Molly äter upp mina scalarer!!!

#1 - 1 oktober 2003 23:59
HJÄLP!!! Mina silvermolly och dalmatinermolly biter scalarerna i fenorna och i fjällen. Har haft dom tillsammans i flera månader utan problem, men de senaste veckorna har mina mollys blivit mer och mer aggresiva, scalarerna får aldrig vara ifred. Vad ska jag göra? Då jag inte har något ledigt akvarium att flytta mollysarna till undrar jag vad jag ska ta mig till? Vad bereor detta beteende på, ska jag ge dom mera mat så dom får något annat att tugga på? Verkligen synd det här, för jag har haft molly och scalare ihop under många år och det här är första gången jag har varit med om nått liknande. Idéer?
#2 - 2 oktober 2003 05:05
skulle vara tvärtom
#3 - 2 oktober 2003 07:27
Är det så att mollyn är tjuriga??? Mina beter sig också rätt aggressivt. När jag macklar med händerna i akvariet så får jag "knäppa dem på näsan" för att inte ha dem i vägen och tugga på mina fingrar..
#4 - 2 oktober 2003 12:05
Jodå, varenda gång jag sticker ner händerna eller algskrapan brukar dom flockas runt sagda föremål och nafsar, även på mig. I och för sig roligt då jag kan klia dom på ryggen, men också väldigt störande då man ska skrapa alger. Köpte för någon månad sedan 20 nya mollys, kan det vara dom som hävdar sin plats i akvariet genom att ge sig på mina scalarer? Har haft en stor tragedi i mitt akvarium inatt och nu på eftermiddagen. Jag böt nästan allt vatten samt hissade i två nya filter (hemmagjorda med filtermatta enligt modellen från zoopet). Normalt brukar mina scalarer ta vattenbytena med ro, men denna gång blev de nästan skräckslagna, en lyckades fastna i ett växtrev. Den koiscalare (en stor hona) mollysarna har hackat mest på slutade försvara sig själv utan flöt omkring samtidigt som mina mollys bokstavligt talat åt upp henne levande (gav sig på fjäll, fenor och ögon). Scalaren hade de senaste dagarna börjat simma konstigt och verkade sjuk, så jag blev tvungen att avliva henne direkt efter vattenbytet. Nu då jag vaknade på eftermiddagen och började mata mina fiskar såg jag att en annan stor scalarefisk låg död nere bland växterna. Den sista stora scalaren jag har kvar ser allmänt stressad och plågad ut. Dock har jag 5-6 små också och de verkar må bra. Men något sorgligt att förlora två fullvuxna scalare på en och samma dag (natt). Funderar på att skaffa ett separat akvarium för mina mollys men det blir om någon månad då jag har nya pengar. Hur ska jag "hålla ställningarna" tills dess?
#5 - 2 oktober 2003 13:25
mina mollysar gör exakt samma sak på mina scalarer....jag skaffade ett eget akvarium åt dom efter att de hade ihjäl 2 st för mig.
MVH Maria
#6 - 12 september 2007 19:56
Har någon hört talas om om mollys äter på tetror?
#7 - 12 september 2007 20:00
inte ätit direkt på dem, men jag har sett många molly nafsa på större fiskar.
#8 - 12 september 2007 20:03
Vi har 5 tetror varav 3 är utan ryggfena och halva stjärtfenor. De har varti så ganska länge ( 1-2 månader) och inga nya fenor verkar växa ut. Tetrorna är annars pigga och färgglada. Vet någon vad det kan var för fel? Är nybörjare på det här men tycker att det är jätte kul.
Bulan
#9 - 12 september 2007 21:30
Hå hå...

mia22 skrev:
mina mollysar gör exakt samma sak på mina scalarer....jag skaffade ett eget akvarium åt dom efter att de hade ihjäl 2 st för mig.

MVH Maria

Förklädda pirayor... :D

Jag trodde att det var snälla och trevliga sällskapsfiskar... Passar kanske bättre med palettciklider eller liknande :D Jag kommer ihåg från jag hade sådana firrar att svärdbärarna kunde vara ganska "på" också... Jag håller mig nog till endlers ändå... ;)

Annons