Mögel på romen

#1 - 2 november 2004 11:50
Hejsan
Min Pansarmal (Albino) Har lagt rom lite varstans..På rutan och växterna ..Så jag klippte loss en bit på växterna där romen var och la i ett yngelkar...Så nu har där kommit mögel på romen..Vad har hänt..Och romen som fanns på ruta har blivit uppätna
Peter
#2 - 2 november 2004 12:07
Rom och yngel av pansarmalar är nog det känsligaste som finns.
Pröva med metylenblått eller något annat antimögelmedel i karet där rommen ska kläckas. Jag brukar nöja mig med att bada rommen i metylenblått när jag skrapat loss den från rutan. Sedan lägger jag den i ett akvarium med helt fräscht vatten och ordentlig cirkulation. Funkar åtminstone på C. barbatus-rom, som dock verkar vara rätt tålig.
Romkorn som inte är befruktade kan mögla och bör plockas bort.
Antimögelmedlet måste bort innan rommen kläcks (man kan använda aktivt kol). Även i fortsättningen gäller renlighet, renlighet och åter renlighet.
Jag har inga problem med att rommen blir uppäten, men däremot verkar ynglen bli mat åt de vuxna fiskarna. Med en massa javamossa i akvariet klarar sig några.
I boken "Corydoras" av Werner Seuß finns en massa tips - och beskrivningar av en herrans massa pansarmalar. Dessutom har detta ämne behandlats i en massa tidigare trådar här.
mvh Daniel
#3 - 3 november 2004 11:03
Där var 4 yngel...så jag har släng dom som var mögliga
och idag var det dags igen för den att lägga nya rom..Men tyvärr så var jag inte framme i tid innan dom hade blivit uppätna..så jag flyttade över dom till mitt 70 liters..Och där har den lagt på doppvärmaren...så är det riskfritt att ha doppvärmaren på??
Peter
#4 - 3 november 2004 12:26
Det är inte alla Corydoras som äter ägg, men C. aeneus (metallpansarmalen) är känd för att göra just detta... tyvärr. Mina lekte också imorrse och de käkade på den omedelbart efter den blivit lagd.
Om du inte kan få tag i metylenblått eller liknande, kan du testa att att ta upp äggen, lägga dom i en glasslåda med cirkulation och sedan ställa lådan i mörker.

Förövrigt tror inte det är så bra att ha äggen på självaste doppvärmaren.
#5 - 3 november 2004 12:50
Jag har doppvärmaren avstängd
#6 - 3 november 2004 13:10
Tog du upp äggen i luften när du flyttade dom? Ja vet inte hur det är med just Corydoras men vissa ägg tål inte det.
#7 - 3 november 2004 15:00
Första gången så gjorde jag det...och då läste jag på en annan sida att då kunde det komma mögel på äggen då...Andra gången så sänkte jag ner yngelkaret under vatten ytan så vi får se om det går bättre då
#8 - 3 november 2004 15:35
Mina corys som jag fått lek på då och då, 3 olika sorter, har fått mig att tro att det är obefruktade romkorn som möglar. Jag får ingen större skillnad på kläckningsresultat om jag har methylenblått eller inte. Den obefruktade rommen möglar förstås inte med mögelmedel. Men det blir inte större kullar med yngel. Sen har jag provar lite olika med att ta upp rommen snabbt över vattenytan då jag flyttar den och att inte ta upp den utan flytta över den i en kopp eller nåt under vattnet. Jag har inte märkt någon skillnad på det heller. Några gånger då jag gjort vattenbyten med romkorn fastrullade på yngelakvariets frontruta och råkat tappa ut så mycket vatten att de övre kornen hamnar övan vattenytan ett tag, dom har kläckts ändå. Det här är bara mina iaktagelser på mina corysars rom, kanske drar jag fel slutsatser. Det kan mycket väl vara så att vissa sorters rom är mycket mer känslig än andras.
#9 - 4 november 2004 19:02
En naturlig og skånsom metode for å holde eggene fri for mugg er å slippe inn noen snegler til de. Jeg har selv sett en vanlig svart liten snegle renske opp i L047-eggene - reddet et yngel for meg gjorde den :)
#10 - 4 november 2004 19:54
Jag har vanliga metallpansarmalar, och när de verkligen lerer så blir det så mycket rom att jag itne vet vart jag ska ta vägen, minst 20/dag, som mest såg jag 60 somkorn på "samma" ställe! Och det är mina tetror och platys som äter, inte malarna (vad jag har sett!)

Ett tag hade jag så många som 11 levande yngel, nu är det nere i 4 (av ca 170 romkorn som flyttades), ganska dålig statestik...

Annons