Molly o Guppy

#1 - 27 februari 2005 14:52
Har lite funderingar på Molly o Guppy...Har ett 110liters kar, med 7guppy hanar, 4 molly honor, 4praktbotior o en jätte pluttig liten pansar mal.

Skulle vilja köpa guppyhonor, men kan inte det, för jag läser här att då måste jag typ köpa 21 honor på en o samma gång så hanarna ska få 3honor var? eller vaddå? O 21 honor lär jag ju aldrig köpa, får ju inte ens plats...

Sen undrar jag lite om mina mollysar...för när jag läser här på zoopet så ser inte mina mollysar alls ut som de på bilden....har aldrig sett sånna mollysar förrut som på bilden. Här i butikerna så ser dom helt annorlunda ut, eller så är det inte mollysar...de ser mer ut som platy i kroppen, fast hel svarta eller i detta fall helt gula...Köpte nu 4st "regnbågsmolly" som de så fint hette, men hittar ingen info eller några bilder på dom. Hon i affären sa att det är precis samma fisk som black molly fast gula....men då är det ju konstigt att de inet ser ut som den på bilden här på zoopet när man söker på black molly.....

Köpte 4st honor av dessa mollysar eller vad de nu är....o hon sa att den dagen då jag slutar med guppys så är det bara att jag köper en hane åt dom så kan jag få yngel...tänkte inte så mkt på det förrän efteråt...vad menade hon med det?

Någon som kan förklara lite bättre? Tacksam för svar!
/Naura
#2 - 27 februari 2005 14:56
Här är en bild på mina mollysar så ni får se hur dom ser ut....en rätt dålig bild, men inte så lätt att fota, de är sällan stilla! :)

http://hem.bredband.net/camhag/molly.jpg
#3 - 1 mars 2005 21:22
Idag har det odlas fram en skräldus med olika varianter på mollys. De som visas i forumet är de "vanligaste" färgerna. Det finns även olika varianter på dem.. segelfensmolly, den klasiskt svarta mollyn, mollyn som är näst intill lik svärdbäraren osv. I vissa fall kan hanen vara lite aggrsiv mot andra fiskar. Själv hade jag guppys med segelfensmolly av båda könen och det gick OK. Man vet egentligen inte om det fungerar eller inte. Man får chansa.
Vad det gäller guppys. Tja, jag hade tagit de som inte var fina och lämnat till butiken. Om de tar emot dem. Oftast dock utan betalning, men man kanske kan komma överrens om ett vettigt pris på honorna i ditt fall. Lycka till!!
//Camilla
#4 - 2 mars 2005 07:07
[QUOTE=Naura]Här är en bild på mina mollysar så ni får se hur dom ser ut....en rätt dålig bild, men inte så lätt att fota, de är sällan stilla! :)

http://hem.bredband.net/camhag/molly.jpg[/QUOTE]
Visst är det mollys. Svårt att veta varför dom heter just regnbågsmolly, men molly är det. Jag har haft exakt likadana en gång i tiden. Man kan tycka att "guldmolly" eller "citronmolly" eller nåt hade varit ett mer passande namn på dom eftersom dom verkligen är helt klargula.

Annons