänkt att ha en Kampfisk hane i tillsammans med ett Platy par och några tetror. Men så idag fick vi en Molly av min lillebror för den andra han hade ade dött och min lillebror ville att den här fisken som överlevde skulle flytta hem till mig och min pojkvän. Så nu ska vi köpa en tjej till Travis, som vi döpte fisken till. Kommer det funka att ha ett Molly par och ett Platy par ihop med kampfisken?

Väldigt tacksam för svar.
Mvh/ Emmilie
#2 - 2 september 2007 11:17
då kommer som vanligt jag och tycker att akvariet är lite för litet :) Mollys kan simma fort och och jaga varandra en hel del när det är parning på gång, därför så tror jag att de gärna vill bo in minst 100 liter
#3 - 2 september 2007 13:09
Jag har Platy o Molly i hop med min kampfisk o det har inte varit nåt problem.
Nu går mina i ett 160l dock,så jag vet ju inte hur det fungerar i ditt.Mvh Elis:)
#4 - 2 september 2007 16:33
Knyttet skrev:
då kommer som vanligt jag och tycker att akvariet är lite för litet :) Mollys kan simma fort och och jaga varandra en hel del när det är parning på gång, därför så tror jag att de gärna vill bo in minst 100 liter

Hmm,jo det är ju inte det allra största karet direkt, men soms agt så kommer jag bara ha två platy och två molly ihop med de andra fiskarna.
Och den här Mollyn som jag fick av min lillbror har bott betydligt mkt trångare än 60 liter, så han blev nog blir nog helt övelycklig att få bo i ett 60 liters kar. Men om jag skulle märka att det funkar dåligt så får jag försöka hitta en annan lösning, kanske flytta över mina guppysar till 60 liters karet och flytta kampfisken o mollysarna och Platysarna till 112 liters karet. Det kanske vore det bästa att göra på engång, för Guppysarna klarar sig väl i ett 60 liters??
#5 - 3 september 2007 15:10
NattDimma skrev:
Hmm,jo det är ju inte det allra största karet direkt, men soms agt så kommer jag bara ha två platy och två molly ihop med de andra fiskarna.

Och den här Mollyn som jag fick av min lillbror har bott betydligt mkt trångare än 60 liter, så han blev nog blir nog helt övelycklig att få bo i ett 60 liters kar. Men om jag skulle märka att det funkar dåligt så får jag försöka hitta en annan lösning, kanske flytta över mina guppysar till 60 liters karet och flytta kampfisken o mollysarna och Platysarna till 112 liters karet. Det kanske vore det bästa att göra på engång, för Guppysarna klarar sig väl i ett 60 liters??

jag tycker själv att guppy är en bättre fisk för 60 liter (märk väl att jag är noga med att skriva att det handlar om mina egna åsikter :)) Guppy simmar inte lika fort och är inte aggressiva mot varandra på samma sätt som molly (och platy) kan vara

fast här hemma så har jag unga mollys o platys på tillväxt i 50 liter utan att skämmas. Så jag följer kanske inte mina egna idéer till 100% kan man tycka. Det känns rätt ok för mig att ha så i och med att de inte ska bo där hela livet
#6 - 3 september 2007 22:36
Knyttet skrev:
jag tycker själv att guppy är en bättre fisk för 60 liter (märk väl att jag är noga med att skriva att det handlar om mina egna åsikter :)) Guppy simmar inte lika fort och är inte aggressiva mot varandra på samma sätt som molly (och platy) kan vara

fast här hemma så har jag unga mollys o platys på tillväxt i 50 liter utan att skämmas. Så jag följer kanske inte mina egna idéer till 100% kan man tycka. Det känns rätt ok för mig att ha så i och med att de inte ska bo där hela livet

Ja jag och min pojkvän har kommit fram till att Guppysarna får bo för sig själva i 60 liters karet som förövrig bara var på 58 liter mätte och räknade vi ut idag, men det borde ju funka ändå, hoppas jag, :)
Kanske får bo någon eller några äppelsnäckor där i också.

Så får kampfisken, och platy och molly paret bo i 100 liters karet.
Jag är bara lite rädd att det ska se tomt ut, men dom lär väl få lite yngel så det är väl ingen fara med det antar jag, :P

Annons