Molly, dräktig?

#1 - 23 januari 2007 17:16
Hur vet man att en dalmatinmolly är dräktig? Min är otroligt fet, men hur vet jag att hon inte bara har ätit för mycket? De har ju tyvärr ingen tacksam dräktighetsfläck som t.ex. svärdbärare. När är det lämpligt att flytta henne till en yngelkasse i så fall?
#2 - 24 januari 2007 23:21
Hmm.. man lär sig med tiden att se när de har kort tid kvar, jag brukar flytta mina till kökskaret och låta mamman simma fritt tills hon börjar föda, då har jag i början flyttat henne till yngelboxen.

Nuförtiden låter jag alla honorna föda i vuxenkaret - ynglen gömmer sig vd bottnen och är kvicka och eftersom jag ger dem ordentligt med mat så äter de vuxna bara några få yngel som apertif. ;) Jag har dock upptäckt att det är effektivare att ge föräldrarna icke-vegetabiliskt foder när det är yngel i karet [och yngeln yngelmat eller bara smulade flingor] än vad det är ifall man bara ger dem exempelvis spirulina.

Så - chansa lite och missar du ett gäng yngel gör det inte så mycket. Det bästa med yngelbox är ju att man verkligen ser att alla yngel får mat, men att mata föräldrar på ena sidan och yngeln på andra fungerar oftast lika bra.

Annons