Mögel från gruset!

#1 - 26 januari 2009 12:21
Startat i gång ett växtkar på 250liter. Då jag gjorde rent mitt gamla grus som stått några månader i två 25literstunnor så tyckte jag att det luktade mögel. Tänkte inte mer på det utan tvättade gruset och lade i det i akvariet. Har nu haft i gång karet i 2 veckor och det stinker mögel från vattnet samt att vattenytan är full med mögelsporer i form av små vita prickar.Fiskarna verkar inte påverkas och växterna växer en del men inte i den takt jag förväntat mig. Kör med bottengödning och värmeslinga samt C02 . Långtidstestet för CO2 blir helt kleggigt undertill efter bara någon dag och en svampaktig gelatin liknande hinna bildas. Kör med bakterie tillsatts i karet för att hålla nitriten borta. Värdena på nitriten är mycket bra. Är det bara att tacka för kaffet och ge upp ?? Eller kommer möglet försvinna i sinom tid??? :confused:
#2 - 27 januari 2009 23:36
De var som jag trodde. Nu har jag tackat för kaffet och startat kaffebryggaren igen. He he.
Köpte helt nytt grus samt nya växter . Kokat filter makaronerna och rötterna samt sterialiserat akvariet och all utrustning. Skam den som ger sig. Blev en dyr läxa . Hoppas ni andra tar lärdom av detta och inte gör samma tabbe med gruset som jag gjorde. Då går det nämligen inget vidare. Kan tilllägga att jag själv är kännslig för mögel och näsan svulnade upp som en potatis av möglet.
#3 - 27 januari 2009 23:39
Konstigt, detta har jag gjort ett antal gånger utan att råka ut för ditt missöde, men där ser man...
#4 - 27 januari 2009 23:49
Då har du bara haft en ruskig tur. Rekomenderar verkligen att se upp med gruset!!
I mitt fall hade det aldrig löst sig på egenhand. Växterna stannade upp i växten och började ruttna vid rötterna samt att det kom svavel i från botten gruset då bakteriefloran blev störd av mögelsporerna . Hela lägenheten stank av möglet från akvariet.
#5 - 27 januari 2009 23:58
Såg att du kommer i från Varberg ansjo. Trevlig stad . Är själv född och uppvuxen där. Men bor i Halmstad nu.
#6 - 28 januari 2009 00:01
Ajdå, inte frivilligt hoppas jag:p?
#7 - 28 januari 2009 00:06
Såg att du sportfiskar med. Sportfiskat på elit nivå på 80 -talet. Du känner kanske till Lars Ekdal och Ulf Stare samt Conny Pettersson i från Falkenberg om du gillar havsfiske? Tävlar du på Fladenfestivalen någon gång så kan du se mitt namn på den pokalen . M.v.h Tommy Holmlund.
#8 - 28 januari 2009 00:11
Fladenfestivalen har gått i graven, likaså gör nog även Kattfestivalen det som jag faktiskt vunnit en gång:p.
Jodå, Conny P känner jag, Stare vet jag vem det är och det var på den gamla goda tiden när även Jerry Svensson låg på topp:). Det har även blivit ett par EM, NM och SM i både individuellt och i lag, men det är bara gamla meriter;).
Och här är en bild på en fuling: http://fladen.se/index.php fisken liggande i bild..
Vadå off topic:p!
#9 - 28 januari 2009 00:37
Jerry känner jag väl till. Synd att Fladenfestivalen försvunnit. Det var fina tider då Allan Dantoft var kapten på Falkskär. Och Roland Styrde Siam till stimmen av Pigghaj som väll är helt utrotad från Fladengrund numera. Fiskade för Varbergsklubben Laxen .
#10 - 28 januari 2009 00:43
Du och Balloo:p?
Allan kör fortfarande, men numera båten Clipper som Lennarts barnbarn Pontus Bengtsson äger:).
#11 - 28 januari 2009 00:47
Hi hi Balloo vet väll alla vem de är. Då känner du säkert Björn Gustavsson med??
Kul att Allan kör än. Får väll dra ut någon gång med dom. Brukar vara ute och dra lite makrill i bland med min egna båt. Men just nu vill man ju bara att de ska bli mars månad så man kan meta upp en fet öring i någon bäckmyning.
#12 - 28 januari 2009 00:51
Du har PM:).
#13 - 28 januari 2009 01:01
Ahhhh, längtar till havsöringsfisket med... Smyga runt bland kobbar och skär i lite ruggväder med flugspöt i högsta hugg.. Det är livet det.
Bilagor:

Annons