Molly fisk med glosöga?

#1 - 16 november 2010 20:46
Hej jag har nu haft igång mitt akvarium i snart två veckor, vi började med att ha i sån där start paket till bakteriefloran, jag har ungefär 26 grader i vattnet. jag har tre molly och 9 guppy.

nu är det så att när jag skulle mata mina små fiskar så hittade jag inte en utan mina molly!,
jag letade och letade, jag var tillomed på g att börja kolla under stenar! men tillslut hittade jag henne bakom pumpen !

hon är helt stilla och andades knappt. sen när jag fick ut henne(jag todde hon hade fastnat) så såg jag på hennes ögon att dom är typ uppblåsta ?! jag kollade ph värdet det var på 6 lite under men inte extremt? vattnet är inte grumligt, hon såg helt okej ut igår när jag tittade.
ingen annan fisk är sjuk, eller är konstig

vi ska förbi till zoo affären imorron efter medicin om det finns något, men finns det något jag kan göra nu?

vill inte att min älskling ska dö :(
#2 - 16 november 2010 20:57
snälla ge mig några tips eller svar?
#3 - 16 november 2010 21:37
är dom mkt uppblåsta?
kan vara popeye.
#4 - 18 november 2010 17:17
okej? vad är det då?, men nu har det gått över på henne, och vi har blandat i salt nu med :) hon verkar mkt piggare !
#5 - 19 november 2010 07:39
Glosöga / popeye är ett tillstånd som i grund och botten orsakas av dåliga vattenvärden. När vattnet är smutsigt under en längre tid försvagas fiskarnas immunsystem för att slutligen leda till en eller flera olika sjukdomar. Just glosöga är en vanlig sjukdom vid dåliga vattenförhållanden och orsakas av en bakterie. Men som tur är kan detta behandlas och din fisk har ju återhämtat sig.

Du har endast haft igång karet i två veckor men redan 12 fiskar, det är alldeles för många fiskar under uppstartsperioden. De första 4-6 veckorna ska man endast ha ett par, tre fiskar i akvariumet för att sedan långsamt öka på fiskbeståndet under en några veckor. Men troligtvis har du varit i en akvariumbutik som har sagt att det går alldeles utmärkt att börja med 12 fiskar.

Mitt bästa råd är att du köper en enklare bok om akvarier för att lära dig grunderna. Behöver inte vara någon dyr eller tjock bok utan det finns många lättlästa böcker som lär ut grunderna på ett bra sätt. Den här boken finns i nästan alla butiker (och även på nätet):
http://www.bokus.com/bok/9789153425830/akvariet-spannande-och-lattskott/
#6 - 19 november 2010 14:19
okej jo som du säger så sa dom att det går alldeles bra med att börja med 12 fiskar, och sen har vi ju som sagt blandat i salt, och i helgen ska vi till afärren igen för att kolla upp vatten värderna, och fråga vad man kan köpa för att testa själva :)
men tack så mycket för dina tips, och jag tycker det är dåligt att dom i affären inte riktigt vet allt till oss nybörjare, för jag frågade hur många fiskar som är lämpligt att ha i början. men men än så länge ingen skada skedd, tack och lov.

Annons