Jodå, varenda gång jag sticker ner händerna eller algskrapan brukar dom flockas runt sagda föremål och nafsar, även på mig. I och för sig roligt då jag kan klia dom på ryggen, men också väldigt störande då man ska skrapa alger. Köpte för någon månad sedan 20 nya mollys, kan det vara dom som hävdar sin plats i akvariet genom att ge sig på mina scalarer? Har haft en stor tragedi i mitt akvarium inatt och nu på eftermiddagen. Jag böt nästan allt vatten samt hissade i två nya filter (hemmagjorda med filtermatta enligt modellen från zoopet). Normalt brukar mina scalarer ta vattenbytena med ro, men denna gång blev de nästan skräckslagna, en lyckades fastna i ett växtrev. Den koiscalare (en stor hona) mollysarna har hackat mest på slutade försvara sig själv utan flöt omkring samtidigt som mina mollys bokstavligt talat åt upp henne levande (gav sig på fjäll, fenor och ögon). Scalaren hade de senaste dagarna börjat simma konstigt och verkade sjuk, så jag blev tvungen att avliva henne direkt efter vattenbytet. Nu då jag vaknade på eftermiddagen och började mata mina fiskar såg jag att en annan stor scalarefisk låg död nere bland växterna. Den sista stora scalaren jag har kvar ser allmänt stressad och plågad ut. Dock har jag 5-6 små också och de verkar må bra. Men något sorgligt att förlora två fullvuxna scalare på en och samma dag (natt). Funderar på att skaffa ett separat akvarium för mina mollys men det blir om någon månad då jag har nya pengar. Hur ska jag "hålla ställningarna" tills dess?