Möglande rot

#1 - 13 maj 2008 17:39
Har råkat ut för något ytterst märkligt.

Fyllde på mitt nya kar med vatten i lördags.
Lade i en ny rot i akvariet i söndagskväll.
Idag (tisdag) ser det ut som den nya roten har fått någon slags beläggning.
Någon som vet vad det är och om det går att åtgärda?

Bilder på roten:

[ATTACH]11886[/ATTACH][ATTACH]11887[/ATTACH]
[ATTACH]11889[/ATTACH][ATTACH]11888[/ATTACH]
#2 - 13 maj 2008 18:09
Kan det vara något sånt här?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118851
För mig skedde något liknande med bambu. Efter att ha haft bambun i en hink och bytt vatten varje dag i en vecka så försvann slemmet. Nu bor stavarna i mitt kar!

Kokade du, eller hällde du kokande vatten över den innan du la den i karet?
#3 - 13 maj 2008 18:13
Skulle kunna vara.
Nej jag koka inte roten innan jag hade ner den. Gjorde som man alltid gjort, körde den ett par minuter under rinnande vatten.
Tack för svaret!
#4 - 13 maj 2008 18:18
Hittade detta skrivet av ansjo i den tråden "Detta gäller ofta ny inredning såsom bambu och rötter i kar och försvinner av sig själv efter ett tag. Jag är lite tveksam att det är samma typ av slem ni drabbats av."

Ansjo kanske skulle kunna kommentera? Eller om någon annan har någon idé?
#5 - 13 maj 2008 18:38
Har du någon annan behållare du kan ha roten i för att se om den slutar att "slemma"?
#6 - 13 maj 2008 18:45
Inte egentligen. Får väl hitta på något. Hade ju tänkt ha i de två första fiskarna på torsdag...
#7 - 13 maj 2008 18:56
Jo, det brukar försvinna efter någon månad eller så. Om du tycker att det är störande kan du ju borsta av det värsta under duschen och sedan göra ett nytt försök.

I det där "stora gröna" därute som många försöker efterlikna i sina akvarier ser det ofta ut så där!
#8 - 13 maj 2008 19:03
Ok, ingen risk att pytsa i fiskarna då?
#9 - 13 maj 2008 19:09
Nope, det är ofarligt för fiskar, räkor och växter och kommer som någon skrev tidigare att försvinna av sig själv:).
#10 - 13 maj 2008 19:13
Tack för snabba och bra svar!
#11 - 13 maj 2008 19:18
Själv har jag sett svampar växa på en av mina rötter som sticker upp ovanför ytan :D Inga kantareller tyvärr.
#12 - 12 augusti 2008 12:50
Har precis startat upp ett akvarium och slängde i en rot. Efter ett dygn så hade det växt vitt "mögel" på roten. Plockade upp den och rengjorde med kokande vatten men det kom tillbaka efter ett dygn igen. Letade runt lite här på forumet och insåg att det var ofarligt och antagligen skulle försvinna efter ett tag. Men otålig som man är så köpte jag 2 räkor och en Liposarcus pardalis (liknar en sån iallafall). Direkt började malen att käka upp möglet och efter en natt var ca 70% av roten fri från möglet. Återstår att se om malen orkar hålla den ren om det återkommer och hoppas på att det inte är farligt för fisken!? Räkorna har jag knappt sett sen jag la i dom.
#13 - 12 augusti 2008 13:52
Ingen fara om fiskarna käkar det vita gojset. Jag har själv bambu i karet och det har kommit ut rejält med vitt gojs ur dem som fiskarna gärna smaskar sig i. Bambupinnarna är nu rena och ingen fisk har dött ;)
#14 - 12 augusti 2008 15:29
Även jag har råkat ut för det vita klegget men efter att sköljt det 2ggr så har i princip allt försvunnit.
#15 - 12 augusti 2008 17:55
Johanski skrev:
Ingen fara om fiskarna käkar det vita gojset. Jag har själv bambu i karet och det har kommit ut rejält med vitt gojs ur dem som fiskarna gärna smaskar sig i. Bambupinnarna är nu rena och ingen fisk har dött ;)

Ursäkta inhoppet, men Bambu? Var har du fått tag på det? har funderat på de till mitt kar men inte hittat det någonstans.
#16 - 12 augusti 2008 21:52
Passat skrev:
Ursäkta inhoppet, men Bambu? Var har du fått tag på det? har funderat på de till mitt kar men inte hittat det någonstans.

Var in på coop bygg idag och köpte skruvar de hade bambu till salu som växtstöd i en tre olika tjoklekar
#17 - 12 augusti 2008 22:11
Passat skrev:

Finns på olika "växtvaruhus" t.e.x. plantagen. Finns även på granngården, rusta. På rusta hittade jag en riktigt fet bambupinne som jag borrade så den blev ihålig, kapade i bra bitar och la ner som tunnlar åt mina botior. Dock så var jag tvungen att ha den en vecka i blöt under tyngd för att den skulle sjunka.
#18 - 13 augusti 2008 18:35
Tack för svaren:)

Annons