Molly, hur många?

#1 - 16 mars 2007 23:22
Hur många molly ska man ha för att de ska vara så nöjda som möjligt?
#2 - 16 mars 2007 23:30
morrhoppa skrev:
Hur många molly ska man ha för att de ska vara så nöjda som möjligt?

bra fråga, åtminstone mer honor än hannar:p
#3 - 16 mars 2007 23:46
Jo det vet jag redan :)
#4 - 16 mars 2007 23:55
morrhoppa skrev:
Jo det vet jag redan :)

Jag trodde det med, men är även jag nyfiken på din fråga.
#5 - 17 mars 2007 00:03
Normalt med Molly/platy/svärbärare/guppy är väl iaf 3 honor och 2 hanar, brukar blir rätt bra då de oftast förökar sig rätt bra.
#6 - 17 mars 2007 00:10
Pumba skrev:
Normalt med Molly/platy/svärbärare/guppy är väl iaf 3 honor och 2 hanar, brukar blir rätt bra då de oftast förökar sig rätt bra.

Menar du att 5st + förökningarna är bra eller endast 5st?
#7 - 17 mars 2007 00:21
du köper 5st och resten löser sig själv, ingen större vitts att köpa mer.

gjord esjälv dne tabben och köpte 8st platy och 5 svärdbärare, har alla dem kvar och ca 100 yngel nu.
#8 - 17 mars 2007 00:27
Men med guppys ska man ha ungefär två honor till varje hane har jag för mig, går det lika bra med fyra honor och en hane istället?
#9 - 17 mars 2007 00:32
morrhoppa skrev:
Men med guppys ska man ha ungefär två honor till varje hane har jag för mig, går det lika bra med fyra honor och en hane istället?

Jo förutom att du troligen rätt snart kommer ha en hane och ingen hona kvar, guppy är en totalt sönderavlad fisk om du köper dem rätt i affären, tycker de inte brukarar klara sig mer än ett par månader.
#10 - 17 mars 2007 00:45
Ja men nu snackade vi mollys här :P

Jag har redan guppys och jag har redan bestämt hur jag ska göra för att utöka det beståndet (dessutom är det min hona som lever ;))

Men vi kan sammanfatta den här tråden med att fem mollys är en bra inköpsbörjan? :)
#11 - 17 mars 2007 00:59
Kan du så köp 3 honor i en affär och 2 hannar i en annan, så kan man alltid hoppas att de inte är släkt så får du inte syskon från början iaf. De kommer garanterat att bli fler, oroa dig inte för det;).
Sedan är det bra om du kan få tag i svenskodlade mollys då de är lite härdigare och inte uppfödda i saltat vatten som många utlandsodlade molly kan vara.
#12 - 17 mars 2007 01:05
Men varför ska man ha två hannar? Det undrar jag fortfarande, för att killen ska slippa vara själv med en massa fruntimmer eller? ;)

Nej men alvarligt, varför ska man ha två hannar?

Problemet är bara att jag måste be min zooaffär att ta hem mollys då jag vill ha Dalmatinermollys och jag har inte hittat det någonstans i närheten och jag vet inte om jag vill be två djuraffärer att ta hem. Blir det dyrare att köpa fisk som de har beställt hem?
#13 - 17 mars 2007 01:09
Nej, det brukar det inte bli då de får hem fisken i den ordinarie sändningen av fisk.
Att du ska ha 2 hannar är att inte alla yngel får samma fader, samt att han kan få vila ut sig ibland. Det kan även hända att en dör, så har du då en kvar iaf.
#14 - 17 mars 2007 01:14
Men mollyyngel brukar ju bara bli uppätna ändå vad jag har förstått ^^
Men då har jag förklaringen i allafall, tack :)

Okey, då får jag fråga en till affär då :)
#15 - 17 mars 2007 01:21
Jag har molly i ett 240 som städare, och föds det 30 yngel så överlever kanske 3-4 st men det räcker då de är som kaniner och jag får göra mig av med överskottet ändå:D .
#16 - 17 mars 2007 11:12
Jag får ge bort till syrran om det blir för mycket överlevare ^^
#17 - 17 mars 2007 12:08
morrhoppa skrev:
Men mollyyngel brukar ju bara bli uppätna ändå vad jag har förstått ^^

Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! :mad: :( jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör
#18 - 17 mars 2007 12:11
Amanda321 skrev:
Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! :mad: :( jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör

Det är ganska naturligt att yngel blir uppätna av sina föräldrar eller av andra fiskar, så är det även i naturen och oftast är det de starkaste som överlever.
#19 - 17 mars 2007 15:35
Amanda321 skrev:

det är väl bra att de andra fiskarna får levande foder, man har ändå inte plats för alla yngel...onödigt att behöva avliva dem, bättre att de blir föda
#20 - 18 mars 2007 11:46
Amanda321 skrev:

Jag tycker att det är bättre att mina fiskar ska lära sig att inte äta upp sina yngel och att ynglen lär sig att gömma sig. Om alla ynglen klarar sig så klarar sig även de korkade och mindre motståndsaktiga också vilka dör lättare senare.

Jag är såklart inte glad över att yngel dör men jag vill faktist inte att fiskar med dåliga egenskaper lever vidare om de inte förtjänar det.
#21 - 18 mars 2007 12:11
Har man mycket flytväxter brukar alltid tillräckligt många klara sig, skulle alla yngel överleva så har man snart tusentals och det är ju omöjligt att sälja alla dessa, så att låta naturen ha sin gång är nog vettigt, desutom är dessa yngelboxar otroligt stressande för honorna och risken är stor att dom dör på kuppen.

Men visst kan det vara kul att behålla dom första kullarna men med tiden blir det oftast fritt födande för dom flesta med ungfödare i sina akvarium.
#22 - 23 juni 2008 12:41
går det bra att bara ha ett kön på platy eller molly? jag har problem med att de totalt överbefolkar mott lilla kar.
vad är att föredra? bara honor eller hanar isf?
#23 - 23 juni 2008 12:56
Jag skulle hellre haft bara hanar, de är inte lika glupska som honorna. :)
#24 - 23 juni 2008 12:58
glupska som i matvrak? slåss inte hanarna om de är flera eller taggar dom ner när det ändå inte finns några fruntimmer?
#25 - 23 juni 2008 16:30
Emman skrev:
glupska som i matvrak? slåss inte hanarna om de är flera eller taggar dom ner när det ändå inte finns några fruntimmer?

I de flesta zoo affärer så hålls de separat så det ska väl inte vara några problem.
#26 - 24 juni 2008 05:48
beerzon skrev:
I de flesta zoo affärer så hålls de separat så det ska väl inte vara några problem.

Det har jag faktiskt aldrig sett, däremot brukar Guppy vara åtskilda:).
#27 - 24 juni 2008 06:40
Honorna brukar inte va med hannarna har jag sett:D.

Annons