Molly med vita saker på?????

#1 - 8 augusti 2007 20:30
[COLOR=magenta]HALLÅÅÅ!!![/COLOR]
[COLOR=magenta]Min ena molly har något vitt på fjället ser ut som om något kommer ut :eek:, den är även lite mager jämfört med de andra fiskarna, har fler mollys och platy i akvariet men det finns inte på någon annan (än) SNÄLLA HJÄLP MIG !!! Om någon kan veta vad det kan vara ??????[/COLOR]
#2 - 8 augusti 2007 20:52
Det kan inte vara vita prick eller svamp?
Bild?
#3 - 9 augusti 2007 13:29
hur lägger man till en bild till sitt inlägg?? :D
#4 - 9 augusti 2007 15:40
hur lägger man till en bild till sitt inlägg?? :D

Det går bara om du är Goldis, men annars får du länka till tex www.photobucket.com eller liknande.
#5 - 9 augusti 2007 16:52
Vitapricksjk,bota med punktol.
a-g
#6 - 9 augusti 2007 19:08
man blir goldmedlem hur? :D
#7 - 9 augusti 2007 19:51
ansjo skrev:
Det kan inte vara vita prick eller svamp?

Bild?

Kan det va så att det bara är en fisk som har det eller blir alla smittade??
Hur behandlar man ?? Och hur vet man om det är vita prick eller svamp (exakt) ???
#8 - 9 augusti 2007 20:23
Vita årick är små vita prickar som är spridda ganska jämt över kroppen efter några dagar. Det finns ett flertal effektiva mediciner mot det och en relativt lätt sjukdom att bota trots att man ibland kan få köra en dubbel kur.
Svamp ser mer ut som ludd eller lite bomull som kan komma efter att fisken fått ett sår eller liknande, och det brukar heller inte vara så svårt att bota med en saltkur.
Vita prick smittar men inte svamp, om nu inte fler fiskar är i dålig kondition.

Här kollar du in om du vill bli Goldmedlem: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=304&Itemid=179
#9 - 9 augusti 2007 20:42
ansjo skrev:
Vita årick är små vita prickar som är spridda ganska jämt över kroppen efter några dagar. Det finns ett flertal effektiva mediciner mot det och en relativt lätt sjukdom att bota trots att man ibland kan få köra en dubbel kur.

Svamp ser mer ut som ludd eller lite bomull som kan komma efter att fisken fått ett sår eller liknande, och det brukar heller inte vara så svårt att bota med en saltkur.

Vita prick smittar men inte svamp, om nu inte fler fiskar är i dålig kondition.

Här kollar du in om du vill bli Goldmedlem: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=304&Itemid=179

Ok men vad ska man behandla med? Och är det farligt att behandla om det inte är det ena eller det andra? Om det nu skulle vara vita prick hur lång tid tar det innan de andra fiskarna är smittade?
#10 - 9 augusti 2007 20:47
Om det är vita prick så bör du behandla hela karet då risken att det smittat andra fiskar är överhängande. Medicin mot detta finns i den lokala akvarieaffären och det finns mängder med fabrikat och vilken din affär har funkar säkert.
Det är ingen större fara att behandla i "onödan", men en del medicin slår ut bakterier, goda som onda och då blir det ungefär som att starta om karet igen.
#11 - 9 augusti 2007 21:00
ansjo skrev:
Om det är vita prick så bör du behandla hela karet då risken att det smittat andra fiskar är överhängande. Medicin mot detta finns i den lokala akvarieaffären och det finns mängder med fabrikat och vilken din affär har funkar säkert.

Det är ingen större fara att behandla i "onödan", men en del medicin slår ut bakterier, goda som onda och då blir det ungefär som att starta om karet igen.

Ok kan jag behandla mot svamp i hela karet oxå? Men hur lång tid tar det innan den dör om det är vita prick ?
#12 - 9 augusti 2007 21:05
Du kan behandla hela karet med salt, om du inta har malar som är känsliga mot detta. Upp till 1 dl per 100 liter vatten är lugnt, men när du ska sluta med saltet så ta det försiktigt vid avvänjningen.
Om det är vita prick och de är fullsmockade med prickar tar det några dagar, men gör man något åt det från början i sin linda så är det ingen panik.
#13 - 9 augusti 2007 21:11
ansjo skrev:
Du kan behandla hela karet med salt, om du inta har malar som är känsliga mot detta. Upp till 1 dl per 100 liter vatten är lugnt, men när du ska sluta med saltet så ta det försiktigt vid avvänjningen.

Om det är vita prick och de är fullsmockade med prickar tar det några dagar, men gör man något åt det från början i sin linda så är det ingen panik.

Vilka malar är känsliga då ?
#14 - 9 augusti 2007 21:15
En del L-malar och några av Corydoras kan vara det. Men har du inga exklusiva arter så är det ingen större fara då både Ancistrus och de vanliga sorterna av pansarmalar klarar en saltkur.
Ska du köra en saltkur så är det jodfritt salt som de flesta använder, jag köpten en 25 kg:s säck med saltpellets på Granngården för 79:- som funkar utmärkt. 10 av dessa pellets är ca en dl.
#15 - 10 augusti 2007 19:22
ansjo skrev:
En del L-malar och några av Corydoras kan vara det. Men har du inga exklusiva arter så är det ingen större fara då både Ancistrus och de vanliga sorterna av pansarmalar klarar en saltkur.

Ska du köra en saltkur så är det jodfritt salt som de flesta använder, jag köpten en 25 kg:s säck med saltpellets på Granngården för 79:- som funkar utmärkt. 10 av dessa pellets är ca en dl.

Ok då e det lungt jag har bara Ancistrus. Jag var inne och köpte salt på djur affären :) där det stog att man skulle ha 5 l vatten till en tsk salt, så jag satte över den sjuka fisken idag får se hur han mår imorgon:confused: det står att man ska byta lösningen varje dag, och att efter 2 dagar 2 tsk till 5 l vatten (stämmer det) kan det verkligen vara bra att byta till nytt kran vatten varje dag??:confused: Nu har jag tagit helften kran vatten och helften akvarie vatten, hoppas att h*n överlever
#16 - 10 augusti 2007 19:26
Du behöver inte byta allt vatten var dag, men ett del vattenbyte är inte fel. Se till att ha bra syretillförsel där du har fisken bara så den inte kolar av syrebrist.
#17 - 10 augusti 2007 20:44
ansjo skrev:
Du behöver inte byta allt vatten var dag, men ett del vattenbyte är inte fel. Se till att ha bra syretillförsel där du har fisken bara så den inte kolar av syrebrist.

Ok då byter jag bara hälften varje dag ;) Tror du att det räcker med syre tabletter???:confused:[:o]
Bilagor:
#18 - 10 augusti 2007 22:28
Du bör ha en pump eller luftpump så det blir cirkulation på vattnet och får på så vis ner syret i karet.
#19 - 11 augusti 2007 12:39
ansjo skrev:
Du bör ha en pump eller luftpump så det blir cirkulation på vattnet och får på så vis ner syret i karet.

Ok ska inhandla en nu innan det blir försent:(
#20 - 12 augusti 2007 11:01
Tyvärr så har den dött nu :(
och jag har sett en annan molly med samma symptom idag så jag ska fota och åka till djuraffären idag och se om dom kan hjälpa mig :confused: det är nog lättare om man ser det på bild

men tack så jätte mycke för alla svar ansjo !!!;)
#21 - 13 augusti 2007 02:05
Tråkigt att det gick som det gjorde och hoppas att det går bättre med den andra fisken:).
Bilagor:
#22 - 20 augusti 2007 01:35
Jag hoppar in med en fråga som du också kanske kan svara på Ansjo..

En fantomtetra såg igår lite tunn och ynklig ut.. och idag hade den fått svamptillväxt på sig, luddigt hår http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RsjVvAYQe0I/AAAAAAAAFto/8ERDmf3SQH4/s1600-h/Svamp+Fantomtetra.jpg
Syns inte alls bra på denna bilden, det var en vit tuss egentligen, syns mer dimmigt på bilden.

Jag tog bort fisken, vi åker bort på tisdag och jag läste om nån slags medicin bara man skulle medicinera med i några akvarieböcker jag lånat, så jag trodde det var enda utvägen..

Men det ska funka med salt också då?

Jag vet inte vad som är fel, jag läste också att det berodde på rivsår, skador på slemskiktet på kroppen typ eller pga nerkylning, men jag vet inte om den har drabbats av nåt av det..

Det går åt h-vete med mitt ena kar nu känns det som.. :( Är det inte guppys, (fast 2 hade tydligen torpedsjuka när jag köpte dom) så är det platys eller 2 fantomer..

Ändå har jag gjort som i alla andra kar och dom andra är helt friska och bra.. Du kan läsa mer på min blogg, länk i signaturen ifall du vill ha mer insikt i vad som hänt osv..

Men kan det suttit nån sjukdom i filter i en beg pump, kan det göra det?

Min platy fick först typ torpedsjuka, fast hon låg typ mycket på botten i ca 3 veckors tid innan det bröt ut på annat sätt, deformerad kropp osv..
Men hon började ligga på botten typ ganska snart efter inflytt typ till karet.. Värdena är bra osv,..

Men guppysarna hade jag typ otur med eller vad man ska säga, men efter det har ju allt gått utför.. :(

Vet inte vad jag ska göra, orkar liksom inte riva upp och kasta alla växter och desinicera och starta om eller nåt.. vad ska man göra?

Nu ser alla okej ut, fast jag har ju bara 3 fantomtetror kvar, så hanen jag har nu simmar en del för sig själv, och honorna tillsammans, men dom är ju inget riktigt stim nu, blir väl så nu när dom är få..

Hjälp, råd av nån?

Vet ju inte om man ska vänta typ 1 mån och se om nån fler har dött och annars skaffa fler fiskar, eller skaffa och dom dör bara eller jag vet inte.. :(
#23 - 20 augusti 2007 04:54
Ja du, vad ska man säga?
Jag har haft Fantomtetror för ett antal år sedan och min uppfattning av den fisken är att de är otroligt snygga, men lite svårare att hålla. Det kan ha varit otur från min sida med, men de blev färre och färre tills det bara återstod några stycken.
Varför det blir så med en del fisk har jag inte en aning om, de kan trivas hos en själv och i huset jämte är det kaos.
Det som har hänt din tetra är nog en skrapskada eller liknande då det såg ut som det var något som hängde ut från magen. Denna skada får då naturligtvis ett svampangrepp och skulle det vara något innifrån magen som hänger ut så är det inte lätt att bota och du gjorde då rätt att ta bort den.
Skulle det vara ett skrapsår bara och kanske slemskiktet skadats och den fått svamangrepp då, skulle det funka att salta i vattnet. Man kan dra på ganska bra med salt, ända upp till 1 dl / 100 liter vatten. Börjar man försiktigt så ökar man på dosen allt eftersom och det är inte ens säkert att man behöver köra fulldos innan fisken är botad.

Torpedsjuka är tyvärr ganska vanligt att ungfödare drabbas av, och jag har inte klarat en enda fisk som har drabbats av detta, utan det har slutat med avlivning om den inte redan har legat på botten. En del kör med salt i karen då detta händer, men jag tror inte att det gör mer nytta än att det förlänger lidandet. Skulle det vara någon som har botat torpedsjukan på detta vis eller på något annat sätt skulle det vara väldans kul att få veta det.

Att det skulle vara någon sjukdom som följt med pumpen låter lite långsökt och jag tror att du bara haft lite otur med det karet. Det kan vara många orsaker att man inte får balans i karet, och innan man fått detta så är risken att det blir en del sjukdommar och konstigheter i karet ganska stor.
Det är bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag, då den bästa skolan är att försöka lösa problem som uppstår och alltid lär man sig något.

Vänta nu som du föreslagit ett tag innan du köper ny fisk till karet, gör dina vattenbyten som vanligt och låt karet mogna:).
#24 - 20 augusti 2007 09:03
ansjo skrev:
Ja du, vad ska man säga?

Jag har haft Fantomtetror för ett antal år sedan och min uppfattning av den fisken är att de är otroligt snygga, men lite svårare att hålla. Det kan ha varit otur från min sida med, men de blev färre och färre tills det bara återstod några stycken.

Varför det blir så med en del fisk har jag inte en aning om, de kan trivas hos en själv och i huset jämte är det kaos.

Det som har hänt din tetra är nog en skrapskada eller liknande då det såg ut som det var något som hängde ut från magen. Denna skada får då naturligtvis ett svampangrepp och skulle det vara något innifrån magen som hänger ut så är det inte lätt att bota och du gjorde då rätt att ta bort den.

Skulle det vara ett skrapsår bara och kanske slemskiktet skadats och den fått svamangrepp då, skulle det funka att salta i vattnet. Man kan dra på ganska bra med salt, ända upp till 1 dl / 100 liter vatten. Börjar man försiktigt så ökar man på dosen allt eftersom och det är inte ens säkert att man behöver köra fulldos innan fisken är botad.

Torpedsjuka är tyvärr ganska vanligt att ungfödare drabbas av, och jag har inte klarat en enda fisk som har drabbats av detta, utan det har slutat med avlivning om den inte redan har legat på botten. En del kör med salt i karen då detta händer, men jag tror inte att det gör mer nytta än att det förlänger lidandet. Skulle det vara någon som har botat torpedsjukan på detta vis eller på något annat sätt skulle det vara väldans kul att få veta det.

Att det skulle vara någon sjukdom som följt med pumpen låter lite långsökt och jag tror att du bara haft lite otur med det karet. Det kan vara många orsaker att man inte får balans i karet, och innan man fått detta så är risken att det blir en del sjukdommar och konstigheter i karet ganska stor.

Det är bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag, då den bästa skolan är att försöka lösa problem som uppstår och alltid lär man sig något.

Vänta nu som du föreslagit ett tag innan du köper ny fisk till karet, gör dina vattenbyten som vanligt och låt karet mogna:).

Okej, jo, jag har ingen brådska men nya fiskar, men fantomerna har varit väldigt tåliga och lättsamma tycker jag, men då tänkte jag att jag måste gjort nåt hemskt fel när dom insjuknat, men ja, alla fiskar kan väl dö bara sådär också, men ja, dom kan väl ha kommit åt nåt då kanske och rivit sig kanske..

Jo, än är det bara 1 månad gammalt och det är väl instabilt då även om man tycker att värdena är bra och växterna växer och fantomerna lekte och ja, guppys och platys får ju barn oavsett typ så dom kan man inte rätta sig efter direkt, men alla andra har ju liksom sett bra ut, men ja, det kan ju vara att det är nystartat iaf..

Nej, torpedsjuka verkar inte gå att göra så mycket mot.. :(
Jag tycker inte heller det verkar som så..

Men ja, då vet jag, jag var bara rädd att man måste totalsanera karet eller nåt.. inte så kul att behöva göra nåt sånt..

Men jag ger det lite tid så får vi se hur det går..

Tack så hemskt mycket. :)
#25 - 20 augusti 2007 09:47
Du får gärna meddela hur det går med karet.
Jag såg nu att det är relativt nystartat, kanske en lite dum fråga men har du kollat nitriten i karet?
#26 - 20 augusti 2007 13:31
ansjo skrev:
Du får gärna meddela hur det går med karet.

Jag såg nu att det är relativt nystartat, kanske en lite dum fråga men har du kollat nitriten i karet?

*skrattar* jag sitter här och morrar för mig själv, men ja, det är inte så lätt att veta för dig eller alla andra, men jag har typ skrivit överallt snart att värdena är bra.. :p

Jag började med att mata karet och jag hade i 3 platys efter ett tag och sen kom det lite nitrit, men gick över efter några dagar med hjälp av vattenbyten, sen hade jag ingen nitrit förrän förra tisdagen (efter ca 2½-3veckor) då en av mina platyhonor plötsligt bara försvann.
Här på zoopet sa dom att hon måste blivit uppäten, jag var rädd att hon låg och ruttnade nånstans, men jag bytte vatten en gång och nitriten gick ner..

Sen har värdena varit bra igen.. Men ja, hon förblev ju försvunnen, över en natt bara..

Men ja, så senaste tillfället då jag hade nitrit var förra tisdagen, men före det var det inte sen det var uppstartat i 3-4 dagar..
#27 - 20 augusti 2007 19:57
Du har inte fått balans i karet ännu, och det kan vara en anledning till att fisk har dött för dig, från de svajiga värdena på nitriten. Håll dig lugn ett tag innan du skaffar mer fisk och håll koll på nitriten så kommer det förhoppningsvis att lugna ner sig på begravningsfronten.
#28 - 20 augusti 2007 20:04
ansjo skrev:
Du har inte fått balans i karet ännu, och det kan vara en anledning till att fisk har dött för dig, från de svajiga värdena på nitriten. Håll dig lugn ett tag innan du skaffar mer fisk och håll koll på nitriten så kommer det förhoppningsvis att lugna ner sig på begravningsfronten.

Jo jag håller alltid koll på nitriten, det har jag gjort sen 9:e maj när vi startade första karet, jag vet hur man håller koll..

Men allting började typ när guppysarna flyttade in, typ då iaf.. då började dom dö och sen började allt rasa bara.. :(

Fast som sagt, 2 guppys hade ju redan torpedsjuka då dom hade böjda ryggar, men det visste inte jag när jag köpte dom..

Men jo, att det ses som nystartat ännu vet ju jag med, men nitriten har ju hållit sig borta hela tiden från 4 dagar efter uppstart ända tills den här sista platyn bara försvann förra veckan..

Det ser jag ju som positivt iaf.. men ja, jo, nä, jag ska ju inte ha i mer förrän om kanske en månad kanske jag vågar prova med nån fisk.. så får vi se hur det går.
#29 - 20 augusti 2007 20:06
Jag har absolut ingen brådska med fler fiskar, jag tycker akvariet är så fint med alla växter osv, så jag njuter av att titta på dom också.. :)
Men alltid kul med lite liv och rörelse så jag hoppas ju resten får överleva iaf..
#30 - 21 augusti 2007 08:35
guppy sjukdom

:(ett tag dog alla fiskar för mig också i mitt 100 literskar. Mest guppy. På några få veckor dog nästan alla mina guppy. När jag hade endast 1 kvar och lite yngel pratade vi med dem i djur affären. Dom sa att vi skulle vänta med att köpa nya fiskar och se till att i lite mer salt i karet. Nu har flera veckor gått och den vuxna guppyn lever och mår prima:-))) :D:D:D

Men jag håller med om att dina nitritvärden e lite väl skumma:-(((:(
#31 - 21 augusti 2007 08:58
Uddaveka skrev:
:(ett tag dog alla fiskar för mig också i mitt 100 literskar. Mest guppy. På några få veckor dog nästan alla mina guppy. När jag hade endast 1 kvar och lite yngel pratade vi med dem i djur affären. Dom sa att vi skulle vänta med att köpa nya fiskar och se till att i lite mer salt i karet. Nu har flera veckor gått och den vuxna guppyn lever och mår prima:-))) :D:D:D

Men jag håller med om att dina nitritvärden e lite väl skumma:-(((:(

va? :confused: Är mina nitritvärden skumma för att dom varit bra hela tiden och sen för att en fisk dör (hon försvann iaf plötsligt över en natt, jag trodde hon fastnat nånstans och ruttnat eller så, men hon blev nog uppäten) så blev det nitrit en dag och sen bra igen..

Är nitritvärdena skumma då?

Nitrit kan ju komma om man matar mycket, eller dom skiter mycket eller andra grejer, mat som ligger och ruttnar osv, så att jag inte haft nitrit på hela tiden utom när den här fisken försvann nu då, det ser jag som nåt bra iaf.. :confused:

Men ja, jag ska ta det lugnt och vänta länge innan jag sätter dit några nya fiskar..

Nu åker jag på semester, men min bror ser till allting, vi ska ha telefonkontakt och han får kolla akvarierna noga så allt är som det ska..

Men jag kan inte svara på nåt mer nu i den här tråden..

Men tack för infon om svampen osv Ansjo..

Annons