Jag hoppar in med en fråga som du också kanske kan svara på Ansjo..
En fantomtetra såg igår lite tunn och ynklig ut.. och idag hade den fått svamptillväxt på sig, luddigt hår
http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RsjVvAYQe0I/AAAAAAAAFto/8ERDmf3SQH4/s1600-h/Svamp+Fantomtetra.jpg
Syns inte alls bra på denna bilden, det var en vit tuss egentligen, syns mer dimmigt på bilden.
Jag tog bort fisken, vi åker bort på tisdag och jag läste om nån slags medicin bara man skulle medicinera med i några akvarieböcker jag lånat, så jag trodde det var enda utvägen..
Men det ska funka med salt också då?
Jag vet inte vad som är fel, jag läste också att det berodde på rivsår, skador på slemskiktet på kroppen typ eller pga nerkylning, men jag vet inte om den har drabbats av nåt av det..
Det går åt h-vete med mitt ena kar nu känns det som.. :( Är det inte guppys, (fast 2 hade tydligen torpedsjuka när jag köpte dom) så är det platys eller 2 fantomer..
Ändå har jag gjort som i alla andra kar och dom andra är helt friska och bra.. Du kan läsa mer på min blogg, länk i signaturen ifall du vill ha mer insikt i vad som hänt osv..
Men kan det suttit nån sjukdom i filter i en beg pump, kan det göra det?
Min platy fick först typ torpedsjuka, fast hon låg typ mycket på botten i ca 3 veckors tid innan det bröt ut på annat sätt, deformerad kropp osv..
Men hon började ligga på botten typ ganska snart efter inflytt typ till karet.. Värdena är bra osv,..
Men guppysarna hade jag typ otur med eller vad man ska säga, men efter det har ju allt gått utför.. :(
Vet inte vad jag ska göra, orkar liksom inte riva upp och kasta alla växter och desinicera och starta om eller nåt.. vad ska man göra?
Nu ser alla okej ut, fast jag har ju bara 3 fantomtetror kvar, så hanen jag har nu simmar en del för sig själv, och honorna tillsammans, men dom är ju inget riktigt stim nu, blir väl så nu när dom är få..
Hjälp, råd av nån?
Vet ju inte om man ska vänta typ 1 mån och se om nån fler har dött och annars skaffa fler fiskar, eller skaffa och dom dör bara eller jag vet inte.. :(