Molly fiskar...

#1 - 22 februari 2004 11:45
Hej,

Jag har ett 60 liters kar med 8 molly (4 black och 4 Guld) och 7 st yngel i en yngel kasse.

Mina frågor är ;

Hur, om man nu kan det, ser jag om min Molly Hona är dräktig. Jag spanar varjedag hur mina vänner mår och har inte kunnat se skillnaden på dom före eller efter jag har hittat yngel i karet.

Kan man ha Guppy fiskar tillsammans med Mollys? Med tanke på temperaturer och att Mollys e rätt stora i jämförelse med Guppy?

Sen det här med Ektozon saltet. På förpakningen står det bara 1krm /15 liter vatten vid delvatten byte. Men jag hörde en vän som la i 1msk ektozon + 1msk vanligt salt i veckan i sitt akvarium...

Jag blir lite förvirrad, vad skall jag göra?
#2 - 22 februari 2004 12:02
Mollyhonan blir tjock vid dräktighet.

Man kan ha guppy tillsammans med Molly, inga problem.

Ektozon är så gott som samma sak som vanligt salt, bara mycket dyrare. Min åsikt är att om fiskarna är sjuka så har man i salt, ordentligt med salt, annars låter man bli det. Om man ändå har salt i karet är det viktigt att se till att man inte har i mer salt än vad som försvinner ut vid vattenbytet. Då kommer salthalten succesivt att krypa upp till skadligt höga nivåer. Man skall alltså veta vad man gör.
#3 - 22 februari 2004 19:30
Mina black mollys är ungefär lika stora som mina guppys... (de är över ett år)
#4 - 22 februari 2004 19:59
Hej,
Jag ser heller inte någon skillnad på mina mollys före och efter yngling. Varje dag sitter jag vid karet och kollar att alla mår bra och om någon är extra tjock. Idag hittade jag 7 st yngel och ingen ser smalare ut än igår?? Har också hört att de ska dra sig undan när det är dags men har inte sett något sådan heller. Inte direkt svar på din fråga, men du vet i alla fall om att du inte är ensam om att undra :)

Hälsningar
Linn

Annons