Möglig rot...

#1 - 5 januari 2011 10:28
Jag köpte en Mopani-träbit för ca en vecka sedan och stoppade ner den i akvariet, hela biten är under vatten. Imorse såg jag att den har börja mögla! Trodde inte mögel kunde utvecklas utan syre, men det ser verkligen ut som vitt mögel-ludd.

Antar att den skall ur akvariet snarast?
#2 - 5 januari 2011 10:32
nejnej ingen fara. sånt kommer nästan alltid när man lagt i en ny rot. inget farligt. vet inte exakt vad det är men ancistrusar brukar gilla att käka upp det. annars frösvinner det efter nån månad. låt den ligga kvar.
#3 - 5 januari 2011 10:37
1-2 vanliga vattenbyten har alltid hjälpt mig.
#4 - 5 januari 2011 10:38
:) Vilken lättnad! Vill inte störa mina Margaretor :)
Bilagor:
#5 - 5 januari 2011 11:01
tomwid skrev:
Jag köpte en Mopani-träbit för ca en vecka sedan och stoppade ner den i akvariet, hela biten är under vatten. Imorse såg jag att den har börja mögla! Trodde inte mögel kunde utvecklas utan syre, men det ser verkligen ut som vitt mögel-ludd.

Antar att den skall ur akvariet snarast?
Händer nästan alltid och det är antagligen sporer som ligger i vila som väcks till liv i kontakt med vatten och visst får de tillgång till syre för syre finns även i vattnet, även om vi människor inte kan tillgodose oss den;)
#6 - 14 januari 2011 14:20
Roten blev bara värre och värre så jag har tagit bort den. Den var lite för stor dessutom.
#7 - 14 januari 2011 14:51
det blir rätt äckligt men de försvinner efter ett tag
#8 - 14 januari 2011 17:04
skubba bort o i igen med roten ;)

Annons